La dutxa és el meu despertador. Sempre freda, m’hi vaig acostumar de petit. Sense dutxa matinal, seria un somnàmbul. En canvi el meu oncle avi Lluís es devia dutxar ben poc en els seus 80 anys llargs de vida. Al costat del llit, un preciós aiguamans de metall esmaltat. Cada matí s’hi rentava conscienciosament la cara, el coll, les aixelles i el que ell anomenava “els baixos”. Els peus se’ls rentava un cop per setmana en un gibrell. Mai no li vaig sentir cap pudor. Al contrari: feia una olor clorofíl·lica, que provenia de la mixtura amb què s’engominava els quatre cabells blancs que li quedaven.
L’oncle Lluís vivia, ja vidu i ancià, en una caseta d’un cos. A la part del darrere, hi havia una petita eixida amb un pou, protegida els estius per una parra ufanosa. En un extrem de l’eixida, en una minúscula cabina d’obra, hi havia la comuna, això és, un seient de fusta foradat que desembocava en un dipòsit d’aigües negres. L’oncle hi abocava cada matí l’orinal amb les seves miccions nocturnes i aprofitava el moment per “anar de ventre”. Encabat, llençava al forat de la comuna l’aigua sabonosa de la palangana de l’aiguamans per fer baixar la femta i els trossos de paper de diari (ell llegia El Correo Catalán ) amb què s’havia netejat.
Arribat l’estiu, l’oncle Lluís practicava de tant en tant un ritual: posar un meló o una síndria a la galleda del pou. D’aigua boníssima, per cert. En dies assenyalats (el 15 d’agost, per exemple, festa major de la Bisbal), hi posava també una ampolla de “xampany” Delapierre, que era el més barat d’aquell temps. Demi (és a dir: dolcenc). L’oncle feia baixar la corriola fins a enfonsar la galleda a l’aigua i lligava la corda en un ganxo de la paret per fixar-la. Al cap d’unes hores, la síndria, ben fresqueta, era un regal dels déus.
No cal tornar a l’extrema sobrietat d’aquells temps en què la síndria era una festa; i el Delapierre refrescat al pou, un luxe. Temps en què l’estalvi energètic no era una filosofia, sinó un dogma patern: “El llum és un lladre, apaga’l”. Però, veient com canvia el clima, potser comença a ser hora de recordar allò que la mare de la meravellosa Irene Vallejo aconsellava a la seva filla en els assedegats estius d’infantesa: “No deixis de sorprendre’t cada vegada que obres l’aixeta” - Antoni Puigverd.
"L'oncle avi d'en Puigverd podria ser el meu avi Lluís, fins i tot es deien igual. El Delapierre, amb l'avi l'anava a comprar a can Talet, embolicat amb paper de diari perquè no es veies que en compràvem, i les bombetes eren totes de 25v que poca llum feien".
La cosa iba entre el Delapierre y el Dubois, a cual más cabezón, pero el simple sonido del descorche hacía maravillas en tu imaginación. Significaba alegría. Es ahí, quizás, donde radica el éxito de lo que en aquella época denominábamos champany.
ResponEliminaVolvemos a la pobreza, que de ninguna manera quiere decir miseria. Hay una sanidad que medianamente funciona y unos colegios que mal que mal, van. Pero habremos de olvidarnos del "ocio nocturno", "tiempo de ocio", "las tardes lúdicas", "los parques lúdicos" y todo aquello que conlleve y genere un gasto superfluo. Esas salidas a NY, estancias de siete días en Lanzarote o fines de semana en Marbella se han acabado. Como se acabará todo aquel gasto que nos supere a la hora de los ingresos.
Leer, caminar, estar con la familia, salir a merendar, correr, ir en bici y hacer deporte al aire libre se volverá a poner de moda.
No hay que por bien no venga
PD: Y también se pondrá de moda el cerdito para ahorrar.
El porquet en un moment determinat va ser substituit `per una ampolla de litre i mig de Fontvella.
EliminaL´ampolla de Fontvella quedaba mol fatxenda, es veia la cuantitat de monedas i li treia misteri y sorpresa al contingut. Molt millor el "porquet"
EliminaHi havia qui sabia la manera de treure diners de dins el porquet.
