Diumenge passat van aparèixer sense vida un centenar d'estornells a l'autovia que uneix Tarragona i Reus, prop d'un polígon petroquímic. La contaminació res hi va tenir a veure. També Endesa descartava aquest dimarts que els ocells haguessin mort electrocutats i ara les imatges d'una càmera de seguretat han revelat que va ser un cotxe el que va atropellar l'esbart, que volava molt baix, gairebé arran de terra. Un misteri resolt que m'ha recordat una vella història de l'antropòleg americà Loren Eiseley,

EL CORB I LA BOIRA

"Trobar un altre món, no és únicament un fet imaginari. Pot passar als homes. I també als animals. A vegades les fronteres llisquen o es confonen: n'hi ha prou amb estar en aquest moment. Jo vaig presenciar com li passava això a un corb. Aquest corb és veí meu. Mai li he fet el menor dany, però té bona cura a mantenir-se en la copa dels arbres, volar alt i evitar la Humanitat. El seu món comença on s'atura la meva feble vista. Ara bé, un matí, els nostres camps es trobaven sumits en una boira extraordinàriament espessa, i jo caminava a les palpentes cap a l'estació. Bruscament, van aparèixer a l'altura dels meus ulls dues ales negres i enormes, precedides d'un pic gegantí, i tot es va allunyar com una exhalació amb un crit de terror com espero no tornar a sentir un altre en la meva vida. Aquest crit em va obsessionar tota la tarda. Vaig arribar fins al punt de mirar-me al mirall, preguntant-me què hi hauria en mi de espantós...

Per fi ho vaig comprendre. La frontera entre els nostres dos mons s'havia esborrat a causa de la boira. El corb, que s'imaginava volar a la seva altura acostumada, va veure de sobte un espectacle colpidor, contrari per a ell a les lleis de la Natura. Havia vist un home que caminava per l'aire, al cor mateix del món dels corbs. Havia presenciat una manifestació de la raresa més absoluta que pot concebre un corb: un home volador..."

Els estornells devien sentir el mateix esglai en el moment de xocar amb (segons devien pensar) un cotxe volador.