Com neutralitzar la propaganda estatal agressiva. Guia pràctica. Aquest article va ser publicat el 28 de març de 2022 al digital Novaya Gazeta. Actualment tancat per seguretat davant les amenaces del Kremlin.

Estudiar l'experiència de la propaganda militar a les guerres dels últims trenta anys em convenç que l'allau d'informació propagandística sobre l'operació especial de l'exèrcit rus a Ucraïna (la campanya massiva va començar molt abans del 24 de febrer), els mecanismes per a la seva distribució, la gamma de mètodes per crear i processar notícies, i labast de laudiència no tenen precedents. No hi havia res com això. Els mitjans electrònics i les xarxes socials han cobrat una força increïble i han esdevingut una poderosa eina de propaganda estatal a tot el planeta. Per descomptat, el que més ens interessa és el nostre país.

Com protegir la consciència de la distorsió de la imatge del món? Com mantenir la capacitat davaluar adequadament els esdeveniments?

Cada campanya de propaganda és percebuda per nosaltres com una cosa nova, aprofundim en els seus arguments, sense sospitar que els principis bàsics d'aquestes campanyes no han canviat en els darrers dos-cents anys. Els treballs dels científics en donen evidència convincent. Trobo extremadament útil tenir al cap una petita llista de regles en què es basa la "narrativa propagandística". Els oferim als nostres lectors.

Les principals tesis de justificació tenen el seu origen en la ideologia del nacionalisme, que agrada de parlar de drets històrics al territori i parentiu ètnic (el principi de “terra i sòl”). Ells són: Tesis Bàsiques de Justificació

1.- Si la seva àrea va ser nostra durant 500 anys, i es va convertir en seva només durant els darrers 50 anys, vostè és un ocupant.

2.- Si el territori ha estat teu durant 500 anys i el nostre durant els darrers 50 anys, ens hauria de pertànyer, els límits no haurien de canviar-se.

3.- Si la regió ens va pertànyer fa 500 anys, i després mai més no ens va pertànyer, ens hauria de pertànyer com el bressol de la nació.

4.- Si la majoria de la nostra gent hi viu, llavors la regió ens hauria de pertànyer, haurien de gaudir del dret a la lliure determinació.

5.- Si hi ha una minoria de la nostra gent a qualsevol àrea, ens hauria de pertànyer, perquè la nostra minoria hauria d'estar protegida de l'opressió.

6.- Totes les regles anteriors s'apliquen només a nosaltres, mai a vosaltres.

7.- El nostre somni de grandesa és una necessitat històrica. Els teus somnis de grandesa són feixisme.

Per descomptat, vostè ha après aquests arguments, en els darrers sis mesos els ha escoltat centenars de vegades dels funcionaris i els ha llegit a les xarxes socials.

Creus que és una operació especial a Ucraïna?

Es formulen així a partir de l'estudi de l'experiència de la propaganda durant els conflictes dels Balcans a finals del segle XIX i principis del XX, així com la llarga història de la disputa entre França i Alemanya per Alsàcia i Lorena. D'aquesta manera, les fórmules del nacionalisme es van incloure al llibre Modern Hate: The Symbolic Politics of Ethnic War de Stuart Kaufman de 2001 . Es basen en la rica experiència del Norwegian Refugee Council (Consell Noruec per als Refugiats), en els documents del qual apareixen repetidament.

Estudiant l'experiència de la propaganda i la contrapropaganda de l'Entente i la Triple Aliança a la Primera Guerra Mundial, Lord Arthur Ponsonby (1871-1946) va escriure el llibre Falsehood in war-time. Va ser el primer a exposar i il·lustrar de manera tan clara i exhaustiva amb exemples específics els principis ja molt més amplis de la propaganda militar. Inspirant-se en la seva obra, Anna Morelli, historiadora belga d'origen italià, els va sistematitzar i els va presentar de manera moderna.

En la seva dissertació Principis de propaganda militar (Principes élémentaires de propagande de guerre), Morelli va examinar l'experiència de totes les guerres i conflictes colonials del segle XX i del present.

PRINCIPIS DE PROPAGANDA (D'ANNA MORELLI)

1. No volem la guerra - Això vol dir que els enemics ens odien i volen atacar primer.

2. Tot és responsabilitat de laltra part - Fins i tot si fóssim els primers a atacar, certs passos de lenemic van portar a això.

3. El líder del país contrari és un veritable dimoni - La personificació de la imatge de l'enemic als ulls dels ciutadans és la tasca més important.

4. Lluitem per objectius nobles, no pels nostres propis interessos. - És a dir, no actuem per interès propi.

5. L'enemic comet atrocitats deliberadament, nosaltres només per accident. - Històries sobre nens lisiats, camps de concentració, destrucció d'objectes d'art, foment de la violència contra els indefensos a l'exèrcit de l'enemic proven la seva barbàrie com a resultat d'inclinacions innates.

6. L'enemic està usant armes prohibides -

7. Les nostres pèrdues són insignificants, les pèrdues de l'enemic són enormes. - Les pèrdues reals de les parts queden establertes per l'ardu treball d'historiadors, periodistes i societat civil després de la fi del conflicte.

8. Representants de la cultura, l'art i la intel·lectualitat donen suport a la nostra causa.

9. La nostra missió és sagrada.

10. Un traïdor és qualsevol que qüestioni els nostres informes dels mitjans.

La propaganda no ha de fer cap dubte. Per això, qualsevol mesura és bona, fins a bloquejar xarxes socials, prohibir canals de televisió.