La crisi del coronavirus ha provocat un augment de la demanda en les aplicacions de videoconferència per motius laborals, educatius o personals. Tant que, per exemple, els ingressos de Zoom han crescut un 169% durant la pandèmia, segons va informar la mateixa empresa mitjançant un comunicat, i això malgrat els problemes de seguretat que va experimentar els primers dies. Aquest servei ha passat de 10 milions de sessions a 300 milions al maig.
Esclar que, amb l'inici de la desescalada, l'ús de Skype (el seu creador hauria d'estar condemnat a cadena perpètua), va caure un 36,1% durant les dues primeres setmanes respecte a les dues últimes d’abril, segons la consultora Smartme Analytics, També va caure l’ús d’altres aplicacions semblants com Duo, un 11,2%, i Hangouts, un 23,9%. Les causes de la davallada es poden deure al fet que “ vam començar amb molt d’entusiasme, però ja trobàvem a faltar el contacte humà”, explica Miquel Àngel Prats en declaracions a la Vanguardia. Prats, és professor titular de Tecnologia Educativa a Blanquerna-UR. Amb tot també hi ha hagut usuaris que han dit que s’han cansat de la comunicació mitjançant aquestes aplicacions i que els ha causat una autèntica fatiga física i estrès.
“No estàvem preparats per al confinament, que en si mateix ens ha generat fatiga emocional. Pensàvem que l'agenda ho aguantava tot, i no hem tingut control”, afegeix Prats. Però més enllà de l’excés i l'acumulació de videotrucades, “no s'ha d’oblidar que les videoconferències són un simulacre, en què som avatars de nosaltres mateixos. Són una representació que ens crea la sensació d'estar connectats amb algú, però en el fons el que fem és estar connectats amb una pantalla. I com a tal representació ens perdem moltes coses, sobretot la part física”, diu Lluís Anyó, antropòleg de Blanquerna-URL.
“És el mateix que pretendre visitar París a través de Google Earth, per exemple. No serà mai el mateix veure París mitjançant una pantalla que passejar-se pels seus carrers. Amb la comunicació passa el mateix”, afegeix aquest antropòleg.
A més, hi ha aspectes propis del funcionament d'aquesta mena de serveis que ens incomoden i ens tensen.
“La mirada és la porta d'entrada a la comunicació, i en les videotrucades no sabem exactament on mira l'altre, si a nosaltres, a la càmera o a un racó. Aquesta mirada perduda que detectem en l'altre ens genera incomoditat”, assegura Ignasi Ivern, psicòleg i logopeda de Blanquerna-URL.
“M'adono de qui està atent, de qui em mira i de qui no. La gent consulta alhora WhatsApp o Telegram i està pendent de la videotrucada al mateix temps. Ens n’adonem, i això també esgota molt”, raona Prats.
D'altra banda, “si a la vida quotidiana puc controlar aspectes de la meva presentació i adequar-los a la situació social, amb les videoconferències encara tenim més control sobre com ens mostrem i què mostrem. Per això tothom es posava davant d’una llibreria, per exemple. Però més control vol dir més responsabilitat, i per tant més estrès”, afegeix Lluís Anyó.
I és que en la comunicació el context és molt important. En funció del context “ adoptem una aparença o potser triem un lloc que no és el més adequat, de manera que hi ha una invasió de la nostra intimitat. Per això algunes d’aquestes plataformes permeten difuminar el fons o posar un fons de pantalla, perquè puguem tenir un control de l’escenari”, assegura Ivern. Com amb qualsevol solució tecnològica, les videotrucades no sempre funcionen bé, hi ha talls, la veu se sent entretallada, “cosa que afecta la intel·ligibilitat i ens obliga a fer un gran esforç per mantenir-nos atents”, explica aquest psicòleg.
En el cas que la connexió funcioni correctament, “llavors passa el mateix que amb les trucades i la gent parla més alt” –afegeix aquest psicòleg–, cosa que també resulta molest.
El cert és que en poc de temps hem evolucionat molt en la manera de comunicar-nos, nomès cal recordar quan per trucar d'una població a una altra s'havia de demanar conferencia i aquesta trigava el que trigava...
"Durant la postguerra i fins i tot més endavant, quan en aquest país encara no érem 2.0 ni whatssapejavem i altres foteses modernes, per trucar de Sabadell a Sant Feliu de Codines - per exemple - s'havia de despenjar el telèfon negre i demanar conferència (podien ser dues o tres hores) Aleshores, s'hi posava la telefonista - Conxita es deia - i li demanaves que et poses amb el 42 (els telèfons eren de dos dígits), o directament li demanaves que et poses amb el Dorsé que en aquest cas és en qui volia parlar el meu pare.
La Conxita qual una precursora de la Cia o 'las chicas del cable' escoltava totes les converses, i la prova la tenim en que un dia el Santiago, el meu pare no recordava a quina hora havia quedat l'endemà amb el Dorsé (el meu oncle), i com aquest no contestava li ho va preguntar a la Conxita: a les 9 del matí heu quedat - li va dir -".
No sé jo si hem estat capaços de païr tanta tecnologia i tan de pressa; del món analògic al món digital amb el 5G a la vista, ha passat poc de temps i és nota, i no em digueu que les consequencies de tot aixó no es veien a venir.
La Conxita qual una precursora de la Cia o 'las chicas del cable' escoltava totes les converses, i la prova la tenim en que un dia el Santiago, el meu pare no recordava a quina hora havia quedat l'endemà amb el Dorsé (el meu oncle), i com aquest no contestava li ho va preguntar a la Conxita: a les 9 del matí heu quedat - li va dir -".
