L’any 2000, Javier Pérez Silva ja ho anunciava al seu llibre “La televisión ha muerto”. I no es referia a l’aparell en si, sinó a la forma de fer i mirar la televisió. I explicava la transformació dels mitjans audiovisuals a partir de la digitalització i la fi de la tecnologia analògica. Amb tot aquest temps s’ha confirmat allò de que l’espectador decideix què vol veure i quan. I s’ha comprovat que ho pot fer des de qualsevol dispositiu connectat a internet. Les plataformes de continguts en streaming no paren de créixer. Netflix, HBO, Filmin, Amazon Video, Sky, Disney, Apple.
A EEUU fa temps que es té la idea de que la televisió gratuïta és dolenta i que els continguts de qualitat tenen un preu. A Espanya, una de cada tres llars amb accés a internet ja utilitza plataformes digitals de pagament per veure continguts audiovisuals online (segons l’últim estudi realitzat el darrer mes de novembre per la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC).
Pérez Silva ens recorda que el 1990 el nombre d'usuaris d'Internet no superava els 100.000. Al gener de 1992 va arribar als quatre milions i en l'actualitat ronda els 180 milions. Segons aquestes pautes de creixement, es preveu que el 2005 més de 900 milions de persones -una xifra similar al conjunt de la població d'Europa i Estats Units- estaran connectades a la xarxa. Assistim a un tercera revolució, comparable a la del descobriment de la impremta al segle XVI o a la revolució industrial del XIX. La revolució industrial va incrementar enormement les capacitats productives de l'home, de manera que fos possible produir més en menys temps i amb menys esforç; la revolució digital no només amplia la capacitat productiva, sinó també la pròpia potencialitat de la ment humana, perquè augmenta el coneixement i la comunicació: els ordinadors incrementen la capacitat operativa de l'home i les telecomunicacions seu poder de difusió.
Pérez Silva ens recorda que el 1990 el nombre d'usuaris d'Internet no superava els 100.000. Al gener de 1992 va arribar als quatre milions i en l'actualitat ronda els 180 milions. Segons aquestes pautes de creixement, es preveu que el 2005 més de 900 milions de persones -una xifra similar al conjunt de la població d'Europa i Estats Units- estaran connectades a la xarxa. Assistim a un tercera revolució, comparable a la del descobriment de la impremta al segle XVI o a la revolució industrial del XIX. La revolució industrial va incrementar enormement les capacitats productives de l'home, de manera que fos possible produir més en menys temps i amb menys esforç; la revolució digital no només amplia la capacitat productiva, sinó també la pròpia potencialitat de la ment humana, perquè augmenta el coneixement i la comunicació: els ordinadors incrementen la capacitat operativa de l'home i les telecomunicacions seu poder de difusió.
Un altre dels efectes d’aquestes plataformes de pagament és que la pirateria es va quedant enrere. D’altra banda, la gran aposta d’aquestes empreses és la producció de contingut propi. Mitch Lowe, cofundador de Netflix ho confirma: “el contingut local funciona. No hi ha dubte que la majoria d’usuaris sent més properes les històries creades al seu país”.
Per acabar-ho de complicar del tot, tenim la quantitat de plataformes on t'has de subscriure si vols veure tal o qual serie, pel·lícula o carreres de motos, etc, és un cost brutal que la majoria de la gent no pot assumir, i no hi sé veure el negoci de tantes plataformes, a les que ara s'hi ha afegit Disney, encara que sembla que és Netflix la que està més ben posicionada, fins al punt que a França ja ha superat a Canal+. En resum, massa cordes per un sol violí.
Per acabar-ho de complicar del tot, tenim la quantitat de plataformes on t'has de subscriure si vols veure tal o qual serie, pel·lícula o carreres de motos, etc, és un cost brutal que la majoria de la gent no pot assumir, i no hi sé veure el negoci de tantes plataformes, a les que ara s'hi ha afegit Disney, encara que sembla que és Netflix la que està més ben posicionada, fins al punt que a França ja ha superat a Canal+. En resum, massa cordes per un sol violí.
Creo que ha cambiado la forma de mirarla.
ResponEliminaSi te das cuenta, FRANCESC, nos han individualizado, ahora los contenidos no se hacen para la familia, sino a menú personal. Pasa lo mismo que con el teléfono. De cabina y hacer la cola a el de casa comunitario; de allí al individual.
