Tothom ha vist el curt dels germans Lumière del tren arribant a l'estació de La Ciotat de 1896. No tants han vist el curt del passeig en Roundhay Garden del també francès Louis Le Prince. Rodat en 1888, és el primer film de la història. Els seus escassos 20 fotogrames –1,66 segons– mostren la sogra, el fill, el cunyat i una amiga de Le Prince caminant de manera graciosa al seu jardí de Roundhay, a Leeds. Que siguin plenament conscients que estan sent filmats els converteix en els primers actors de cinema de la història. Le Prince –i qui sap si la seva família d'actors– hauria arribat amb tota seguretat tant o més lluny que els Lumière o Edison. Però va desaparèixer al tren que li portava de Dijon a París, just quan anava a patentar el seu sistema de filmació. Avui pot trobar el seu curt en la xarxa amb una simple cerca. Segur?
Una cerca per “Roundhay Garden” a YouTube dona milers de resultats. Destaca la de Denis Shiryaev, un artista digital, youtuber i programador rus conegut per les restauracions de films antics amb IA. En el vídeo, Denis explica de manera minuciosa el procés de digitalització de les imatges, la seva estabilització, l'ampliació de la resolució a 4K i la interpolació de fotogrames per a arribar als 60 fps en lloc dels 12 originals. Dels 20 fotogrames inicials el curt va passar a 250. El resultat és impecable i li convido a gaudir-lo, tant del resultat com de l'explicació del procés. Però el que veiem en YouTube no és el curt de Le Prince, és una interpretació que la IA, amb la supervisió de l'artista, ha fet. Les cares dels primers actors de cinema han estat restituïdes amb una xarxa neuronal especialitzada i ara són perfectament identificables. Però podem estar segurs que aquelles eren realment les cares dels familiars de Le Prince? Seguint el fil, tampoc podem saber amb certesa si el que veiem en els 230 fotogrames addicionals va ocórrer realment. Sembla que segueixen un ordre causal que concorda amb el de la nostra experiència, però des d'un punt de vista científic no podem afirmar que sigui el que va passar. L'exemple més clar que el que estem veient no és l'original és que també l'estem escoltant; concretament sentim els ocellets que Le Prince, per raons òbvies, no va gravar. Ho he vist moltes vegades i sempre he tingut sensacions contradictòries: d'una banda, d'admiració; el treball és ingent, metòdic i rigorós. D'altra banda de culpabilitat: fins a quin punt és ètic generar estadísticament píxels que les imatges originals no contenen? Restaurar un film és una cosa, recrear-lo amb l'ajuda de la IA, una altra.
Qüestió ètica - Fins a quin punt és ètic utilitzar la IA per a recrear el passat? Generar estadísticament píxels que les imatges originals no contenen?. Com la resposta no és trivial i ens faltaria espai en aquest dominical per a respondre-la amb tota la seva dimensió, se'm va ocórrer contrastar el curt amb les pautes de la recentment publicada Guia per a la utilització de sistemes de IA generativa . La guia és iniciativa dels investigadors Tim Smithers, de Teaching and Strengthening Research, i Ramon López de Mántaras de l'Institut de Recerca en IA del CSIC. És aquest últim qui em fa arribar la guia en la seva versió 2.09 (el número de versió i revisió és indicatiu de la repercussió que està tenint).
Les guia conté unes pautes que haurien d'ajudar-nos a saber com, quan i per a què hem d'utilitzar la IA generativa, i si hem de fer-ho. Ens poden ajudar a saber si estem fent bé les coses –en el meu cas, esbrinar si Denis ho havia fet bé, o cosa que és el mateix, si podia veure-ho amb la consciència tranquil·la–.
Un. No utilitzis la IA generativa per a pensar per tu. No sembla que Denis hagués descarregat la presa de decisions en la IA; només li havia encarregat el treball brut i de poc valor afegit de generar píxels i fotogrames.
Dos. No la utilitzis per a generar el que has de crear tu. Le Prince és el primer i últim responsable de crear el curt, Shiryaev en cap moment s'atribueix la seva autoria.
Tres. Mai tractis un sistema de IA generativa com un sistema d'informació fiable. En el seu vídeo, Shirayev explica el procés, que en cap cas és desatès i sempre sota la seva supervisió.
Quatre. No la utilitzis per a comprendre coses que hauries de comprendre tu. Tampoc sembla que hi hagi problema: és Shirayev qui busca els fotogrames originals, els posa en context i, una vegada que té una bona comprensió, procedeix a la seva restauració.
El punt cinc de la guia me'l salto, perquè fa referència a bots.
Sis. Utilitza-la per a fer o perquè t'ajudi a fer coses que saps fer bé. Si no tenim un coneixement prou bo del que estem fent no podrem validar el resultat. No és el cas del curt restaurat: l'autor coneix bé els processos i la validació del resultat –que sigui fidel a l'original– és trivial.
Set. Desenvolupa, enforteix i protegeix les teves habilitats. Al no descarregar cap decisió fonamental del procés de restauració, Shiryaev no s'arrisca a afeblir les seves habilitats; tot el que ha descarregat en la IA generativa són treballs repetitius i de poc valor afegit.
Vuit. No utilitzis mai com a entrada de cap sistema de IA generativa cap text, imatge, vídeo o banda sonora, fet i creat per un altre sense permís, sense fer cap pagament degut i sense total reconeixement. Tampoc. Sí que és cert que va utilitzar el curt de Le Prince com a entrada als seus sistemes de IA generativa, però és de domini públic des de 1958.
Hem de preguntar-nos com, quan i per a què hem d'utilitzar la IA generativa, i si hem de fer-ho.
La guia acaba amb els preceptius agraïments, amb uns enllaços per a ampliar coneixements i amb una nota al peu de pàgina que em faig meva i que cito textualment amb permís dels autors: “No s'ha utilitzat cap sistema de IA generativa en cap aspecte del disseny, desenvolupament, preparació i producció d'aquest document; ha estat creat, escrit i fet per l'autor. No es concedeix cap permís per a utilitzar cap part d'aquest document com a entrada, o part de cap entrada, a cap mena de sistema d'IA generativa, en un anomenat prompt , o com a document carregat o com a part de cap anomenat procés d'entrenament”. Ah, i no m'oblidava del punt nou: ajuda als altres a conèixer, entendre i seguir aquestes pautes. Aquest article és també això. Ara ja podeu veure la recreació amb IA del curt de Le Prince amb la consciència tranquil·la. - Josep Maria Ganyet a la vanguardia.

Creo que lo que se nos quiere decir es que de siempre, siempre, siempre, ha habido un cuñado en cada efemérides ¡
Salut
Crec que Ganyet no va per aquí, es refereix a fins a quin punt és ètic manipular imatges antigues, en aquest cas les primeres imatges de la història del cine.
Salut
Ja, ja , ho he entès.
Salut
Es la moda en tictok, a partir de una simple foto o varias generar un corto. Resulta simpático, tarde o temprano ocurriría. No pagaré por este divertimento, Si lo haré por otras aplicaciones de la IA
Saludos
Eso de TikTok es otra historia. Recuerda aquel video que publiqué de Tossa de Mar con animación de fotos antiguas. Por cierto, no salgas con la bici, ha caído el diluvio universal acompañado de piedra. Un ciclista murió en Murcia por salir con la que estaba cayendo, igual era de Glovo, eso no lo sé.
Saludos