Existeix Rafael Cabaliere, el flamant guanyador del Premi Espasa de Poesia? O és tan sols un parell de fotografies i una sèrie de voluminoses comptes en xarxes socials alimentades a base de bots? És Cabaliere el nou Milli Vanilli de la poesia juvenil? Aquestes són les preguntes que s'han fet alguns internautes que han expressat els seus dubtes al respecte. Tanta repercussió han tinguts aquests dubtes que l'editorial s'ha vist en la necessitat de demanar a Cabaliere, del què en tota la xarxa no existia més que una fotografia, que pengi un vídeo, com així ha fet al Twitter i Instagram aquest dilluns.
El passat 4 de setembre el premi Espasa de Poesia, dotat amb 20.000 euros, va anar a parar a Cabaliere, veneçolà, enginyer i publicista de 34 anys (el límit per presentar-se a el premi és 35 anys) la gran targeta de presentació és tenir gairebé 900.000 seguidors a Twitter i més de 700.000 a Instagram, de manera que els membres del jurat van definir la seva obra com una poesia "amb un tint juvenil, motivador i fresc". El problema és que els comptes de Cabaliere tenen un comportament inusual: molts seguidors, però microscòpica interacció, el que els internautes en diuen 'engagement'. De fet, fins al diumenge a la tarda Cabaliere només va interactuar amb tres persones (el que deixa en bastant mal paper el seu actiu com 'influencer') i a més el seu perfil registra algunes caigudes de vuit mil seguidors que es perden d'improvís sense que se sàpiga per què.
Caldrà veure si l'obra 'Alçant el vol', que es publicarà el pròxim 18 d'octubre, està en la línia d'aquesta nova poesia-receptari, directament, simple i assimilable a l'autoajuda especialment en el terreny amorós (que acaba a les carpetes dels adolescents o bé en la seva pell a manera de tatuatge) que és la que Cabaliere mostra en les xarxes. Que Cabaliere hagi estat distingit pel jurat format per Luis Alberto de Cuenca, Ana Porto, Marwan i Alejandro Palomas, a més de per Ana Rosa Semprún, de part de l'editorial, ja va ser una mica controvertit en blocs i xarxes socials per la "simplicitat" de la seva proposta d'acord amb la seva poesia ja coneguda.
A aquesta primera contestació respecte a la qualitat de l'obra s'ha unit ara el dubte de si Cabaliere existeix o no. A jutjar pel vídeo, penjat aquest dilluns, hi ha algú que respon pel seu nom, encara que en el mateix no faci el menor esment a les suspicàcies despertades, només parla de la felicitat que li ha suposat haver guanyat el premi (10 dies després de haver-ho fet) i lamenta que no podrà venir a Espanya a fer la presentació del poemari a causa de la covid. Membres del jurat, que no va prendre la seva decisió per unanimitat, han declarat que no coneixien anteriorment a Cabaliere i fonts de l'editorial diuen no saber si el nom és autèntic o correspon a un pseudònim, alguna cosa, d'altra banda, molt comú en l'àmbit literari. David Cebrián, director de comunicació i màrqueting d'Espanya, ha dit que el segell s'ha comunicat repetidament amb el poeta.
De moment, hi ha molt d'interès (controvertit) pel llibre. Per si els poemes de la mateixa estaran en la línia dels ja coneguts. Aquí un exemple: "Perquè hi ha dies / que la teva millor opció / és anar-te'n a dormir, / dormint / les coses no pesen, no fan mal, no cansen. Dormir repara". És d'esperar que llavors es coneguin més dades de l'autor, i millori la qualitat de la seva poesia. Tot plegat fa farum de presa de pel, o de campanya publicitaria per vendre més ejemplars dels poemes de Cabaliere.
Millor haver premiat a Salvattore Vergattiesa, que és un enigma més sofisticat.
ELENA HEVIA - EL PERIÓDICO
Esto es más falso que un crítico de arte daltónico ¡¡¡¡
ResponElimina¿Que todo es mentira porque tiene un comportamiento inusual en las redes? No puede ser, no puede haber gente tan rematadamente est*pid*. ¿O es envidia?
