El setembre del 1979 la periodista Oriana Fallaci va viatjar a l'Iran per entrevistar l'aiatol·là Khomeini, líder de la revolució islamista que va fer caure el sah de Pèrsia, un sàtrapa. La reportera va haver d'esperar deu dies que el clergue barbut es dignés rebre-la, i va accedir a vestir-se per a la trobada amb el xador, la túnica que cobreix el cos femení de cap a peus, deixant tan sols al descobert l'oval facial. Descalça, asseguda sobre una catifa, Fallaci, va començar a crivellar-lo a preguntes, la majoria referides a la situació de la dona sota el seu règim.

"La gent va lluitar per l'Islam. I l'Islam significa tot, fins i tot allò que en el seu món s'anomena llibertat i democràcia. Sí, l'Islam ho conté tot, l'Islam ho abasta tot, l'Islam ho és tot". - Ruhollah Khomeini.

La periodista ho explicava en aquest article a el Corriere della Sera...

Si us plau, Imam. Encara tinc moltes coses per preguntar-li. Sobre aquest xador, per exemple, que imposa a les dones i que em fan posar per venir a Qom. Per què els obliga a amagar-se sota una peça tan incòmoda i absurda, sota un llençol amb què no et pots moure, ni tan sols sonar-te el nas? Vaig aprendre que fins i tot aquelles pobres noies han de portar xadors per banyar-se. Però com ger-ho amb el xador? I llavors els ulls terribles que fins aquell moment m'havien ignorat com a objecte que no mereix cap curiositat, es van aixecar sobre mi. I em van llançar una mirada molt més terrible que la que m'havia traspassat al principi. I la veu que s'havia mantingut tènue durant tot aquest temps, gairebé el ressò d'un xiuxiueig, es va fer sonora. Sonant. "Gens d'això el preocupa. Els nostres costums no parlen de vosaltres, els occidentals. Si no li agrada la túnica islàmica, no l'ha de portar. El xador és per a dones joves i respectables". 

Vaig pensar que ho havia entès malament. En canvi, ho vaig entendre perfectament. “Va dir: si no t'agrada la túnica islàmica, no te l'has de posar. El xador és per a dones joves i respectables”. Aleshores va riure. Una vella riallada de cacleta. I Ahmed va riure. Bani Sadr va riure. Els bruts barbuts van riure un per un: panteixant feliços, grollers. I va ser pitjor que lliurar-me a Khalkhali perquè havia patit els turments i les humiliacions i els insults que m'havien ferit llavors van sortir a la superfície per enredar-se en un nus que ho incloïa tot: la cervesa negada, el drama de la perruqueria, el camí. de la creu de la Verge buscant amb Sant Josep un hotel, un estable on parir, fins al bastard del mullah que m'obligava a signar un matrimoni caduc. I el nus em va ofegar amb una ràbia sorda, inflada per la indignació. “Gràcies, senyor Khomeini. Es molt educat, un veritable senyor. El satisfaré al moment. Em trauré immediatament aquest estúpid drap medieval. I em vaig treure el xador i va caure a terra en un pegat obscè de negre. El que va passar després em queda a la memòria com l'ombra d'un gat que abans s'havia adormit roncant i de sobte salta cap endavant per devorar un ratolí. Khomeini es va aixecar amb un cop tan ràpid, tan sobtat, que per un moment vaig pensar que m'havia copejat una ràfega de vent. Aleshores, amb un salt igualment felí, va saltar per sobre del xador i va desaparèixer...

Comento aquesta entrevista per dos motius, el primer és que a dia d'avui seria impossible celebrar-la, i el segon, constatar el poc interès que ha suscitat a occident l'assassinat de Mahsa Amini per la policia de la moral, que ha aconseguit galvanitzar milers d'iranians a través del dolor i l'empatia amb protestes per tot l'Iran, sobretot les dones. I no és igual manifestar-se a l'Iran que a Madrid. El preu de ser dona a l'Iran és molt car. L'ùltima en pagar aquest preu va ser Hadis Najafi de 20 anys, i el motiu va ser sortir al carrer a protestar per la mort de Masha Amini.