LA CULPA ÉS DE LES MINORIES


Explica en les seves memòries Serguei Eisenstein que quan es va estrenar a Moscou 'Els raïms de la ira', el llargmetratge de John Ford basat en la novel·la homònima de John Steinbeck publicada el 1939 i que li va merèixer l'any següent el Nobel de Literatura, la projecció va deixar en un estat de profunda perplexitat als camarades soviètics que hi havia a la sala. No entenien res. Com era possible que els pobres camperols americans desnonats de la història posseïssin camionetes amb les que creuar el país a la recerca de feina? Aquesta incongruència aparent va suscitar entre ells el mateix efecte que tindria si en una de romans l'emperador portés molt ostentosament un rellotge de polsera.
Els raïms de la ira relata les tribulacions dels Joad, una de les moltes famílies de l'estat d'Oklahoma que no només van ser colpejats pels pitjors estralls de la Gran Depressió, sinó que també van patir al llarg de la dècada de 1930 una paorosa sequera que anava convertint les seves terres en un erm. Un cop desallotjats de les seves granges pels bancs en no poder fer front als crèdits contrets amb ells, es van veure obligats a emigrar -en camioneta o automòbil, si tenien- a Califòrnia, l'únic lloc en un país que es trobava amb l'economia en ruïnes que els oferia treball, tot i que, com descobririen, només durant la collita i amb sort.
Els Joad i tantes altres famílies van seguir en les seves carraques la Ruta 66 a la recerca d'una il·lusió, de la mateixa manera que ho fan ara els milers de llatinoamericans que intenten arribar als Estats Units i que Trump pretén espantar amb el seu mur. Per no parlar de sirians, libis, afganesos, rohinyás, subsaharians i tantes altres gents que fugen de conflictes i la misèria, ni que sigui empesos per una irrealitzable il·lusió. També és la seva la tragèdia que descriu Steinbeck.
Un dels personatges de la novel·la es pregunta qui té la culpa dels seus mals i, després d'assenyalar la cobdícia dels banquers, la ineptitud i corrupteles dels polítics per seguir pujant fins a arribar al president de la nació (Hoover), conclou que el veritable culpable és el poble -o sigui, ell-, ja que és qui, amb els seus vots, el va triar per governar-.
De ben segur van enxampar sense dificultat els soviètics el significat antidemocràtic subjacent aquest raonament, de la mateixa manera que ho fan ara els que donen el seu vot als populistes i nacionalistes de torn. Però amb una excepció: després de patir innombrables revessos i calamitats, els pobres de Steinbeck són rescatats pel 'New Deal' de Roosevelt, mentre que actualment ningú, començant pels líders populistes, ofereix als nostres desnonats res que no sigui fum.
Però hi ha més. La decadència dels partits tradicionals -i en molts casos el bipartidisme- juntament amb l'auge de les xarxes socials ha obert les portes a moviments minoritaris i lobbies de molt diversa índole. Com s'ha demostrat una vegada més en les generals del 28-A, el vot de l'Espanya buida va ser decisiu. Com també ho ha estat el vot del conservadorisme majoritari de les zones rurals al Regne Unit del Brexit, França o Catalunya. I cada vegada més es dóna la circumstància que la governabilitat depèn d'algun que altre partit marginal, i sovint radical.
Podria ser determinant en la culminació o no del Brexit el minúscul DHU l'Ulster, com ho ha estat a Catalunya la CUP o a Andalusia, Vox. Vist així, un podria donar-li la volta al raonament del personatge de Steinbeck i concloure que són les minories les culpables de tots els nostres mals, siguin de la ultradreta o de la ultraesquerra, o bé de feministes, animalistes, verds, moviments antisistema, religiosos o racistes. De fet, n'hi ha per a tots els gustos i, gràcies a les xarxes, estan cada vegada millor finançats i organitzats.
És cert que mai convé deixar de vista el passat, no sigui que acabem repetint-lo. Però tampoc hem de recrear-nos de manera obsessiva en ell, ja que l'únic que aconseguirem és despertar els fantasmes que tant de mal ja han fet. I rebuscar en aigües passades al culpable d'antics contenciosos és una pèrdua de temps: no només no ens traurà les castanyes del foc, sinó que l'únic al que conduirà és a la presa de poder dels ultres, del signe que sigui. Semblant tirada cap al passat denota la incapacitat d'encarar el futur.
Per tot això, més ens valdria procurar reduir la desigualtat i sanejar l'economia amb les medicines d'eficàcia provada, mutatis mutandis, del doctor Keynes, que és el que va fer Roosevelt. Perquè si no, i atès que una democràcia sana va de majories i no de minories, la nostra podria morir víctima de la nostra covardia, egoisme i palmària ineptitud. - John William Wilkinson

