El promotor de la campanya d'intoxicació per desmobilitzar l'esquerra està a sou d'un guru electoral de Pablo Casado. Un empleat del consultor Aleix Sanmartín, l'últim fitxatge per l'estratègia electoral del PP per al 10N, ha pagat milers d'euros en una campanya enganyosa per desmobilitzar l'esquerra en diverses ciutats. L'operació simula un missatge d'esquerres contra Pedro Sánchez i Pablo Iglesias amb cartells al carrer i una pàgina de Facebook falsa anomenada 'Jo amb Íñigo'. Sanmartín ja va llançar una operació similar per al PP a Andalusia, creant missatges falsos d'enfrontament entre Pedro Sánchez i Susana Díaz com si fossin promoguts per militants socialistes
Diversos carrers de barris de Madrid, Huelva, Múrcia o Granada han aparegut aquest cap de setmana empaperats amb cartells que fomenten l'enuig del votant d'esquerres amb PSOE i Podem. "No compteu amb mi" i "Jo no voto", diuen els missatges, que no estan signats o segellats per ningú. Segons ha pogut comprovar eldiario.es, el rastre comença a Còrdova, on van aparèixer els primers pamflets, i porta fins al cor de la campanya electoral de Pablo Casado per a les eleccions generals del 10 de novembre.
El primer graó és el consultor polític que paga la campanya d'anuncis de Facebook, que utilitza com a màscara un grup fals de suport a Iñigo Errejón. Es diu José Lanuza i treballa per Aleix Sanmartín, un assessor cordovès amb experiència a Amèrica Llatina que va dissenyar "la campanya que va convertir a Juan Manuel Moreno Bonilla a president d'Andalusia", diu ell mateix al seu web. A final de setembre, Pablo Casado va fitxar Sanmartín com a nou guru per al seu equip d'estratègia electoral de cara als comicis del 10 de novembre. El PP confirma que Sanmartín col·labora amb el partit, però en declaracions a eldiario.es assegura: "no tenim res a veure amb aquesta campanya. No sabem d'on surt". Aquest mateix argument utilitzava Sanmartín aquest dimarts a eldiario.es per desmarcar-se, negant qualsevol relació amb alguna cosa que atribueix a la "vida personal" del seu empleat. Lanuza s'alinea amb aquest missatge i diu també que l'operació és una "iniciativa personal" perquè "Errejón em sembla el polític més intel·ligent de l'escena espanyola, sóc un gran admirador de la seva tesi doctoral", afirma a través d'un correu electrònic. "La despesa la pago jo, amb els meus diners", assegura. El cost de la impressió i col·locació de cartells en diverses ciutats, els anuncis de Facebook i els adhesius que també s'han repartit en diverses ciutats estaria per sobre dels 10.000 euros, segons fonts del sector consultades.
Dins dels anuncis amb l'eslògan "no compteu amb mi", compartit amb la campanya de cartelleria. Aquesta publicitat pagada ha aconseguit una xifra propera al milió d'impressions.
La campanya "No compteu amb mi" es val de dues vies per fer arribar el missatge de l'abstenció als votants de PSOE i Unides Podem. Hi ha els ja citats anuncis de Facebook, aquells en què Lanuza assegura que ha invertit diversos milers d'euros "per iniciativa personal". L'altra pota són els milers de cartells que han aparegut en els últims dies als carrers de barris que donen suport tradicionalment a partits d'esquerra, col·locats a Madrid i diverses ciutats andaluses. Les empreses de cartelleria consultades per eldiario.es, inclosa la responsable de fixar els cartells a València, han afirmat que la petició de col·locar ve d'una empresa de Còrdova.
No és la primera vegada que Aleix Sanmartín resta vinculat amb una campanya que recorre a la confusió i l'engany. Sanmartín va estar darrere d'una campanya similar per desincentivar el vot entre els votants del PSOE a Andalusia en les últimes eleccions autonòmiques, segons tres fonts diferents de l'àmbit polític i de la consultoria a Andalusia. Sota la falsa identitat d'una pàgina anomenada "Socialistes pel canvi", la campanya fomentava missatges d'enfrontament entre Susana Díaz i Pedro Sánchez per augmentar la sensació de tedi entre els votants socialistes. Sanmartín nega a eldiario.es que la seva mà estigués darrere d'aquella campanya d'intoxicació, tot i que reconeix que va dissenyar "l'estratègia de la campanya de Juanma Moreno, la investigació amb enquestes i grups d'enfocament, l'eix rector i el claim". Després que el PP s'assegués a Moreno Bonilla a la presidència de la Junta d'Andalusia, Sanmartín va ser elevat a la categoria de 'guru' i el seu treball va ser premiat.
Diversos carrers de barris de Madrid, Huelva, Múrcia o Granada han aparegut aquest cap de setmana empaperats amb cartells que fomenten l'enuig del votant d'esquerres amb PSOE i Podem. "No compteu amb mi" i "Jo no voto", diuen els missatges, que no estan signats o segellats per ningú. Segons ha pogut comprovar eldiario.es, el rastre comença a Còrdova, on van aparèixer els primers pamflets, i porta fins al cor de la campanya electoral de Pablo Casado per a les eleccions generals del 10 de novembre.
