Bertolt Brecht va escriure aquesta obra a Berlín el 1928, cinc anys abans de l’arribada al poder dels nacional socialistes, fet que provocà el seu exili. El protagonista de l’obra, Mackie Messer, és força conegut a causa de la famosa cançó musicada y versionada con a Mack the Knife, com totes les de L’Òpera, per Kurt Weil, provocant que fins i tot es coneix el personatge de Messer, un lladre, sense conèixer prèviament l'obra d'on va sorgir ni l'autor que se'l va inventar. Aquest criminal heroi londinenc no estava fitxat per la Policia, ja que el seu cap superior, Brown, era el seu millor amic des que havien coincidit a l'exèrcit.
Weil i Bretch
Les circumstàncies havien fet que tots dos tinguessin èxit, tot i que en camps totalment oposats. El juny de 1963 L’Òpera dels Tres Rals va adquirir a Barcelona -sobretot- un valor simbòlic afegit quan, a punt de ser estrenada després d’haver superat tots els permisos, i justament mitja hora abans de la representació, va ser sobtadament prohibida per Manuel Fraga Iribarne, aleshores ministre d’Informació i Turisme.
El general Franco es trobava en aquells moments a la ciutat i l’explicació que en va donar Franco es va resumir en dues paraules: “por respeto”. L’obra va poder ser finalment estrenada al Palau de la Música el 12 de novembre del mateix any. Joan Oliver va traduir aquesta obra de Brecht l’any 1963 juntament amb Feliu Formosa. Quan a la música, hi ha moltes versions de l'obra, les més conegudes a nivell popular són les de Bobby Darin o Frank Sinatra, i a casa nostra la de José Guardiola, però jo em quedaria amb una versió molt espècial de Mack the Nife de Nick Cave, a veure que us sembla.
(El arte es el mayor signo de estatus social. Esta era la tesis de Bourdieu, Pierre Bourdieu)
En el enlace tienes una traducción al español de la ópera de los tres centavos (o de dos peniques), con la verídica y genuina historia de Mackie el Navaja en el prólogo:
http://static.scribd.com/docs/86xk8ctxksc25.pdf
Tu yo-intelectual a veces es acusadísimo. Herencia de en Santiago, imagino.
Si, la de la Platería era una versión del "Pedro Navaja" de Rubén Blades.
Hay que ver como los bajos fondos inspiran a las artes escénicas, creando una imagen que no tiene nada que ver con la realidad.
La imagen glamurosa que dio Coppola de los "capos" de la mafia, poco o nada tienen que ver con la realidad.
Cuando los "carabinieri" detuvieron a Salvatore "Totó" Riina, el ultimo gran "capo" siciliano, se encontraron con un cavernícola sucio y descuidado oculto en una casa de campo siciliana alejada de la civilización. Un lerdo ignorante que habia escalado a la jefatura asesinando sin escrúpulos a todo aquél que le hacia sombra.
Por cierto, palmó en la prisión sin confesar y llevándose los secretos de años sangrientos a la tumba. ¿ Le valió la pena vivir durante décadas como un animal ?.
Me quedo con el Maki Navaja del malogrado Ivá, el ultimo "choriso", el ultimo profeta.
A la Plateria els vaig veure actuar en directe quan començaven, un estiu a Sant Feliu de Codines, i amb ells hi actuava també La Orquesta Mondragon del Gurrutxaga. Jo sóc molt del Sargento Arensivia.
La Mondragón que viste en aquella época ahora no podría existir. Era "políticamente incorrecta" hasta la médula, sobre todo por la "troupe" de enanos que participaban en el espectáculo.
Lo dels nans era molt fort, pero no varen ser els primers. Tampoc podria existir avui Siniestro Total, o les lletres de Loquillo i tants altres. Amb Franco en alguns aspectes teniem molta més llibertat que ara. Ja sé que fot, però és així.
La plaça Major de Palma es desborda per la llengua
-
40.000 persones han desbordat aquest diumenge la plaça Major de Palma
–segons la Policia Local han estat 7.000– en defensa del català i contra
els atacs ...
Universos Personales, ahora aquí
-
D(caps)ebería resultar obvio, pero no lo es. Me refiero al escuchar a
aquellos que generosamente te ofrecen algún consejo o sugerencia. Lo hago
siempre, a...
Albert Schweitzer y Antoni Gaudí
-
El entendimiento (aprox. 1770). Francisco Bayeu y Subías
Si dos individuos no se quieren entender, no se entienden.
Albert Schweitzer no sabía cata...
«El canto de la Montaña de las Nubes», de Chin Liang
-
Versión de Juan Carlos VillavicencioILa gente puede hablar de una escalera
al cielo.Diez millones de peldaños, y cada uno de ellos es una
ilusión…Mejor est...
