L’únic cert del futur és que el faran els joves d’avui. I el futur dels joves depèn de la seva educació. Ho saben les famílies que inverteixen temps i diners en aquest afany. Ho proclamen les institucions, encara que de vegades el pressupost no estigui al nivell. I ho saben també els joves, encara que abandonin en una alta proporció una escola que els frustra, precisament perquè les seves expectatives eren unes altres. Perquè el sistema educatiu, en el conjunt del món, va molt endarrerit respecte de l’evolució de la tecnologia, la feina i la cultura. Malgrat l’esforç quotidià de molts professors que tenen vocació d’ensenyar els seus alumnes enmig de les dificultats amb què es troben. Així doncs, el més important per a la qualitat de l’educació és la qualitat dels professors. Malgrat tot, aquesta qualitat depèn de la prioritat que els dona la societat, en formació, en remuneració, en prestigi.
La millor educació primària a Europa és la de Finlàndia, on es donen aquestes condicions. I a l'Amèrica Llatina, segons els estudis del professor de Stanford Martin Carnoy, Cuba, on els mestres són igual de pobres que els altres, però gaudeixen del més alt respecte de la seva comunitat.
Però ni la dedicació d’un bon professor pot reparar un model pedagògic obsolet. En plena transformació tecnològica i cultural continuem ensenyant com es feia antigament. En l'era d’internet, en què es pot trobar tota la informació, continuem insistint, freqüentment, en la memorització, en els llibres de text (gran negoci) i en els exàmens de papagai per repetir l’esmentada informació. D’aquí la por de la còpia perquè l’únic que compta en aquest sistema és que s’hagi après la lliçó tal com es dicta.
Òbviament, al món digital fa falta, més que mai, un professor que guiï i aconselli les cerques a internet i, sobretot, com recombinar la informació obtinguda per transformar-la en coneixement i aplicar-la per a cada ús. En aquest sentit, l’aprenentatge no s’acaba mai al llarg de la vida. Del que es tracta és de formar ments capaces d’aprendre a aprendre i a utilitzar el que s’aprèn. En aquest model pedagògic, l’essencial és l’autonomia guiada de l’alumne i l’avaluació contínua de la seva capacitat per definir els seus projectes. Perquè això ho haurà de fer constantment en la seva vida professional, en què les activitats, i els llocs de treball, es redefineixen cada pocs anys.
Els exàmens tradicionals no tenen cabuda en la societat del segle XXI. Només perviuen per satisfer velles rutines dels que encara conserven (no per gaire temps) poder burocràtic basat més en el que ignoren que en el que saben. Nous models pedagògics estan emergint, al món i a Espanya. Tal com va passar en la Segona República, que va apuntar la transformació de l’educació en tan sols un lustre, fins que van arribar les baionetes. Una transformació que depèn de la convergència il·lustrada entre les famílies, els joves i les institucions. I en això estem. - Manuel Castells.
De verdad que me confunde todo esto. No se como acabará, pero los jóvenes lo tienen más complejo que nosotros.
ResponEliminaSalut
Serà la segona generació que viura pitjor que l'anterior.
EliminaAixò de Finlàndia ja s'està qüestionant, per cert, i els joves sempre ho han tingut malament, sobretot els de classe humil i de nació oprimida, he, he. No crec que els d'ara ho tinguin pitjor que nosaltres, em temo que ens agrada pensar-ho, com ha passat a la majoria de generacions.
ResponElimina... però antes tot era molt més fàcil, més planer, ara els joves ho tenen és difícil, i diria que un dels errors en l¡ámbit laboral és que ha desaparegut la figura de l'aprenent i de rebot l'ofici.
EliminaI a la majoria d'escoles, al menys a Primària, no es memoritza des de fa anys i panys, em temo que els experts parlen sovint del que no coneixen...
ResponEliminaA mi també m'ha sobtat aquesta imnformació d'en Manuel Castell, però se suposa que sap de que parla i és per aixó que ho he publicat.
EliminaAquest senyor crec que sovint no sap de què parla, doncs, el que passa és que li han donat molt de bombo, no es sant de la meva devoció lectora.
ResponEliminafins i tot ha estat o encara és Ministre. ho dic perquè no és que s'hagi manifestat gaire als mitjans.