El primer graó és el consultor polític que paga la campanya d'anuncis de Facebook, que utilitza com a màscara un grup fals de suport a Iñigo Errejón. Es diu José Lanuza i treballa per Aleix Sanmartín, un assessor cordovès amb experiència a Amèrica Llatina que va dissenyar "la campanya que va convertir a Juan Manuel Moreno Bonilla a president d'Andalusia", diu ell mateix al seu web. A final de setembre, Pablo Casado va fitxar Sanmartín com a nou guru per al seu equip d'estratègia electoral de cara als comicis del 10 de novembre. El PP confirma que Sanmartín col·labora amb el partit, però en declaracions a eldiario.es assegura: "no tenim res a veure amb aquesta campanya. No sabem d'on surt". Aquest mateix argument utilitzava Sanmartín aquest dimarts a eldiario.es per desmarcar-se, negant qualsevol relació amb alguna cosa que atribueix a la "vida personal" del seu empleat. Lanuza s'alinea amb aquest missatge i diu també que l'operació és una "iniciativa personal" perquè "Errejón em sembla el polític més intel·ligent de l'escena espanyola, sóc un gran admirador de la seva tesi doctoral", afirma a través d'un correu electrònic. "La despesa la pago jo, amb els meus diners", assegura. El cost de la impressió i col·locació de cartells en diverses ciutats, els anuncis de Facebook i els adhesius que també s'han repartit en diverses ciutats estaria per sobre dels 10.000 euros, segons fonts del sector consultades.
Dins dels anuncis amb l'eslògan "no compteu amb mi", compartit amb la campanya de cartelleria. Aquesta publicitat pagada ha aconseguit una xifra propera al milió d'impressions.
La campanya "No compteu amb mi" es val de dues vies per fer arribar el missatge de l'abstenció als votants de PSOE i Unides Podem. Hi ha els ja citats anuncis de Facebook, aquells en què Lanuza assegura que ha invertit diversos milers d'euros "per iniciativa personal". L'altra pota són els milers de cartells que han aparegut en els últims dies als carrers de barris que donen suport tradicionalment a partits d'esquerra, col·locats a Madrid i diverses ciutats andaluses. Les empreses de cartelleria consultades per eldiario.es, inclosa la responsable de fixar els cartells a València, han afirmat que la petició de col·locar ve d'una empresa de Còrdova.
No és la primera vegada que Aleix Sanmartín resta vinculat amb una campanya que recorre a la confusió i l'engany. Sanmartín va estar darrere d'una campanya similar per desincentivar el vot entre els votants del PSOE a Andalusia en les últimes eleccions autonòmiques, segons tres fonts diferents de l'àmbit polític i de la consultoria a Andalusia. Sota la falsa identitat d'una pàgina anomenada "Socialistes pel canvi", la campanya fomentava missatges d'enfrontament entre Susana Díaz i Pedro Sánchez per augmentar la sensació de tedi entre els votants socialistes. Sanmartín nega a eldiario.es que la seva mà estigués darrere d'aquella campanya d'intoxicació, tot i que reconeix que va dissenyar "l'estratègia de la campanya de Juanma Moreno, la investigació amb enquestes i grups d'enfocament, l'eix rector i el claim". Després que el PP s'assegués a Moreno Bonilla a la presidència de la Junta d'Andalusia, Sanmartín va ser elevat a la categoria de 'guru' i el seu treball va ser premiat.
Les tècniques utilitzades encaixen amb les estratègies per intoxicar el debat que va començar a utilitzar Cambridge Analytica. Se centren en desincentivar el vot als adversaris en comptes de defensar la vàlua del propi candidat. Aquestes tàctiques van contaminar el debat públic en el referèndum del Brexit, en les eleccions que van fer president a Donald Trump i en altres processos electorals que s'han succeït des de llavors.
La campanya per desincentivar el vot entre els electors que solen donar suport a l'esquerra ha portat aquestes tàctiques a Espanya. Emprant una pàgina de recent creació anomenada 'Jo amb Íñigo', amb tot just 100 seguidors i de la qual la campanya de Más País es desvincula completament; i amb cartelleria sense signar distribuïda en barris que donen suport tradicionalment al PSOE o al Unides Podem. Milers d'euros d'inversió total el rastre del quals apunta ara al Partit Popular. - més aquí.
La campanya per desincentivar el vot entre els electors que solen donar suport a l'esquerra ha portat aquestes tàctiques a Espanya. Emprant una pàgina de recent creació anomenada 'Jo amb Íñigo', amb tot just 100 seguidors i de la qual la campanya de Más País es desvincula completament; i amb cartelleria sense signar distribuïda en barris que donen suport tradicionalment al PSOE o al Unides Podem. Milers d'euros d'inversió total el rastre del quals apunta ara al Partit Popular. - més aquí.
La verdad es que no se de que va.
ResponEliminaNo he visto ningún cartel , pero tampoco se muy bien de que va ni como funciona la cosa. Es que tengo el tarro cargado de información y creo que estoy desinformado.
salut
va de joc brut del Pp.
ResponElimina