Si hi ha una obra que ha influït en la categorització filosòfica i la reflexió històrica del segle XX, aquesta és la que realitzaren el conjunt de pensadors frankfurtians o Escola de Frankfurt...
Dialèctica de la Il·lustració (fragment)
Dialèctica de la Il·lustració (fragment)
... L'afirmació que el mitjà de comunicació aïlla no és vàlida només en el camp espiritual. No només el llenguatge mentider del locutor de la ràdio es fixa en el cervell com a imatge de la llengua i impedeix als homes parlar entre si; no només l'anunci de Pepsi-Cola sufoca el de la destrucció de continents sencers; no només el model espectral dels herois cinematogràfics apareix davant l'abraçada dels adolescents i fins i tot davant l'adulteri. El progrés separa literalment als homes. Els envans i subdivisions en oficines i bancs permetien a l'empleat xerrar amb el col·lega i fer-lo partícip de modests secrets; les parets de vidre de les modernes oficines, les sales enormes en què innombrables empleats estan junts i són vigilats fàcilment pel públic i pels caps no consenten ja converses o idil·lis privats. També a les oficines el contribuent està ara protegit contra tota pèrdua de temps per part dels assalariats.
Els treballadors estan aïllats en el col·lectiu. però el mitjà de comunicació separa els homes també físicament. el cotxe ha ocupat el lloc del tren. L'acte privat redueix els coneixements que es poden fer en un viatge al dels sospitosos autoestopistes. els homes viatgen, rigorosament aïllats els uns dels altres, sobre cercles de goma. En compensació, en cada automòbil familiar es parla només del que mateix que es discuteix en tots els altres: el diàleg en la cèl·lula familiar amb un determinat ingrés inverteix el mateix en allotjament, cinema, cigarrets, tal com ho prescriu la estadística, així els temes es troben tipificats d'acord amb les diferents classes d'automòbils. Quan en els caps de setmana o en els viatges es troben en els hotels, els menús i les habitacions són -dins d'un mateix nivell de preus- perfectament idèntics, els visitants descobreixen que, conforme ha crescut el seu aïllament, han arribat a assemblar-se cada vegada més. La comunicació procedeix a igualar als homes mitjançant el seu aïllament.
Theodor W. Adorno - Dialèctica de la Il·lustració (1947),
De la inmadurez de nuestros sentidos vive la sociedad (dijo Adorno) Y es cierto, creo, porque estar programados socialmente y domesticados nos anula e iguala.
ResponEliminacierto, y es más, la inmadurez de la sociedad se acentúa cada vez más.
ResponElimina