Publica un comentari a l'entrada

7 Comentaris

  1. Es una buena observación.
    de todo esto, y mirando las pasadas votaciones, lo que me da el flato es la poca o nula adaptación a lo que sucede por parte de Casado. Dar la culpa a los demás porque has sacado poco votos es como culpar la deriva de un barco al mal tiempo, sin querer reconocer que has salido de puerto con el timón roto.
    Todos tienen derecho a presentarse, incluso Vox, esta es la gracia de la democracia. Casado, cuyo master debe de ser en estupidez y haber sacado cum laude, no recuerda que en Roma había un atril para el dios desconocido, pues ellos pensaban que al igual podría haber algún otro dios, y dejaban espacio para quien quisiera adorarlo. Aquí, y según él, parece que el espacio de la derecha sea sólo suyo, y para sacar mayoría lo que no quiere es que se presente ninguno más. De tonto del haba.
    Salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. El problema de la democracia és la partitocràcia, que de fet fa que ja no sigui democràcia si més no pseudodemocràcia.

      Elimina
  2. No crec que recorda el passat faci que no es repeteixi, en primer lloc res no es repeteix mai de la mateixa manera, les circumstàncies i les persones son molt diferents, i, en segon lloc, cadascú interpreta, recorda o valora del passat allò que li va millor, no tan sols els guanyadors sino també els perdedors revanxistes. No crec que una societat hagi d'acceptar opcions totalitàries com a democràtiques, és una cosa que no acabo d'entendre, la veritat.Tampoc no crec en culpes individuals, les causes son múltiples i diverses, quan la gent vota disbarats és perquè al darrere hi ha problemes reals no resolts i s'agafa a sortides que mirades en perspectiva poden semblar surrealistes, ho admeto.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els errors es repeteixen pero en circumstancies diferents, de fet la única diferencia entre una democràcia i una dictadura, és que a la democracia pots dir el que vulguis encara que no et facin cas i a la dictadura tampoc et fan cas per no ho pots manifestar. Fixat que, en molts aspectes quotidians, hi havia més llibertat al final del govern de Franco que no pas ara, sobre tot en el relatiu a la llibertat d'expressió.
      Hi ha uns quants programeds de televisió que a dia d'avui no s'emetrien, com el Teatre, la Clave, la Pippi Calzarlargas i altres...

      Elimina
  3. Acabas de dar en el clavo, JÚLIA, con esta frase: " res no es repeteix mai de la mateixa manera, les circumstàncies i les persones son molt diferents..." . El espacio/tiempo siempre va junto, jamás separado. Jamás, por mucho que Descartes quisiera convencernos.
    Una cosa es la coetaneidad y otra la temporalidad. Sólo se coincide con los coetáneos, vivimos en el mismo tiempo y atmósfera, pero un abuelo, un nieto y su padre se formaron en tiempos diferentes y son contemporáneos de su época. Por ello, tu observación sobre el pasado es muy ajustada.

    En referencia a "No crec que una societat hagi d'acceptar opcions totalitàries com a democràtiques..." habremos de recordar que somos libres y que estamos con juicio para votar la opción que plazca, nos agrade o no, aún a sabiendas que si salen elegidos prohibirían el acceso a muchos votantes. Creo que este es el error que se ha cometido con Catalunya al impedir que hubieran votaciones sobre el referendum por parte del gobierno central. Cuando se propuso no hubiera salido ni con el 35%, hoy ya se ve de otra manera, y las personas privadas de libertad (que eso si es realmente un desastre), hoy no lo estarían e incluso dudo que Sanchez (especulación barata por parte mía) hubiera ganado las elecciones.

    Petons i una abraçada

    ResponElimina
  4. A Podemos se le acusó de extrema izquierda,ahí está Iglesias como máximo defensor de la Constitución,en sus debates.Ahora se le aplica el concepto de extrema derecha a Vox.Ambos partidos son constitucionales,de lo contrario no serían legales.Lo que digan o dejen de decir son opiniones,los hechos son lo que importan,si son atributivos de delito constitucional.Pero hoy por hoy ambos constituyen una parte y grande del pensamiento de muchos compatriotas respetables,al igual que Ciudadanos,Socialistas,Esquerra y los que me he dejado.Al final representan diferentes ofertas,que no son excluyentes.En mi caso que soy muy abierto,en las de ayuntamiento votaré a los socialistas,por su sensibilidad a los carriles bici,no los he votado en las generales porque no me gusta su política economica y no miro otra cosa.Me da igual un partido que otro,porque me parecen todos iguales solo miro sus ofertas.Ofertas claras sin engaños ni transversalidad,no soporto esa palabra que le encantaba a Junqueras,las cosas claras.

    ResponElimina
  5. ¿alguien tiene una ligera idea de la política económica de los socialistas?, lo que si sabemos es que la del Pp no ha sido muy buena, y la de los socialistas tampoco, o sea que tanto monta monta tanto Isabel como Fernando, DE HECHO NO DEPENDE NDE ELLOS, la política económica la marca Bruselas, o mejor dicho Alemania. En cuanto a Podemos su evolución era lógica y previsible, VOX no es el mismo caso, estos no tienen remedio, pero no te preocupes será pájaro de corto vuelo como UPyD.

    ResponElimina