Antoni Puigverd explica que ha llegit com ell mateix diu, amb rabia i plaer Kennedyana, l’obra pòstuma de Vicenç Pagès Jordà, que va morir aquest estiu, als 59 anys, just després de corregir-la. L’assassinat de John Fitzgerald Kennedy (JFK) i les teories complotistes que va suscitar el magnicidi de Dallas li havien interessat sempre i en parla ja a El món d’Horaci , una novel·la desbordant. Però a Kennedyana aquesta dèria apareix meravellosament desplegada i ordenada com un tot orgànic. La tragèdia dels Kennedy encarna el relat fundacional del món d’avui. Posa al dia les tragèdies de Shakespeare, l’ambició de la família Borja, la mitologia de Camelot. La tragèdia dels Kennedy és la nostra guerra de Troia. Segons Pagès, la formidable suma d’atzars que conté aquesta història és obra d’un Guionista insuperable que ens fa veure el món com un relat delirant on la veritat queda sepultada per l’excés d’informació.
Kennedyana és una fascinant barreja d’assaig i novel·la que explora les infinites ramificacions del cas Kennedy, començant per les prodigioses trames familiars. Trames de color rosa. La glamurosa Jackie; els salts que li feia el seu marit: Marilyn i companyia; l’aparició del milionari Onassis i el trio que conformen amb la desgraciada diva Maria Callas: de bracet amb la premsa escandalosa, el rosa es va tornant groc.
Trames de violència i poder: de l’emigració irlandesa a la màfia italiana, de Hollywood a la Casa blanca, de la lluita racial als negocis il·legals. Trames funerals capicuades: el germà gran, mort en accident d’aviació; els germans del mig, John i Robert, assassinats al carrer; un nebot, mort en accident d’aviació. La trama paral·lela de la família d’Oswald, el pressumpte assassí, casat amb una russa en plena guerra freda amb risc nuclear, que JFK evita pels pèls. Sense oblidar les trames polítiques: les proves desaparegudes de l’assassinat, el paper de la CIA i l’FBI, el nou president, Johnson, i la guerra del Vietnam, la teoria del complot intern.
La tragèdia dels Kennedy ha suscitat una informació tan gegantina (centenars de llibres, reportatges, films, documentals) que fa impossible saber què va passar. Per això, segons Pagès, inaugura el present: ara tenim més informació que mai, però no hi ha manera de conèixer la veritat. Aquell magnicidi a Dallas inaugurava la confusió contemporània. També la política va canviar radicalment amb els Kennedy: l’atractiu de JFK i de Jackie (presentats ja des del primer moment com una parella de cine) va desfermar una excepcional simpatia (nens jugant al despatx oval, joventut i bellesa, lideratge cosmopolita), però també, tot seguit, una marea antipàtica: Onassis, amants i mentides, desgràcies i misèries privades, material d’àcida xafarderia pública. El còctel de glamur i bilis, de sucre i crueltat mediàtica, tan típic del nostre temps, neix de les cendres del mite kennedyà.
El llibre és apassionant, escrit de manera freda, neta, racional, lúcida, irònica, divertida i distant, com acostumava a escriure el gran Vicenç Pagès. Quina ràbia que m’ha fet llegir-lo amb tant de plaer! Ràbia de llegir-lo quan ell ja és mort i de saber que és el seu últim llibre. Podia escriure’n encara tants de brillants! Ràbia perquè ell ja no podrà veure el reconeixement que tindrà, confio que d’abast internacional.
Llegint Kennedyana s’entén per què la postveritat defineix la nostra època. La tragèdia de JFK va inaugurar el caos de sentit del món contemporani. Empatxats d’informació, no ens creiem res i sospitem de tot.
Y te dejas al Eduard Kennedy, el otro hermano de Jonn y de Robert, el que iba con la fulana (su secretaria para los demás) y se metió en un lago con el coche y la mató... La muerte siempre les estuvo ronroneando, es claro que todos jugaron con fuego, fuego y poder, que es lo que ambicionaban.
ResponEliminaAquí siempre surgirán especulaciones. Voy a leer el libro.
Promete
Clar, Ted KENNEDY, però aquest és un peó menor.
ResponEliminaSi encara no sabem què va passar a Mayerling ni qui va matar Prim...
ResponEliminaI suposo que mai ho sabrem.
EliminaNo em crida l'atenció, el llibre, tot son gustos
ResponEliminaUno no acaba de entender la fascinación que tenemos en Europa por los Kennedy. Ni como politicos ni humanamente fueron un ejemplo de nada.
ResponEliminaPara los norteamericanos es lo más parecido que han tenido a una familia real, y entiendo que allí sean un mito, pero no a este lado del Atlántico.
Porque de ejemplares, nada. Joseph Kennedy, el patriarca. Levantó su fortuna haciendo contrabando de alcohol durante la "Ley Seca". Compró su carrera diplomática al presidente Roosvelt gracias a sus donativos al partido. Del resto, ya conocemos bien su vida y su obra.
Els Kennedy John i Jackie, en el seu moment representaven la modernitat, el glamour, eren joves i guapos, i propers a la gent. Clar, els comparavem amb els polítics que teniem aquí i evidentment ens fascinaven. Quelcom similar va passar aqui amb Felipe González i la seva dona.
Elimina