A la tele d'antes, que no necessitava comandament a distància atès nomès hi havia dues cadenes de TVE, la 1 i la 2, el Sr.Pepe Palau feia Discorama, un programa molt interessant de Jazz a la 2, que presentava José Luis Barcelona, hi havia les disertacions pseudo-científiques però molt amenes del Professor Miravitlles, i també es podia veure una bona pel·lícula i un interessant debat posterior amb boirina de fum inclosa del presentador amb pipa incorporada José Luis Balbin a "La Clave", hi havia Sarsuela i també Ópera, i toros, tot s'ha de dir, i a Estudio uno o Primera Fila, es representaven obres de Teatre de Casona, Arthur Miller, Buero Vallejo, JB. Priestley o Tennesse Williams, mentre Rodriguez de la Fuente ens explicava tot alló que desconeixem dels animals i la natura. Els informatius fins i tot eren més seriosos que els actuals (feta la salvetat política) i els concursos eren familiars com 1,2,3. Hi havia els Chiripitifláuticos o els pallassos de la tele. A TV2 feien terra d'escudella, entre altres programes de producció propia en català.
A dia d'avui seria imposible una entrevista "A fondo" d'una hora i mitja com la que al 1977 Joaquín Soler Serrano va fer a Josep Plà. Com tampoc seria possible un programa conm "la Clave", en una taula rectangular si asseia al fons el presentador amb la seva sempiterna pipa i a dreta i esquerra hi havia els tertulians, quatre per banda si no recordo malament, i la càmera era fixa que només acostava o allunyava l'imatge amb enfocaments puntuals a qui parlava, i malgrat durar un munt, atès primer es projectava la pel·lícula i després venia la tertúlia que s'allargava una bona estona, tenia una bona audiència.
Al programa de Jazz de Pepe Palau vaig descobrir un jove Jacques Loussier i el seu "Bach en ritmo" amb les variacions Golberg, o la tieta de Winney Houston, Dionne Warwick recreant les cançons de Burt Bacharach. Al teatre obres com la Sirena Varada, la Herida del tiempo, Panorama desde el puente, el Concierto de San Ovidio, Historia de una escalera, la Casa de los siete balcones o Prohibido suicidarse en primavera. També hi havia un programa músical mitic, "Escala en Hi-fi", que va durar del 61 al 67 on actors aleshores molt joves com Luis Varela, María José Goyanes, María José Alfonso, Concha Cuetos, Gloria Cámara, Mochi o Juan Pardo entre altres, posaven rostre i feien play-back amb les cançons de l'época.
Ara, en democràcia i en principi absoluta llibertat, tenim la porqueria de tele que tenim, la gran acumuladora de brossa, i no en podem culpar als televidents, la gent es pot educar i accepta gratament tot allò que és bo, de qualitat i fet honestament, el que acabo de dir ho demostra. I no és només perquè en aquells temps només hi havia la 1 i la 2, no ens enganyem, no és aquest el problema. És el mitja el que perverteix i el mitjà també el que educa, si vol, clar.
Tot aixó que he explicat succeïa en vida del dictador, en blanc i negre primer i en color cap al final. Em temo que en la bugada de la televisió democràtica, hem perdut molts llençols i ens ha quedat només la roba bruta.
Y la 2 , la UHF, hacían programas muy buenos, como aquella de "El prisionero", que siempre la llevo presente o la Cuarta Dimensión, que era espectacular
ResponEliminaVols dir la dimensió desconeguda, The twilling zone. No me'n perdia ni un sol episodi.
EliminaEntonces era obligado ver la tele,que nos ofrecian,hoy día somos muchos que por una razón u otra pasamos de ella,por las posibilidades que nos ofrece las nuevas plataformas de pago,sí, sí, de pago.Si quieres libertad,has de pagar(hasta rima)
ResponEliminaNo rima mucho, pero Rimbaud lo daría por bueno. Pero no hablo de eso, sinó de la calidad de la programación televisiva de aquellos tiempos.
EliminaLa calidad se aprecia, si hay otras referencias, pero es lo que había, ni mejor ni peor. Hoy día tienes más surtido para elegir que no , un señor con pipa rodeado de otros muy serios, que no se salían de la Norma de entonces, establecida
EliminaEl problema es que hay mucho menos surtido ahora que antes, solo tienes muchas más series y muchas máspelículas - y en esto hay muy poca calidad,- del 80% se podría prescindir perfectamente - , pero del resto de contenido, estanos perdiendo terreno.
EliminaRes de res, com SEBA3, no hi ha res. Que faríem en aquest país acomplexat sense una Melero golpejant la matraca, traca que traca...
ResponEliminaConyes a part, ja fa temps que només trec el nas per les nacionals i autonòmiques per veure si encara segueixen actives. Un sempre té l'esperança que caigui un raig fulminant en els estudis (mai pitjor anomenats, estudis).
Té raó Car Res ("coche nada" en spanish catxondo) quan diu que si vols alguna cosa mínimament comestible, has de passar pel trinqu trinqu. I encara i així...
Si teniu una Smart TV, us recomano instal·lar una app. de la cadena ART. No us traurà el ventre de penes, però us deixarà millor sabor de boca
TV3 al començament feia una bona feia, i ara també, si ho comparem amb la resta de televisions autonómiques o estatals.
EliminaART, no. ARTE ( https://www.arte.tv/es/ )
ResponEliminaSi señor, entonces el programa de referencia era la clave, con Balbín, sus películas y sus tertulianos de lujo.
ResponEliminaAhora, los programas de referencia son el "Salvame" y "El Hormiguero".
¿ Que como hemos llegado hasta aquí ?, pues degenerando, maestro, degenerando.
OSTI SI, hem anat de Guatfemala a Guatepeor. El Hormiguero no l'he vist mai, i sálvame tampoc, però acabes sabent de que van els dos programes per un conducte o altre.
ResponElimina