No sé jo si hem estat capaços de païr tanta tecnologia i tan de pressa; del món analògic al món digital amb el 5G a la vista, ha passat poc de temps i és nota, i no em digueu que les consequencies de tot aixó no es veien a venir.
l'ús de Skype (el seu creador hauria d'estar condemnat a cadena perpètua..."
ResponEliminajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajajaja.
Ay que me da el flato..y a comer siempre cacahuetes muy salados ¡¡¡ jajajajaja
No hay vuelta atrás, no la hay, Francesc...no la hay.
Ahora escucho que muchas empresas dicen que los gastos de router, teléfono, luz y demás en teletrabajo van a cargo del empleado...
Hasta el papel del wc les hacía pagar a la empresa que contratara TRABAJADORES CASEROS que es lo que son.
No pongo local.
No pago IBI por él, si el local me pertenece.
No pongo señora de la limpieza.
No pago materiales de limpieza de ningún tipo, ni papel del objetivo.
No pago luz
no pago agua.
No pago teléfono
No pago internet.
No pago averías de nada de lo anterior y que suelen suceder con harta frecencia.
No pago alquiler de local (si el local no es mio).
No he de poner nada que se avería (lámparas, pantallas, impresoras, ordenadores...)
No pago material de oficina...
En fin, para que seguir?
el que et deia del teletreball...
Eliminahttps://www.que.es/ultimas-noticias/el-gasto-del-trabajo-a-distancia-debera-pagarlo-la-empresa-y-el-trabajador-podra-flexibilizar-su-horario.html
Si no vaig errat hi ha o haurà una llei que diu que les despeses del teletreball seran a càrrec de l'empresa, el que passa és que aquesta ja amenaça amb externalitzar el teletreball a altres països
ResponElimina¿Crees en el progreso?
ResponElimina-No.
Tranquilo, creo que él tampoco cree en ti.
Claro que creo en el progreso, pero dentro de un orden y control, no descontrolado y en malas manos con malas praxis. Conchita en su tiempo y el teléfono 42 de Sant Feliu de Codines también eran progreso.
ResponEliminaNo era más que un chiste (desafortunado, por lo que veo), escrito sobre la marcha para la ocasión. Vaya, poeta, no eres perfecto y eso te hace todavía mucho mejor.
EliminaNo creas que ibas tan desencaminada, creo en el work in progress, trabajo, trabajo y trabajo, o luz, más luz que reclamaba Goethe en su agonia.
EliminaVamos a ver. Es seguro que a más de una persona le irá bien el teletrabajo. y que eso le ayudará a combinar su vida familiar y su laboral.
ResponEliminaEl teletrabajo es malo por antonomasia? es la pregunta. No
Luego, ¿qué es lo que es malo?, que el patrono, jefe, dueño, gerente se quiera aprovechar para trasladar los costes de la empresa al operario que tiene en nómona.
¿Es que el operario paga el agua del wc de la empresa?, y así todo lo demás.
Lo lógico es que haya un diálogo que abjetive los gastos que la empresa habrá de devengar (poner en nómina) por uso de herramientas que debe poner la empresa (si soy minero no puedo llevarme el pico y la pala a la mina), y si trabajo en lineas de seguro , lo más normal es que se requiera de 5G, pantalla anti brillo, ruter rápido, fibra óptica e incluso un lugar en mi casa que habré de sacar de lo que se llama vivienda familiar, y es aquí donde las empresas han de dar su apoyo y no presuponer que todo va a cuenta del operario..
ja ho veure'm, per cert, el que fem tu jo i altri als blocs, és teletraball? doncs a lo millor si, pero sense remuneració.
EliminaEl que fem és perdre el temps, FRANCESC, això no serveix de res.
ResponEliminaSalut
No estoy de acuerdo Miquel. Al menos, ¡¡ nos deshaogamos !!.
EliminaEso que nos ahorramos es psicólogos y en pastillas. Ojito, que a los que tengo cerca, al mas mínimo síntoma de depresión, ¡¡ ansiolíticos al canto !!. Y empastillados, dan bastante pena.
Somos demasiado duros aún para ellos, como dijo el Maki Navaja : "semos peligrosos".
Sabia que tarde o temprano me saldría la vena ácrata-comunista.......
Semos revolusionarios revolusionados de fin de semana y carajillo de anís. Hasta la vistoria con el Sargento Arensivia. Viva Coblenza! y como decia nuestro admirado sargento: "Cuando aprieta, da má guto el cagá que el foshá" i no andaba desencaminadio.
Elimina"Semos revolusionaros que atracamos bancos p´a sosialisá er capital y joder a los capitalistas. Y p´a pagá las putas y las paellas en la Barseloneta"
EliminaEl Moromierda
Paíceme que son los bancos los que nos atracan a nosotros, los bancos, los del ga i los de la lú, i los del parato teleafónico.
Elimina¡¡¡¡joder ¡¡¡¡¡
ResponElimina¿Qué carajos está passssando?
es la calor Maikel, i el estres postconfinamiento.
EliminaBueno yo he tenido videoconferencias un dia si y otro también, me parecen una gilipollez, grande, muy grande. Estábamos ocho o nueve personas metidas en una pantalla y lo que se podía resolver en cinco minutos tardaba una hora.
ResponEliminaUn saludo
I està el delay este, no es una cosa que acabe de funcionar aún a la perfección, uno que casi no se oye, el otro demasiado, otro que se ve media imagen y no sabes donde mira, etc. Es un coñazo.
ResponElimina