FOSCOR AL MIGDIA


Hi ha dues maneres de marcir l'esperit d'una cultura. Amb la primera -l'orwelliana- la cultura esdevé una presó. Amb la segona -la huxleyana- la cultura esdevé una parodia.
No cal recordar a ningú  que avui el nostre món està afligit per moltes cultures-presó que tenen una estructura com la que Orwell va descriure molt bé a les seves paráboles. Si hom llegís 1984 i Granja animal, i després, per arrodonir-ho, Darkness at Noon, d'Arthur Koestler, tindría una imatge bastant precisa de la maquinaria de control del pensament tal com funciona actualment a molts països sobre milions de persones. És clar, Orwell no va ser el primer en explicar-nos les destruccions espirituals de la tirania. El que és insubstituible de la seva obra és que va insistir en el fet que no hi fa res que els nostres vigilants siguin d'ideologies de dretes o d'esquerres. Les reixes de la presó són igualment impenetrables, la vigilancia igualment rigorosa i la veneració d'icones igualment penetrants.
El que Huxley ens ensenya és que és més probable que, en l'era de la tecnologia avançada, sigui un enemic amb cara somrient el que ens dugui a la destrucció espitirual i no pas un que ens  mostri sospita i odi. En la profecia de Huxley,  el Germà gran no ens vigila per voluntat seva. El vigilem nosaltres, per pròpia voluntat. No calen vigilants ni reixes ni Ministeris de la Veritat. Quan una població està distreta amb trivialitats, quan la via cultural es redefineix com una roda perpètua  d'entreteniments, quan la conversa pública seriosa és una mena de parla infantil, quan, en resum, un poble esdevé en públic i els seus afers publics en un vodevil, llavors la nació corre un risc; la mort de la cultura és una possibilitat real. - neil postman - divertim-nos fins a morir.
Comparteix:  

Comentaris

  1. Miquel (Tot Barcelona)

    El texto es acertado.
    En China y en EEUU los satélites espían a las personas con la misma intensidad, método y rigor, y son sistemas diferentes de gobierno.

    Hace mucho tiempo, allá por los 90, un lider de los Testigos de Jehová, con el que yo tenía una franca relación, salió de la secta. En una conversación muy profunda le pregunté, había confianza para ello, el porqué de que después de tanto tiempo y con un cargo relevante, hubiera decidido cortar con el grupo. Me contestó que después de mucho darle vueltas había descubierto el verdadero fin de las religiones (pluralizó) americanas. (Aquí he de aclarar a título personal que entran T d J, Evangelistas, Adventistas, Filadelfias, Cuaqueros, Mormones...etc). ¿Qué fue lo que has descubierto?, pregunté, que las nuevas religiones crean clases pasivas, y que eso es lo que realmente interesa al sistema.
    Continuó explicando el funcionamiento de los TJ, su autovigilancia, su base piramidal de gobierno, su estructura metódica para no meterse en los asuntos del estado (su reino no es de este mundo), sus prohibiciones (muchas más que sus autorizaciones en su vida privada), sus obligaciones para con el sistema (pagar impuestos, no emborracharse, no robar, no ensuciar la vía pública, no saltarse los semáforos en rojo, respetar la ley...etc...

    Y aquí la conclusión, el Gran Hermano existe desde hace mucho tiempo en congregaciones de diferentes tipos, es potenciado por el sistema y por la misma gente que desea un "orden estable", y el mismo sistema ha visto en diferentes pruebas que la "masa" en muchas ocasiones reclama ese "orden".

    Hoy, en China, millones de ciudadanos están contentos de tener el carnet de ciudadano de primera, que lo dan las máquinas que te vigilan, si es que te comportas obedeciendo la ley y no causando problemas, carnet por cierto, que te da derecho a elegir universidad, a tener más prole, al acceso a una vivienda con más metros cuadrados...

    Es lo que hay y lo que, votando a VOX, se está pidiendo. Orden, orden y orden.

    ResponElimina
  2. ¿Qué fue lo que has descubierto?, pregunté, que las nuevas religiones crean clases pasivas, y que eso es lo que realmente interesa al sistema. És exactament aixó, l'adocenament del ciutadà, la seva submisió, com la de Winston a 1984.

    ResponElimina
  3. "...la información nos rodea y nos inunda, sin siquiera una fregona y un cubo para ayudarnos a deshacernos de ella..."

    Neil Postman

    ResponElimina
  4. Y eso lo decía Postman en 1985.

    ResponElimina
  5. si resucitara se volvería directo a la tumba.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ALTRES BLOCS MEUS