Byung-Chul Han és el filòsof de moda, diuen d'ell (diuen) que és una de les veus filosófiques més innovadores que ha sorgit a Alemanya recentment, a ran d'aquest best seller, la primera tirada del qual es va esgotar en unes setmanes, en el qual afirma que la societat occidental està patint un silenciós canvi de paradigma: l'excés de positivitat està conduint a una societat del cansament. Així com la societat disciplinària foucaultiana produïa criminals i bojos, la societat que ha encunyat l'eslògan 'Yes We Can' produeix individus esgotats, fracassats i depressius.
Segons l'autor, la resistència només és possible en relació amb la coacció externa. L'explotació a la qual un mateix se sotmet és molt pitjor que l'externa, ja que s'ajuda del sentiment de llibertat. Aquesta forma d'explotació és, així mateix, molt més eficient i productiva pel fet que l'individu decideix voluntàriament explotar-se a si mateix fins a l'extenuació. Avui en dia no tenim un tirà o d'un rei al qual oposar-nos dient No. En aquest sentit, obres com Indigneu-vos, de Stéphane Hessel, no són de gran ajuda, ja que el mateix sistema fa desaparèixer allò al que un podria enfrontar-se. Resulta molt difícil rebel·lar-se quan víctima i botxí, explotador i explotat, són la mateixa persona.

Han assenyala que la filosofia hauria de relaxar-se i convertir-se en un joc productiu, la qual cosa donaria lloc a resultats completament nous, que els occidentals hauríem d'abandonar conceptes com originalitat, genialitat i creació del no-res i buscar una major flexibilitat en el pensament: "tots nosaltres hauríem jugar més i treballar menys, llavors produiríem més". O és potser una coincidència que els xinesos, per als que originalitat i genialitat són conceptes desconeguts, siguin els responsables de gairebé tota invenció -des de la pasta fins els focs artificials- que ha deixat empremta a Occident? No obstant això, això no deixa de ser per a l'autor una utopia inabastable per a una societat en la qual tots, fins i tot l'executiu més ben pagat, treballem com a esclaus ajornant indefinidament l'oci.

Em deia a mi mateix, que Byung-Chul Han no tinc clar que haguès entés de que anava tot plegat, i que de fet, estava més a prop dels escriptors de llibres d'autoajuda argentins de cert nivell que de la filosofia, fins que em vaig trobar amb aquest comentari de Gregorio Luri(*) que entenc va en aquesta direcció.


(*)Aquest escrit és del 2015, però és interessant revisar-lo perquè és d'abans que passessin moltes coses, com el procés, la Covid o la guerra d'Ucrània, i entenc és demostra que els filòsofs de moda actuals més que filósofos són escriptors de llibres d'autoajuda o catastrofistes desaforats, el que s'en deia abans, teòrics de la feina. Sobretot llegiu el comentari de Gregorio Luri.