L'11 d'octubre de 2013, van morir 268 persones, entre elles 60 nens, al mar Mediterrani. Fugien de la mort i la devastació que deixava al seu pas la guerra a Síria i es van trobar amb la indiferència dels que no van voler ajudar. Al vaixell viatjaven un total de 480 persones que van sol·licitar ajuda per telèfon a les autoritats italianes, els qui van trigar cinc hores a socórrer-los.
El setmanari italià L'Espresso ha publicat les trucades entre un home de l'embarcació que s'identifica com a metge, Mohaned Jammo, amb la Guàrdia Costanera italiana. La primera trucada d'auxili informa Roma que a l'embarcació hi ha "100 nens, 100 homes i 100 dones" i que "l'aigua està entrant" i el vaixell "enfonsant-se". La responsable italiana, després de conèixer la seva posició, els facilita el telèfon de les autoritats de Malta perquè, segons diu ella, l'embarcació es troba "més a prop de Malta".
Jammo truca a Malta però allà l'informen que la seva ubicació està molt més propera a Itàlia que a Malta. Davant tal contradicció, torna a trucar a Itàlia: "Si us plau, doneu-vos pressa, l'aigua està entrant. Ens mouen les onades, l'hi juro, l'aigua està entrant, estem en una autèntica emergència. El vaixell s'està enfonsant", explicava Jammo a la seva interlocutora a Roma. Ella, insistia una i altra vegada en que es posés en contacte amb Malta, malgrat que el patruller italià Lliura es trobava a una hora i mitja de distància de l'accident, molt més a prop que qualsevol vaixell maltès.
Era l'última trucada que realitzaria Jammo en nom de tota la barcassa. El telèfon es va quedar sense saldo i ja ningú més va tornar a trucar-los, tot i tenir el seu número guardat i la insistència del doctor sirià que no els "abandonessin". El vaixell estava naufragant, ja que un grup de milicians havia disparat a la nau perquè pel que sembla pretenien robar i segrestar als passatgers, segons explica L'Espresso. Al final, la barcassa no va poder suportar més i va bolcar.
Des de la primera trucada d'auxili, al migdia, fins que les autoritats italianes van anar al seu rescat, van passar cinc hores en què les autoritats malteses van demanar insistentment a Itàlia que prestessin auxili. Malta tenia un avió a la zona i estava veient com s'enfonsaven els migrants i el vaixell de rescat d'Itàlia no arribava. "Però podeu donar-vos pressa? La gent està a l'aigua! "Demanaven des de Malta. Com es dedueix de les converses, Malta no va enviar cap vaixell de rescat a la zona perquè trigaria molt més que l'italià, que estava a escasses 15 milles de la tragèdia.
Aquest naufragi es va produir poc després del de Lampedusa del 3 d'octubre de 2013, en què van morir al voltant de 360 persones, el que va suposar un punt d'inflexió en la gestió de l'emergència migratòria. Les xifres, però, continuen sent demolidores i evidencien una tragèdia que la Unió Europea no ha sabut solucionar. I és una vergonya, de fet les autoritats italianes varen cometre un crim amb la seva obscena omissió, i a banda de les persones es varen ofegar 60 Aylans, però ningú s'ha preocupat massa, més enllà de l'angoixa de l'instant en assabentar-se de la noticia, perqué malauradament és el pa de quasi cada dia i per la seva proliferació ja no és noticia de portada a cap mitjà.
- L'11 d'octubre de 2013, van morir 268 persones, entre elles 60 nens, al mar Mediterrani. Fugien de la mort i la devastació que deixava al seu pas la guerra a Síria i es van trobar amb la indiferència dels que no van voler ajudar. Al vaixell viatjaven un total de 480 persones que van sol·licitar ajuda per telèfon a les autoritats italianes, els qui van trigar cinc hores a socórrer-los. I aquesta tragèdia humana es podia haver evitat. És una vergonya per Europa i els europeus.
Nos está pasando factura, no lo dudes.
ResponEliminaes una vergonya, Miquel, una gran vergonya per Europa.
ResponEliminaVergonya, indignació, tristor, ràbia... i segueixen manant, com si res...
ResponEliminaoi tant, que els importa a ells quatre o quatre-cents immigrants, mira, sin s'ofeguen, un problema menys, aquesta és en el fons la seva cínica reflexió.
ResponElimina