Mentre la nostra societat planteja el seu col·lapse, els banyistes inunden platges i muntanyes com si no hi hagués un demà. Manuel Francisco Reyna - elplural.com.

És molt clar que el món es reescalfa. No només parlo del fenomen de canvi climàtic, evident a les insòlites onades de calor, incendis, sequeres i augment de la temperatura de mars i oceans. Parlo d'una situació d'escalada bèl·lica, violenta, globalment, que posa en perill, no només la nostra civilització, sinó la nostra pròpia espècie. La guerra a Ucraïna, el conflicte nord-americà amb la Xina amb el pretext de la visita de Pelossi a Taiwan, les tensions Israel-Palestina, l'afermament de l'integrisme a l'orient mitjà, especialment a l'Iran i l'Afganistan on occident va abandonar la població a la sort del fanatisme, en un context de crisi energètica global i de pandèmia encara no resolta de Covid, amb altres a les portes com la verola del mico, no plantegen una situació per a l'optimisme, per més que en el mal anomenat primer món tothom estigui de vacances. Amb l'observació del que està passant, podríem deduir que, o bé n'hi ha que a l'ombra estan orquestrant un gran conflicte bèl·lic a escala mundial, encara que soni conspiranoic, o la nostra pròpia estupidesa com a espècie ens està portant al límit de l'extinció.

Un dels nostres més desconeguts filòsofs, mort fa una dècada, Francisco Fernández Buey, va escriure molt i encertadament sobre aquestes idees, amb la preclara visió anticipada de dècades. En un dels seus escrits molt interessants, el filòsof parlava ja fa trenta anys de “la crisi de la insostenibilitat”. Reflexionant com el mecanisme d'implosió del sistema capitalista vindria per l'escassetat de recursos i l'esgotament dels mateixos, i amb ells del planeta mateix, provocant tensions entre estats, interessos i corporacions. En un dels seus articles, publicats a la universitat Pompeu Fabra, on era catedràtic, assegura: “L'expressió crisi de civilització es va començar a divulgar als Estats Units ia Europa a partir dels primers informes del Club de Roma, ara fa trenta-tants anys . Ja abans d'això Rachel Carson i Barry Commoner havien cridat l'atenció sobre un dels aspectes associats a allò que avui entenem per crisi de civilització: la pèrdua del control humà sobre elements importantíssims del complex tecnocientífic vinculats a una civilització productivista, consumista, eufòricament desenvolupista i dominada, a més per un altre complex, l'industrial-militar”. La seva enorme aportació s'hauria de revisar, si en aquest país als opinadors, gestors i polítics els importés formar-se més que estar a l'aparador de les xarxes socials, per poder diagnosticar el greu problema a què ens enfrontem i les seves possibles solucions. Home compromès amb el seu món, format a la filosofia amb el mestre Emilio Lledó, i amb una enorme sensibilitat humana i poètica, intel·lectual i interculturalista, per influència d'un altre dels seus mentors, el poeta José María Valverde, Francisco Fernández Buey va preconitzar el que avui veiem a tots els telenotícies, diaris i mitjans de comunicació amb temor.

En els seus estudis, el filòsof es recolzava en els assajos de Carson i de Commoner en què força gent va començar a prendre consciència d'una de les contradiccions de la civilització capitalista en la seva fase més avançada, a saber: com tota una formació economicosocial basada en l'ús intensiu del petroli i de l'electricitat i en l'ús abusiu de l'automòbil privat podia quedar-se de sobte a les fosques, paralitzada, convertir-se en un femer farmacèutic i els individus que la componen a començar a menjar merda (amb perdó) alhora que una part important de la població mundial passava gana i no tenia l'energia bàsica per sobreviure. D'una civilització així es pot dir, efectivament, que està en crisi, que s'ha ficat en una cruïlla històrica. Aquesta situació va donar títol, significativament, al segon dels informes al Club de Roma, redactat per Mesarovic i Pestel el 1974: La humanitat a la cruïlla. Aquí apareix ja la noció de crisi global i es descriu aquesta com l'acumulació, la superposició i la interacció de multitud de desequilibris i pertorbacions, entre els quals destaquen la crisi demogràfica o poblacional, la crisi d'aliments, la crisi energètica i la crisi mediambiental. La humanitat està en una cruïlla i la crisi és global perquè el tipus de creixement expansiu es basa cada cop més en l'explotació de recursos no renovables i, per tant, en l'espoliació de la natura. Tot això ha conduït a la dependència generalitzada d'un estoc comú de primeres matèries, a l'abastament compartit de productes alimentaris i d'energia ia la necessitat de compartir un ambient també comú. 

Encara que encara quedessin al món uns quants llocs al marge d'aquesta descripció, Mesarovic i Pestel podien concloure que, si no rectificar els hàbits imperants de producció i consum, el planeta estaria abocat al col·lapse en un futur no gaire llunyà i els seus habitants en perill d'extinció; un futur que els autors d‟aquell informe xifraven en aproximadament cinquanta anys. Crec que Fernández Buey va ser, sense pretendre-ho, un profeta de l'avui. La intel·ligència sol il·luminar els nostres espais en ombre com a espècie. Llàstima que el corrent antiintel·lectualista en què vivim hagi silenciat gairebé del tot, aquestes veus, premeditadament. Mentre la nostra societat planteja el seu col·lapse, els banyistes inunden platges i muntanyes com si no hi hagués un demà i, la veritat, és que pot ser literal que no n'hi hagi.