EliminaNos lavábamos poco, así que teníamos nuestro olor personal a la vista de todos. En el pueblo donde pasaba largas temporadas, las necesidades se hacían en el corral, al final ,luego las cubríamos con un par de puñados de paja. Una única bombilla incandescente de 25 watios de potencia (25w) a los 125 voltios(125v) de linea monofásica que recorría todo el pueblo(dos hilos de cobre),conectada. Tal era la importancia que se le daba ,que mi tía había cubierto el contador con un pañito de encaje, con una imagen de la Virgen.
ResponEliminaYa hemos vivido nuestra generación, varias crisis y la experiencia nos dice, que después de esta vendrá otro ciclo expansivo en donde gastaremos más energía, consumiremos más en viajes y en vacaciones.
Ahora resulta(según TV),que sobran microchips ,cuando hace poco faltaban. En septiembre los frigos de los supermercados rebosaran de cubitos de hielo. Si es que vamos por ondas.
Los cubitos de siempre los tengop en una cubitera en la nevera. En cuanto a lo de la ducha, en Sabadell habia un lugar 'CAL RAL' para ducharse y bañarse, se llamaba asi porqué al principio costaba 25 cts de peseta asearse. El local aún existe pero ahora hay un gimnasio. A los críos nos solían bañar en un barreño o en el fregadero. Pero a los ocho años en casaya habia ducha, y moussel para lavarse.
ResponEliminaQue me olvidaba....Que resulta ,que se han dado cuenta, que nos falta un Dani Gálvez por la derecha y un apoyo por la izquierda para Jordi Alba. ¡Por fin!
ResponEliminaYa hace tiempo que estaban en ello. Veremos. Mira, habia unos cuantos de los que ahora ya critican a Xavi y Laporta que olvidan donde cogió Xavi al Barça (noveno) y donde lo dejó segundo. Son los mismos que decían que no se ficharía a Lewandovsky, Koundé, Christensen, Rafinha, etc, Veremos contra la Real, puede ser un partido clave, pero aun quedarà mucha liga (partida) por lo del mundial de la vergüenza de Qatar.
ResponEliminaYo soy del Caudal de Mieres, pero nos hemos ido a segunda porque no tenemos agua!
ResponEliminaEl Caudal era un clàssic de segona divisió. L'havia vist jugar unes quantes temporades a la vella Creu Alta.
EliminaNos vamos a volver más austeros por obligación y necesidad, y este va a ser el último veraneo del despilfarro para muchos, aunque siempre habrá una minoría que se podrá permitir lujos.
ResponEliminaMuchos van a redescubrir placeres baratos, como pasear y descubrir las puestas de sol en su ciudad, cuando antes se iban al Cabo Norte para ver el sol de medianoche. O el encanto de la sobremesa en casa los domingos compartiendo un juego de mesa a diez centimos la apuesta, en vez de ir a un restaurante a comer una paella recalentada.
Una generación entera de mujeres va a desempolvar los libros de cocina de la estantería para hacer los platos que cocinaban sus madres y abuelas
Un poquito de humildad no nos vendrá nada mal a todos, y empezaremos a ver la diferencia entre precio y valor.
¡¡ Aupa la Cultural Leonesa !!, todos los demás son clubes compuestos por mercenarios del gol.
També he vist jugar a la Cultural Leonesa a Lleó, i a l'HURACAN que era al costat a Trobajo del Camino, d'on era aquell linier del "No me jodas Rafa". Rafa Guerrero.
EliminaL´Huracan, tota una llegenda a la comarca. . . .
EliminaConeixia al President del club, era el representant que teniem a Lleó.
EliminaAyer disfruté con el Betis,ni el Bilbao ni el Madrid,el juego del Betis.Corren todos,de un lado para otro,parecen descontrolados,pero no ,saben lo que se hacen.
ResponEliminaPorqué el Betis tiene un entrenador que les hace jugar al fútbol, no como el del Rayo Vallecano, y no es un problema de jugadores, sino de actitud,
Elimina¿La Cultural Leonesa? No teneis nada que hacer hemos fichado a uno que se llama Cleo y otro que se llama Roberto "Dinamita"...SEmos ansi ¡
ResponEliminai al joven Romerito....
EliminaPer sort a Can Barça ja s´ha superat l´epoca en que arribaba un Brasiler amb un cognom que començaba per "R" y que deia que volia jugar al Barça desde que portaba volquers. . . .
ResponEliminaI el solia fitxar Johan Cruifjj, tan venerat per alguns nostàlgics i que no tenia ni idea d'entrenar a un equip de fútbol, ni de fitxar a jugadors bons de veritat. El Barça va guanyar 4 lligues i una Xampions malgrat Cruifjj i Charly.
ResponElimina