💭Imaginem un camp de blat en el moment àlgid de la pesta negra. Si es demana als pagesos que es quedin a casa en el moment de la collita, el resultat és la fam. Si se'ls demana que vagin a collir, poden contagiar-se uns als altres. Què fer?

Imaginem ara el mateix camp de blat a 2020. Una única recol·lectora guiada per GPS pot collir tot el camp amb molta més eficiència... i amb zero possibilitats de contagi. Mentre que en 1349 un agricultor mitjà collia unes 5 fanegas a el dia, en 2014 una recol·lectora va establir un rècord recollint l'equivalent a 30.000 fanegas en un dia. En conseqüència, la Covid-19 no ha tingut un impacte significatiu en la producció mundial de cultius bàsics com el blat, el blat de moro i l'arròs.

Ara bé, per alimentar la població no n'hi ha prou amb collir el gra. També cal transportar-lo, de vegades milers de quilòmetres. Durant la major part de la història, el comerç havia estat un dels principals dolents en l'evolució de les pandèmies. Els patògens mortals es desplaçaven per tot el món en vaixells. La pesta negra, per exemple, va viatjar per la ruta de la seda des d'Àsia oriental fins a Orient Mitjà; i, des d'allà, els vaixells mercants genovesos la van portar a Europa. El comerç suposava una amenaça mortal perquè cada carro necessitava un carreter, calien desenes de mariners per operar fins i tot petites naus, i les naus i les posades amuntegades eren focus de malaltia.

Malgrat un cert retrocés, el comerç internacional va seguir amb normalitat AFP

El 2020, el comerç mundial va poder seguir funcionant més o menys sense contratemps, perquè en ell intervenen ja molt pocs éssers humans. Un vaixell portacontenidors actual està àmpliament automatitzat i pot transportar més tones que tota la flota mercant d'algun dels primers regnes moderns. L'any 1582, la flota mercant anglesa tenia una capacitat total de transport de 68.000 tones i requeria el concurs d'uns 16.000 mariners. El portacontenidors OOCL Hong Kong, botat en l'any 2017, pot transportar unes 200.000 tones i únicament necessita una tripulació de 22 persones. Yuval Harari. Lecciones de un año de pandemia.