La tarda del 29 de maig de 1991, ETA va atemptar contra la Caserna de la Guàrdia Civil de Vic, amb un cotxe bomba carregat amb uns 70 quilos d'amonal. L'atemptat va causar 10 morts y 40 ferits.
Avui es compleixen 31 anys d'aquells fets, i no tinc clar que s'hagi donat a les víctimes i als seus familiars el recolzament que es mereixien, possiblement - i no ens enganyem - perquè eren Guardies civils, però abans que tot, persones i entre elles víctimes rores elles innocents, fins i tot mainada.
L'any 2001 recordo que estant a Vic em va explicar el meu acompanyant que aquell descampat on hi havia cotxes aparcats era on hi havia hagut el quarter de la Guardia Civil i les cases dels familiars. Li vaig comentar que m'estranyava no hi hagués cap monument, o placa recordatoria dels fets, i la persona em va contestar: ni ho veuràs, eren Guardies Civils, sin fossin del poble ja estaria fet fa temps un memorial que estaria ple de flors tot l'any. D'acord, li vaig dir, però varen morir civils també, dones i nens dels Guardies Civils. El meu acompanyant ni es va immutar i va reblar: no hi veuràs cap recordatori i aixó d'ací a deu anys o més seguirà igual. Afortunadament el meu acompanyant anava errat. 

Han passat 30 anys i finalment, al lloc on hi havia la Caserna, s'hi està construint una biblioteca que durà el nom de Pilarín Bayés. Les obres varen començar al juny del 2019 i està previst inaugurar-la l'octubre del 2022. És una bona manera de retre homenatge a les víctimes de l'atemptat, cultura contra violencia, encara que és un homenatge que arriba tard, massa tard.