Per ser exactes, la ciència-ficció ha mort d’èxit. M’explico. Se sap que el que ha passat amb la pandèmia ja ho havien anticipat no pas pocs escriptors, i va provocar al seu moment en el públic lector una reacció completament previsible, la de la incredulitat. Al capdavall, és sabut que en gran manera es consumia aquesta mena de literatura, en especial en la seva variant més catastrofista i apocalíptica, precisament per experimentar al final de la lectura la tranquil·litzadora –per catàrtica– sensació que, per fortuna, tot allò que s’acabava de llegir no tenia res a veure amb la realitat, sinó que només era el producte de la imaginació, una mica descontrolada, dels fabuladors.
Però ha deixat de ser així, i fins i tot caldria afirmar que el rètol de recanvi, més prudent, de “literatura d’anticipació” amb el qual alguns preferien designar la ciència-ficció també ha caducat, si més no en la mesura que allò que es pretenia anunciar sembla que ja ha arribat. La prova més contundent la trobàvem tots plegats en les converses d’aquests mesos passats. Era freqüent que els nostres interlocutors (si no nosaltres mateixos) al·ludissin a la sensació que provocava el confinament d’estar protagonitzant una novel·la de ciència-ficció. La connotació profunda de l’afirmació resultava evident: coses que no havíem arribat a pensar mai que podrien resultar materialitzables s’havien convertit en realitat.
Poso deliberadament un exemple pres de la vida quotidiana, per cridar l’atenció sobre el fet que això anterior podria resultar indicatiu, o revelador, d’una mutació significativa del nostre imaginari col·lectiu, d’un canvi generalitzat en les nostres actituds vitals davant allò que ens passa. Diguem-ho així: la Covid-19 ha posat el llistó molt alt pel que fa a esdeveniments imprevistos que ens afecten a tots. Serà difícil a partir d’ara que alguna cosa ens sorprengui i ens commocioni més que això. Cosa que, portada al límit, també podria formular-se dient que l’experiència del confinament col·lectiu (encara que potser seria més precís qualificar-lo de planetari) ens ha dut a les portes d’estar disposats a acceptar que pot succeir qualsevol cosa en qualsevol moment.
Si això fos cert, no es tractaria d’una bona notícia. Perquè ens trobaríem davant una generalització gairebé absoluta d’aquella suspensió de la incredulitat, que segons Coleridge constituïa la fe poètica, a tots els àmbits de la nostra experiència sense excepció. La d’avui seria, per descomptat, una nova credulitat. A diferència de la credulitat tradicional, que hauria estat rotundament criticada per Kant i per la Il·lustració en conjunt al crit de sapere aude (atreveix-te a saber), i que era en última instància un resultat de la ignorància, els nous crèduls ho serien (ho seríem?) no per escassetat, sinó per sobreabundància de coneixement, per la incapacitat de posar tot això que se suposa que sabem al servei de la defensa de les amenaces que comporta el futur.
Si aquest argument també necessités exemples, podríem posar novament el d’amplis sectors de la ciutadania, perplexa i confosa, davant les anades i vingudes d’experts de signe divers capaços de sostenir a propòsit de la pandèmia, amb tal convicció i suport de dades, una tesi i la contrària, una anticipació d’un signe i una altra de signe oposat (per resumir: tant que el pitjor hauria passat com que el pitjor ha de venir). En tot cas, sembla clar que la vella confiança gairebé incondicional en la ciència i en els científics s’ha esquarterat de manera important (encara que no s’hagi perdut completament: també és veritat que l’esperança de pràcticament tothom és que arribi la vacuna com més aviat millor). La mala notícia abans anunciada té a veure amb això. Perquè qualsevol retrocés en l’esfera del coneixement té una part de derrota del projecte il·lustrat i fins i tot de la raó mateixa. Qui ocupi ara el territori que ha perdut potser no es reivindicarà de corrents explícitament relativistes (tipus postmodernitat i d’altres de similars), però perseguirà aquest mateix propòsit, el d’obstaculitzar la comprensió de la realitat.
Slavoj Žižek, que tant ha coquetejat amb el disbarat, l’encertava quan assenyalava que una de les funcions de la ideologia –de l’engany social organitzat, si es prefereix– és determinar en cada moment el que resulta imaginable i el que no. Doncs bé, tan ideològica, per obscuridora i confusionària, com resulta la incapacitat contemporània per imaginar el final del capitalisme ( Jameson dixit ), ho resulta aquesta generalitzada disposició a acceptar, com si es tractés d’una fatalitat, qualsevol cosa que ens pugui passar. Sobretot tenint en compte que bona part del que ens passa és resultat, mediat o immediat, de les pròpies accions humanes. Caldrà començar a cuidar, a més dels vulnerables en el pla material, els vulnerables en el pla de les idees. Que a aquest pas, i si no hi posem remei ben aviat, ho serem tots. - Manuel Cruz - lavanguardia
Creo que todos, a nuestra medida, y a medida también de leer y enterarte de cosas y hacer cábalas, hemos pensado en muchas ocasiones que podría ocurrir un hecho sino igual, si similar.
ResponEliminaCreo también que a nuestra edad nada nos viene de nuevo, porque más de una vez hemos pensado, viendo lo que se ve por televisión, que era raro que no cogieran una mierda de infección los asiáticos, observando como comen del mismo rio los peces crudos y sin lavar, y toda clase de mamíferos, perros, monos y gatos incluídos, encerrados en jaulas y pisando sus propias heces.
Cada vez que pasan un documental de China, Thailandia, Vietnam, Camboya y aledaños, siempre me deja impresionado como cocinan en la calle, sin agua corriente y los restaurantes llenos de animales vivos donde te sirven cualquier cosa, y nada pasado por sanidad.
No hay que ser muy ciencia ficcionista para acertar.
Salut
Sense oblidar que no hi ha res que no hagi succeït abans, llevat que ho hem oblidat.
ResponEliminaSalut
En el mundo conviven los que creen en la ciencia y los que no creen. Ambos confunden ciencia y religión, obviando que la ciencia -a ciencia cierta- no es una cuestión de fe. Por ejemplo, yo no entiendo por qué con una densidad de población el triple que la Comunidad de Madrid, el estado de Nueva York tiene un 80% menos de hospitalizaciones. Eso y otras muchas cuestiones sobre el covid-19 que se escapan absolutamente de la esfera de la política (y que la religión católica se ha encargado de resolver con gran desfachatez), los científicos todavía no lo saben responder. Finalmente lo harán. De una forma u otra la ciencia siempre lo consigue.
ResponEliminaDe hecho la respuesta y la solución no nos vendrá de la religión. sinó de la ciencia, que ha pasado a ser la nueva religión. El cierre temporal de Lourdes por el coronavirus no es una anécdota, sino una ilustración significativa de un capítulo relevante en la historia de la paulatina muerte de Dios de la que hablaba Nietzsche.
ResponEliminahttps://www.lavanguardia.com/cultura/20200907/483367242388/florencia-1630.html
Exacto. Al son del taladro percutor de la (des)información, la ciencia se ha convertido en la nueva relgión, los científicos en curas y la vacuna en el único dios verdadero.
Elimina