Gatos
-
Nos echamos la siesta y leo *Filosofía felina* de John Gray. Los gatos son
solitarios y no se pasan la vida pensando en sí mismos y en que han de
morir. ...
Endogamia
-
Endogamia. Viñeta del 28/04/2024 en CTXT Que los premios "Juan Palomo" sean
algo habitual no los hace menos falsos y ridículos. El otro día, haciendo
la do...
La noche en que se me apareció la evanescente
-
La otra noche se me apareció la evanescente. No estoy seguro si fue en la
fase REM o en duermevela. Por fin te has acordado de mí, me dijo. Y como
adv...
Paul Auster (1947-2024)
-
Ha mort* Pau Auster* i tothom reivindica l'impacte que li han causat els
seus llibres. Era un autor molt llegit a casa nostra. Curiosament, com
Woody All...
Alexis Henri Charles de Clérel
-
* "En los siglos de igualdad, cada individuo está naturalmente aislado, no
tiene amigos hereritarios a los que pueda exigir ayuda, clase cuyas
simpatías le...
HUMANISME FINÈS I AMORS POSSIBLES
-
*Fallen Leaves (Kuolleet lehdet/Fulles mortes)* és una pel·lícula de
coproducció finesa i alemanya, de l’any 2023, escrita i dirigida per Ari
Kauris...
Evoluciones
-
Creo que los primeros síntomas fueron evidenciándose paulatinamente. El
primero de ellos, posiblemente, era aquella actitud dudosa en el momento de
salir d...
Any nou - Año nuevo - New Year
-
Video; imatges i musica; Gentlitesa de l'autor: * Guillem Albertson* des
d'Islandia
Video: imágenes y música: Gentileza del autor *Guillem Albertson* ...
Any Joan Fuster 2022
-
En motiu del centenari del naixement de l'assagista i escriptor Joan
Fuster aquest 2022 estarà dedicat a rememorar la seva figura i llegat.La
Generalitat ...
9 Comentaris
(El arte es el mayor signo de estatus social. Esta era la tesis de Bourdieu, Pierre Bourdieu)
ResponEliminaEn el enlace tienes una traducción al español de la ópera de los tres centavos (o de dos peniques), con la verídica y genuina historia de Mackie el Navaja en el prólogo:
http://static.scribd.com/docs/86xk8ctxksc25.pdf
Tu yo-intelectual a veces es acusadísimo. Herencia de en Santiago, imagino.
Aqui tengo un dilema, de tres centavos, de dos peniques, o de tres rals, ahora se deberia llamar la ópera de los tres céntimos de euro.
EliminaMe leo la traducción. Gracias por el enlace.
La recuerdo por la Orquesta Platería, que hizo una versión muy afín.
ResponEliminaEsta no me desagrada en absoluto
La de la Plateria em sembla que era Pedro Navaja de Ruben Blades.
EliminaPot ser...
ResponEliminaSalut
Si, la de la Platería era una versión del "Pedro Navaja" de Rubén Blades.
ResponEliminaHay que ver como los bajos fondos inspiran a las artes escénicas, creando una imagen que no tiene nada que ver con la realidad.
La imagen glamurosa que dio Coppola de los "capos" de la mafia, poco o nada tienen que ver con la realidad.
Cuando los "carabinieri" detuvieron a Salvatore "Totó" Riina, el ultimo gran "capo" siciliano, se encontraron con un cavernícola sucio y descuidado oculto en una casa de campo siciliana alejada de la civilización. Un lerdo ignorante que habia escalado a la jefatura asesinando sin escrúpulos a todo aquél que le hacia sombra.
Por cierto, palmó en la prisión sin confesar y llevándose los secretos de años sangrientos a la tumba. ¿ Le valió la pena vivir durante décadas como un animal ?.
Me quedo con el Maki Navaja del malogrado Ivá, el ultimo "choriso", el ultimo profeta.
A la Plateria els vaig veure actuar en directe quan començaven, un estiu a Sant Feliu de Codines, i amb ells hi actuava també La Orquesta Mondragon del Gurrutxaga.
ResponEliminaJo sóc molt del Sargento Arensivia.
La Mondragón que viste en aquella época ahora no podría existir. Era "políticamente incorrecta" hasta la médula, sobre todo por la "troupe" de enanos que participaban en el espectáculo.
ResponEliminaTiempos aquellos.........
Lo dels nans era molt fort, pero no varen ser els primers. Tampoc podria existir avui Siniestro Total, o les lletres de Loquillo i tants altres. Amb Franco en alguns aspectes teniem molta més llibertat que ara. Ja sé que fot, però és així.
Elimina