Qui els havia de dir a les Tretze Roses, afusellades el 1939 per haver militat a les Joventuts Socialistes Unificades, que es convertirien en inesperades protagonistes d’una campanya electoral vuitanta anys després de la seva mort? Suposo que el lector està al corrent de la polèmica oberta pel secretari general de Vox, que fa uns dies les va acusar ni més ni menys que d’haver estat violadores, torturadores i assassines. Les declaracions de Javier Ortega Smith només poden ser producte de la ignorància o la maldat o, més probablement, de les dues coses alhora. La seva visió del segle XX espanyol és aberrant: no en té prou amb reivindicar únicament les víctimes del seu propi bàndol sinó que ha de desposseir les de l’altre de la seva condició de víctimes. Aquest és el seu resum de la Guerra Civil: nosaltres vam posar les víctimes; vosaltres, els rojos , vau posar els botxins. Passa, tot i això, que la realitat no és mai maniquea. A aquelles tretze noies ni tan sols se les va acusar en el seu moment de violar, torturar ningú o matar ningú. El consell de guerra que les va condemnar a mort ho va fer per un delicte d’“adhesió a la rebel·lió”. En altres paraules, per la seva lleialtat a la República. Sí, senyor Ortega: el 1939, els tribunals castrenses de Franco podien afusellar-te només per ser republicà.
La història la conec bé perquè, cap als anys 2005 i 2006, vaig dedicar uns quants mesos de la meva vida a escriure el guió de la pel·lícula Las 13 rosas que després rodaria Emilio Martínez-Lázaro. La idea de la pel·lícula se li va ocórrer al productor Pedro Costa després de llegir la documentada investigació del periodista Carlos Fonseca. Qui vulgui saber a què es van dedicar aquelles tretze noies durant la contesa ho trobarà al seu llibre, titulat Trece rosas rojas : unes treballaven en orfenats o hospitals, altres en tallers de confecció o com a cobradores de tramvies. El llibre de Fonseca va ser la meva principal font d’informació, però a més, en companyia de Costa i Martínez-Lázaro, em vaig entrevistar amb algunes dones que havien compartit captiveri amb les tretze joves. Una d’elles, empresonada quan només tenia setze anys, era Carmen Cuesta, que les Roses anomenaven la Peque. Una altra, companya de cel·la d’algunes d’elles, era Ángeles García-Madrid. Totes dues van ser condemnades a dotze anys de presó per “auxili a la rebel·lió militar”, una altra d’aquelles peculiars denominacions que els tribunals franquistes aplicaven a les simpaties pel socialisme o la República. Els seus testimonis em van ser molt útils per descriure les condicions de vida dels milers de dones republicanes amuntegades a la insalubre presó de Ventas.
Però la visita que recordo millor és la que vaig fer al fill de Blanca Brisac, la més gran de les Tretze Roses (vint-i-nou anys), l’única de totes que havia estat mare. El seu afusellament és inexplicable fins i tot des de la lògica genocida. Sense militància política coneguda i fervent catòlica, estava casada amb un músic que durant la guerra s’havia fotografiat aixecant el puny. El petit Enrique García Brisac, que aleshores tenia onze anys, va perdre els seus pares la mateixa matinada d’agost del 1939: a ell el van afusellar primer en un grup de quaranta-tres homes, a ella poc després junt amb les altres dotze noies.
Quan el vaig conèixer, vivia amb uns familiars a Villaviciosa de Odón, als afores de Madrid. El pis era en un edifici de recent construcció i no mostrava aquell enfarfegament habitual als habitatges antics. Hi havia pocs ornaments, i entre ells destacava un baix relleu amb l’efígie de la Pasionaria i aquella frase tan citada que no és seva però se li sol atribuir: “Val més morir dempeus que viure de genolls”. A primera vista, tot encaixava: un home marcat aviat per una injustícia tremenda, una vida viscuda sota el signe de l’odi a un règim criminal, una simpatia inevitable per la principal força de resistència al franquisme... Doncs no. Res d’això. L’Enrique no havia estat mai comunista i tenia aquell baix relleu només perquè uns mesos abans l’hi havien regalat en un homenatge a les Tretze Roses.
La seva història és la d’un nen acollit per uns familiars de dretes, que el van educar com s’educava llavors els fills dels rojos : esmentant poc els pares però assegurant-se que el noi recordés els seus errors, no fos cas que li agafés per reincidir-hi. Per sobre de l’amor filial, per sobre de la ràbia, hi havia un sentiment que actuava com el més subtil i eficaç mecanisme de repressió. Aquell sentiment era la vergonya.