La televisión aglutinaba a la familia (que palabra tan bonita) en torno el aparato. Todos veían la película y se hacía el silencio para ver al Séptimo de Caballería contra Jerónimo, que era el indio malo. de allí a poner una tele en cada habitación y otra en la cocina; y de allí el paso a llevarla encima para verla a solas.
Ha ganado el positivismo más ortodoxo. El cambio constante, el miedo al aburrimiento, el probar cosas nuevas incesantemente, el deseo complacido al instante.
Salut
i els algoritmes que detecten que t'agrada veure a la tele, o que veus, i t'ofereixen el més similar.
EliminaYa veremos,es complicada la cosa,puede ser que sí o que no.Por delante,soy de los que apenas ve la televisión convencional,procuro ser libre al escoger el medio visión y porque me aburre de lo controlada que está la tele, de toda la vida.
ResponEliminaMi visión es pagar libremente, los contenidos que quieres realmente ver,pero estoy observando que los poderes de siempre,están haciendo todo lo posible para que eso no ocurra.
Me encanta(por ahora),la plataforma Netflix,las series de época.
Ocurre lo mismo con el fútbol,que pago igualmente satisfecho.
Mi visión es que todas las plataformas sean libres y de pago,pero ocurre que no es así.El fútbol,controlado por una sola persona(ya es desgracia),está asociado a las empresas de telefonía(Movistar,Orange...).No puedes contratar todo el fútbol en una plataforma libre.Netflix,también comienza a dejarse querer por las telefónicas y será su perdición.
El ser humano de hoy,aunque muchos creen lo contrario,posee un alto sentido de libertad para escoger y consumir libremente.Cuando se pierde este enfoque,la empresa se hunde.
No estoy en Netflix, pero si tengo el fútbol el cine y las series (MOVISTAR+), aunque de series poco veo, pero lo que sucede és que cada vez más se deja de ver la televisión convencional y se va a esta especialización de canales concretos, aunque estan proliferando quizás en exceso, ahora se ha sumado Disney a los que ya habia.
ResponEliminaNo está muerta, pero casi.
ResponEliminaEn primer lugar, en España la TV convencional tiene horarios infumables. Parece a tenor de ello que nadie madrugue en este país. Los programas o series interesantes arrancan pasadas las diez y media de la noche, y finalizan allá por la una de la madrugada....
¿ Si hay que levantarse a las seis de la mañana, quien duerme siete horas ?.
jo si m'interessa algún programa m'el grabo a movistar+, vaig a dormir a les 10 si no juga el Barça i a aquesta hora encara han de començar els programes de nit. Ara no ho sé, per antes, a França la programació de nit començava a les 9, o sia que a quarts d'onze al sobre, però aqui hi ha programes que acaben a la una de la matinada. A vegades tinc la sensació que els suposats experts en audiencies i programació televisiva no en tenen ni idea.
ResponEliminaNosotros también tenemos Movistar+ (películas a discreción, que particularmente yo veo en VO, basket y fútbol, mucho fútbol al que solo presto atención cuando algún jugador me parece buenísimo). Escucho música en el despacho con spotify a través del móvil y del mismo modo en los cascos cuando salgo a correr por la orilla del mar o por el cauce del que dicen que un día albergó un río.
ResponEliminaEso es el presente, pero tecnologías inteligentísimas sin limites, aplicaciones inauditas y realidad virtual sin gafas, aparejos y/o artilugios harán en breve que en los paises del primer mundo desaparezca la televisión al uso. Es cuestión de muy pocos años. El camino imparable ha iniciado su curso.
todo parece indicar que así será, que la televisión convencional tiene los días contados.
ResponEliminaChiloé,lo del cauce del río,pero sin río,me suena a la Alameda en Valencia,donde llevo a los nietos de Valencia a jugar.La playa,la Malvarrosa donde me baño con ellos.Cuando estoy allí de canguro.
ResponEliminaClaro que sí, CAR RES. Es Valencia Bonita. Tan bonita que nunca defrauda aunque alguien venga con exceso de expectativas. Si tienes ocasión pásate cualquier jueves a las 12:00 horas, salvo festivos, por la Puerta de los Apóstoles de la Catedral. Verás actuar al Tribunal de las Aguas. El alguacil pronuncia siempre esta frase característica: "denunciats de la sèquia de...! Te gustará la visita.
Elimina