EliminaL'aprenent d'abans ara no lliga amb la societat actual però això no vol dir que no es pugui aprendre bé, a banda de què molts oficis tradicionals han desaparegut o s'han transformat del tot. El problema de la Formació Professional ja és un classic des dels temps de Villar Palasí, però hi ha escoles professionals molt bones, avui, jo crec que tenim tirada a opinar de coses que coneixem d'oïdes o de forma parcial, sovint indirecta. Quan parlen d'alguna cosa de la qual sé una mica, com és l'escola o l'ensenyament, se'm posen els pèls de punta davant de la ignorància i l'agosarament en opinar, sovint de forma negativa i, a sobre es valora l'opinió d'aquestes persones 'de prestigi', sense matisos. Hi ha moltes realitats diferents i no es poden fer afirmacions generals sense dades exactes, fa algun temps un científic que blogueja de tant en tant va assegurar que a les escoles no es fa educació cientíica, li vaig dir que era molt poc científic assegurar allò sense dades i se'm va empipar, és clar. A ningú li agrada que l'enfrontin amb les seves pròpies contradiccions.
ResponEliminaUn dels nostres nets va deixar l'ESO i va fer formació professional i li ha anat prou bé, té un ofici, cosa estranya avui en dia. Quant a la figura de l'aprenent entenc que si podria ser possible a dia d'avui, de fet en certa manera ja existeix, són els becaris en pràctiques.
EliminaComo siempre,es más interesante leer las opiniones de alguien que sabe,que ha trabajado en la enseñanza,que no un globalista que lo único que quiere es criticar.Osea lo que dice Julia.
ResponEliminaSi para aprender,el modelo a seguir,es mirar internet,vamos apañados.La cantidad de errores y "maestrillos que nos encontramos.Por supuesto que interesa las web oficiales que nos aporta datos oficiales,pero ya está.Ni siquiera los diarios online son fiables,llenos de "noticias" trucadas,que sólo persiguen que las mires para golpearte con propaganda.
Estudiar una carrera,siempre ha necesitado de esfuerzo y sacrificio,incluida la memorización. Ya me dirás como vas a dominar una materia como Botánica ,Materiales de Construcción, Microbiología,Sistemas Representativos,Anatomía...En fin,fácil no hay nada en la vida
ResponEliminaJusta la fusta, faig més cas a Júlia Costa que a Manuel Castells. Si l'he publicat era precisament perquè no m'acabaven de convencer les raons adduïdas per Castells i sabia que Júlia entraria a drap sobre el tema. Perdona, me falta contestarte con un 25% por ciento de castellano, más o menos ya lo he hecho. Salut.
Ja, ja, que malo eres. Pero mira, tengo algo en común con el chico de Canet, pero al contrario. Mi hija la pequeña, que ahora ya tiene dos hijos. Me empeñe, en que fuera a un colegio público de los de entonces, en que iniciaba como prueba la inmersión en catalán, tuve mis problemas porque el profesorado no me lo aconsejaba, ya que le costaba, al ser castellano parlante. Al final aceptaron, hoy día habla un catalán culto, no de la calle. Tuve buena visión de la importancia que tomaría el idioma, profesionalmente. El castellano no se debe aprender en la calle.
EliminaMe puedes contestar en catalán, estoy normalizado, pero no tuve la suerte de estudiar en catalán, no sé podía entonces, toda la carrera la hice en Barcelona pero en castellano. Mi forma natural de expresión es en castellano
ResponEliminaEn que piensas que estudié el bachillerato, en castellano, aunque el la academia del Sr, Caldas, algunas clases se daban en catalán, incluso los sábados que teníamos francés com la sra, Gri0mau, el Dr. Caldas nos daba clases de catalán. Fíjate que hasta los 40 años no empecé a ler novelas en catalán, y fue porque mi padre tenia Incerta Gloria de Joan Sales, i ahí me enganché e tal maneta que ahora se me hace extraño leer en castellano.
EliminaOtra cosa Francesc, que luego me olvido, me dice mi hija la mayor que es profe de mates de instituto, que priman si la clase la das en inglés. Me parece muy bien, pero por qué no, alguna en castellano. Tres idiomas, dos de ellos universales, interesante profesionalmente.
ResponEliminadecian hoy en la Radio que las tesis doctorales últimamente se acostumbra a presentarlas en inglés
EliminaL'educació i el coneixement, en tots els ambits, és fonamental en els temps que corren. Però que s'ha de fer als centrers educatius?. Parlem dels públics que estan a l'abast de tothom, si us sembla bé. El mestre o el professor ha de ser la guia de l'alumnat per aprendre a aprendre. Els mestres i professorat han de ser provocadors, imprevisibles per no portar a la reiteració i repetició que condueix al aborriment i al fastigueg. Això no vol dir que sigui un perdona vides. Hi ha professionals que ho tenen present i ho fan, d'altres es refugien en el que és més cómode. Cal procurar que l'alumnat no abandoni.
ResponEliminaD'altra banda el sistema ha d'oferir formació professional de qualitat per a tothom, i tothom vol dir tothom que estigui disposat a l'esforç, una altra cosa que cal promoure.
Perdoneu.
Salut.
Anna Babra
...i finalment tenim als pares, el principal enemic dels mestres, abans nomenats com a Senyor Mestre o senyoreta.
Elimina