Quan vaig visitar l’ Enrique, ja octogenari, començava a alliberar-se d’aquella vergonya irracional que l’havia tenallat als onze anys: la vergonya de ser fill de rojos , fill d’afusellats. En aquests temps en què hi ha tanta gent que des de la comoditat del sofà s’arroga la condició de víctima, sembla increïble que un home com ell, que va ser víctima de veritat i per partida doble, trigués tota una vida a adonar-se’n. - Ignacio Martinez de Pisón - lavanguardia.cat
Com una flor, Tretze Roses, sempre més
ResponEliminael vostre record en ma vida
hi ha deixat una fragància
que ja no en serà esvaïda.
(Joan Maragall)
No conocía este poema, pero es así. Ortega Smith es un canalla miserable.
ResponEliminaSaludos
Hay manifestaciones que deberían escocer la boca antes de lanzarlas. La de el tal Ortega es una de ellas.
ResponEliminaPrimero porque antes de decir nada hay que mirar de que hay de verdad detrás; y segundo, porque esparcir mierda a voleo menospreciando la vida de las personas es cuanto menos de impresentable.
No seré yo quien le diga lo que me parece que representa el tal Ortega, ni soy juez, ni estaba allí, ni se el contexto, pero si se de Kant. "Todas las cosas tienen precio, menos las personas, que tienen dignidad", dijo, y aquí de muestra el tal Ortega. El paga el precio de salir por la tele perdiendo su dignidad, porque sabe tan bien como el resto, que fueron fusiladas con cargos y sin pruebas (Pol Preston, Iam Gibson, Pierre Vilar y Raymond Carr, todos ellos hispanistas de pro, concuerdan en el hecho.
Es lo que tiene el fanatismo, la masa..que sólo ves una cosa, desde el mismo prisma y de la misma forma.
Dios nos libre de los iluminados.
Salut
Y el que es pitjor de tot, menteix sabent que menteix, no per ignorancia sino per mala fe. No és un il·luminat, és un malparit i un miserable.
ResponEliminaPues aquí vemos como la tontería no tiene limites, si quiere denunciar las barbaridades que permitió (que no cometió, ojo al dato) la República, tiene muchos ejemplos documentados e indiscutibles a los que aferrarse. No hace falta mentir, y aquí hago hincapié en el hecho que permitió, no que cometió, no es lo mismo, ni parecido. De verdad, me parece que sacar a Franco todos los días a conversación, no es sano, y no digo que no sea sano ver una visiona del conflicto, sino que no es sano esto que estamos haciendo o como lo estamos haciendo, no lo se, de verdad que no lo se. Se que recuperar odios pasados solo puede conducir a odios futuros y no me gusta. Siempre digo que en este país no hemos tenido cien años de paz, ya queda poco, para que se cumplan y no estoy seguro de que lleguemos. No me gusta esto, no me gusta nada, ¿tan dificil es asumir los hechos?, ¿que ganamos con esto? o menor dicho¿quien gana con esto?. Si hay muertos se les entierra con DIGNIDAD, todos sabemos lo que hizo Franco quitar el paro fusilando gente inocente en muchísimos, demasiados casos, la gran mayoría de los casos, o exiliandolos, no hay nadie que lo dude, quizás unos cuantos idiotas malintencionados e ignorantes, no se, pero no me gusta nada esto, nada...
ResponEliminaUn saludo.
Es que de eso se trata, teniendo argumentos sólidos de hechos comprobados de las barbaridades de la república, PORQUE MANCHA A ESTAS 13 MUJERES.
ResponEliminaY no des ideas para solucionar el paro como Franco, que como te tomen nota, tendremos un problema gordo.
Saludos
En Burgos algunos franquistas hacían firmar escrituras de venta y recibos del dinero recibido a personas con la amenaza de que sino morirían, y después les mataban, hay muchos casos. Nadie defiende lo que se hizo, nadie, pero sinceramente creo que el enfoque de este tema no es el apropiado, no es bueno y no creo que beneficie a nadie (a algunos si) y hago critica a este enfoque no al hecho en si.
ResponEliminaUn saludo
Franquistas y republicanos actuaban más o menos de la misma e infame manera, en las guerras no hay buenos y malos, solo malos y más aún en una guerra civil.
ResponElimina