ResponEliminaNinguna, además nadie dice que sea verdad o mentira, simplemente hay dudas; yo soy poeta y también me muevo muy poco en las redes y también he ganado premios, veremos que hay detrás del enigma. Las sospechas son en principio bastante fundadas...
EliminaDiu que és una poesia amb un to "motivador, fresc i juvenil
ResponEliminaEl que he llegit no em motiva gaire. Semblen més micropensaments de mini-prosa poètica amb un to d'autoajuda Coelho.
He llegit en un article que en el seu twitter abans de Cabaliere (sona més pressumptuós i artístic) tenia un altre àlies o nom i pocs tuits i seguidors.
A Veneçuela el coneixen?
Amb 34 anys no s'havia donat a conèixer mai abans amb algun blog,revista, publicació o través de youtube? Evidentment potser que hagi descobert la seva vocació i aquest premi sigui el seu trampolí per donar-se a conèixer.
Com a bon publicista sap perfectament com generar followers a les xarxes i per les editorials que convoquen els premis moltes veuen els followers com possibles clients compradors del llibre que editaran. Per tant en el món editorial hi ha molta lògica mercantilista, capitalista, comercial i de marketing. Si a sobre ve alimentat per alguna polèmica llaminera que genera titulars abans de la publicació és fantàstic! I si el poeta a més a més és tot un personatge amb aurèola de misteri molt millor.
Sona tot una mica fake però si han muntat tot aquest tinglado perquè la cosa sigui trending topic, doncs fantàstic per ell i editorial.
Tenir un munt de followers no és sinònim de qualitat. La lògica de les xarxes socials on aquest personatge pot semblar un puto crack no vol dir que ho sigui.
Evidentment que tingui un comportament inusual a les xarxes no vol dir que sigui mentida...
Ja sabem que la poesia és un gènere minoritari i es ven poc i si vols arribar a un tipus de públic jove la manera d'arribar és a través dels canals que utilitzen els joves.
Quin és el teu públic objectiu? Aquest tipus de mantra és molt típic del disseny de productes per quant es crea una campanya de màrqueting.
Què el poeta en qüestió hagi penjat un vídeo doncs molt bé...això no treu que tot plegat pot haver estat molt ben orquestrat per donar visibilitat mediàtica al tema.
Ho han aconseguit!
Avui mateix al llegir la notícia he pensat el Puigcarbó en parlarà.
I ho he encertat!
En el fons potser es tracta de vwndre el producte aprofitant l'avinentesa. Jo prefereixo a Vergattiesa, o un fotògraf crec que holandés que de cognom es diu 'Vandeputte's' i no es broma.
EliminaCon GABRIEL, su argumento, nada envidioso por cierto, es simplemente irrefutable.
ResponEliminaSalut
Sé que eres poeta, pero esa apreciación debería ser de los demás y no tuya, ¿o no era eso lo que siempre decías? Me alegran tus premios y ojalá se repitan. Recuerdo que en una ocasión leí unas palabras tuyas insultando bastante a los abogados. Por fin he averiguado por qué no soy bienvenida.
ResponEliminaEl concepto de 'insultar bastante' me ha intrigado por relativo. No lo recuerdo, quizás se trataba de un abogado en concreto, o no!. Advocats i procuradors, a l'infern de dos en dos, dice el dicho.
EliminaAhora sí, ahora seré yo quien borre todos mis comentarios. Un saludo.
ResponEliminaotra vez, ya van dos.
EliminaNo hace falta, te va a dar mucho trabajo, además lo que decias en ellos dicho está.
ResponEliminaFrancesc...et deixo l'enllaç d'aquest article que és molt revelador del que bonament ja sabíem o sospitàvem...
ResponEliminahttps://elpais.com/cultura/2020-09-19/los-premios-literarios-sujetan-el-mercado.html
Gracies, veig que anàvem bé, manipulació per vendre més i prou.
ResponEliminaEl País ha ¿reconstruido? los hechos y arguye que la culpa es de la editora muerta. Dime, ¿qué se supone que le ha pasado a Luis Alberto de Cuenca? ¿Arrepentimiento espontáneo?
Eliminasiempre le cargan el muerto al difunto, es lo más fácil. No lo sé, sólo sé que siempre estás atenta, a otro se le habria pasado por alto este comentario.
ResponElimina