En les últimes setmanes, ajuntaments de diverses ciutats espanyoles i europees vénen recomanant l'ús de la bicicleta per evitar que la por a el contagi de coronavirus en el transport públic suposi un augment de l'ús de l'cotxe personal. En la mateixa línia i pensant ja en el desconfinament, la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta (RCxB), una associació que integren 123 socis que representen a més de 500 municipis espanyols, ha instat les administracions a afavorir la mobilitat en mitjans individuals com la bicicleta durant i després de la pandèmia de coronavirus, perquè "permetrà un retorn a l'activitat de la forma més ordenada i aïllada possible".
Segons ha explicat la RCxB aquesta setmana després de reunir-se la Junta Directiva, i acordar un paquet d'accions encaminades a facilitar l'ús de la bicicleta en el procés de desescalada de el confinament, "cal treballar des de ja per a garantir una mobilitat segura, tant en el transport públic com en el transport individual, impulsant sobretot la mobilitat activa per transformar el sedentarisme del confinament en nous hàbits més saludables ".
Com a mesura inicial, demanen impulsar l'ampliació urgent i de baix cost de les xarxes ciclistes urbanes i de connexió amb els municipis veïns, amb l'objectiu de crear espais segurs de circulació i facilitar el distanciament físic sense afectar l'espai de vianants, amb ajudes concretes per part de les administracions supramunicipals. En segon lloc, reclamen reobrir els serveis de bicicleta públics ajustant l'oferta a la demanda, reforçant les mesures de desinfecció i obligant l'ús de guants, així com establir "mesures de coordinació semafòrica" per evitar l'acumulació de bicicletes i vianants esperant en els creus.
També exigeixen a les administracions facilitar espais d'aparcament segur per a bicicletes en locals municipals i altres espais de fàcil accés, així com generar aparcaments de bicicleta amb estructures d'instal·lació senzilla en els centres sanitaris, estacions de ferrocarril i altres espais de concentració de mobilitat, tenint cura que tot això no afecti l'espai de vianants. També es mostren partidaris de baixar la limitació de la velocitat a 30 km/ha ciutats, reduir els límits de velocitat de circulació de la xarxa interurbana.
Ha hagut d'aparèixer el Covid-19, perquè els Ajuntaments vegin la llum i descobreixin la sopa d'all, ara nomès els falta eradicar definitivament els automòbils i els vianants de les ciutats(*) i ja s'haurà tancat el cicle ecològic. De fet som al lloc de sempre, en l'imperi del sentit comú, servidor des dels deu anys i si no hi ha res de nou dissabte, s'ha mogut per Sabadell amb bicicleta i no per la vorera com molts ara, ah! i respectant semàfors, i té el seu sentit, la bicicleta en una ciutat plana com Sabadell és el mitjà de transport ideal, i ara caldria afegir-hi el patinet elèctric, que m'ha conquistat definitivament, ara nomès cal que els usuaris aprenguin a utilitzar-lo com cal, que de moment no és el cas.
El que no tinc encara clar, és dissabte a quina hora podré sortir amb la bicicleta i la distancia que podré recórrer, i no sé jo si en Salvador Illa ho sap, em temo que com jo no en té ni idea. El senyor de les províncies ha demostrat entre altres ineptituds que la Sanitat és molt millor que la condueixi un metge experimentat que un filòsof, i pitjor encara si aquest és un filòsof tranuitat.
Al Sr. Salvador Illa (potser s'hauria de canviar el nom de Salvador) li podriem dedicar la cançó enfadosa del ciclista de pega adaptada a la seva condició de ministre....
Una vegada un ministre de pega
en una corba va caure al mig del fang
i en el rulé, se li va fer
un gros forat que ell
es tapava amb un paper...
(*) el tema dels vianants o peatons ho dic seriosament, a la vorera fan nosa, i no deixen passar a bicicletes. skaters i patinets elèctrics o a pinrelillo. i les avies amb el carret de la compra fent de fals taca taca, més els testicles de Jehovà amb la seva paradeta. Els jubilats no cal, ja no van per la vorera, lo seu es circular pausadament pel carril bici on no hi passen.... les bicicletes.
Yo siempre voy en coche a todos los sitios, lo reconozco, y no creo que sea lo mejor. De lunes a viernes porque hago muchos kms (hago unos 60.000 kms/año, más vacaciones) y sábado y domingo por costumbre, la verdad. MI postura los sábados y los domingos es equivocada y estúpida, pero bueno, es lo que hay. La última vez que estuve en Barcelona, por la noche iba aparcar y un ciclista venia por la carretera en sentido contrario y ne maniobra casi me lo llevo, ¿miré? pues si, pero el indocumentado ese venia de noche con ropa oscura y sin luces (ni físicas, ni mentales). Como tuvo que frenar, empezó a darme voces, por "mi falta de respeto hacia los ciclistas" y le dije "hay que llevar luces si quieres que te vean, "atontao" (fin de la cita). En esto como en todo, hay de todo. Pero la bici, siempre ha sido un buen medio para desplazamientos cortos, asi aprovechas el "clima tropical" de Burgos en invierno.
ResponEliminaUn saludo y salud
EliminaHablo de los ciclistas responsables Daniel, que como en todas las cosas son la mayoria. En Burgos no hace frío en invierno, sinó lo sigueinte, pero siempre le puedes poner cadenas a las ruedas de la bicicleta, además hay guantes y ropa térmica para los ciclistas.
EliminaSaludos cordiales.
Ah norrr...y norrrrrr. Ayer se me dijo que es mejor ir en vehículo privado, en asientos alternativos y no coger lo público porque la gente se toca, y ya se sabe, "a Dios tocando y con el virus dando". Así que lo que yo quiero es parquings públicos para poder ir dos en el coche.
ResponEliminaSalut
Miquel, dos no van en el coche, dos van en la carretera, como Audrey Hepburn i Albert Finney. Quan als vehicles de quatre rodes altrament dis automòbils, es podien posar pannells separadors als seients i així no hi hauria transmissió viral. Pels taxistes seria una bona solució, en ara que hi ha alguns taxis en els que el virus no te pebrots d'entrar-hi.
ResponEliminaSalut
(Posiblemente lo sepas) Hace unos años le pusieron una multa de 100 euros a un ciclista de Sabadell que iba comiéndose un croissant mientras circulaba (sobre la calzada vacía y sin riesgo para transeúntes), por "conducción temeraria". Si pedalear comiendo una barrita energética o bebiendo del bidón de agua de la bici no es nada y, en cambio, lo del croissant sí, es que algo chungo pasa. No es más que una curiosidad, además, creo que la sanción fue recurrida y los motivos del recurso estimados.
ResponEliminame suena lo del croissant, pero en un automovilista, aunque no mke sorprende 'la loca academia de Policía' suele ser así de rarita.
ResponElimina