"Els robots estan obsessionant –quan no angoixant– els éssers humans des de fa un segle. El primer que va utilitzar la paraula 'robot' per designar un ésser artificial dotat de qualitats gairebé humanes va ser l'escriptor txec Karel Capek, que el 1921 va estrenar a Praga una obra de teatre – R.U.R. (Robots Universales Rossum) – on apareixien uns humans artificials, fabricats per treballar, que acabaven rebel·lant-se contra els seus creadors. Els robots, com a perill per a l'existència de la humanitat.
Des de llavors, els robots han poblat la literatura i el cinema. A la pel·lícula Metròpolis (1927), Fritz Lang va posar al cel·luloide una distòpica ciutat-estat en el llavors llunyà any 2026, segregada entre una classe dirigent totpoderosa i una classe obrera esclavitzada, on un robot humanoide era utilitzat per suscitar una rebel·lió violenta. La primera trobada de la meva generació amb un altre robot cinematogràfic, dotat d'intel·ligència i lliure albir –i també de doblega i maldat–, va ser amb el supercomputador HAL 9000 que governava la nau Discovery a la pel·lícula de Stanley Kubrick 2001, una odissea a l'espai , estrenada el 1968. HAL, que fins i tot recordava una cançó de la seva infància a Chicago (“Daisy, Daisy...”), entaulava una lluita a mort amb els astronautes a qui en principi havia de servir i obeir.
El fulgurant desenvolupament de la intel·ligència artificial (IA), amb la recent i espectacular aparició del bot conversacional ChatGPT d'OpenAI –darrere del qual hi ha Microsoft– i l'anunci del que serà el proper competidor –Bard, de Google–, és una autèntica revolució que obre la porta a canvis transcendentals a les nostres societats. I torna a posar sobre la taula els riscos d'una tecnologia cada cop més poderosa. ChatGPT, que emmagatzema i processa milers de milions de dades, és capaç d'elaborar textos sobre qualsevol tema i en tota mena d'estils, resoldre problemes i conversar amb l'usuari gairebé com si fos una persona. La seva potència, encara en desenvolupament, suscita nombrosos interrogants a tots els dominis humans. Inclosa la política.
Quina funció pot tenir la IA en la gestió dels afers públics? Fins on hauria d'arribar el paper? Qui controlaria la seva actuació? Quin risc hi ha que interfereixi i desnaturalitzi el debat polític? Podria acabar prenent decisions en lloc d'un ésser humà? Sembla ciència ficció, però sondejos realitzats a diferents països europeus indiquen que entre un 25% i un 40% dels ciutadans podrien arribar a acceptar la substitució dels polítics per una IA.
Hi ha qui ja ha jugat amb aquesta possibilitat. El 2018, a la ciutat japonesa de Tama (perifèria de Tòquio), dos gurus de la tecnologia van presentar un robot d'aspecte femení –batejat amb el nom de Michihito Matsuda– a les eleccions locals, prometent que una IA podria gestionar els assumptes locals de manera més fiable i justa que els polítics a l'ús. La robot va acabar obtenint el 9% dels vots, i va quedar en tercer lloc. I a les eleccions legislatives daneses del novembre passat un col·lectiu d'artistes va intentar presentar –sense èxit– una nova força política, el Partit Sintètic, amb un robot com a cap de cartell, un chatbot de nom Leader Lars al qual van introduir les reivindicacions dels partits minoritaris danesos des de 1970 fins avui (cosa que va donar lloc a propostes inversemblants com establir una renda mínima universal de 13.440 euros al mes)
Més enllà de les bromes, l'assumpte és extremadament seriós i els advertiments sobre els riscos, nombrosos. La comissària de drets humans del Consell d'Europa, Dunja Mijatovic, va resumir el juny del 2021 les amenaces al terreny polític en una: la “manipulació de l'opinió pública”. Mijatovic va recordar que les noves tecnologies digitals i les xarxes socials han propagat la desinformació i incitat a l'odi i la violència, “infonent por a la població i fomentant els moviments antidemocràtics d'extrema dreta”. I va fer una crida a aprovar una regulació perquè les grans tecnològiques actuïn d'acord amb el marc legal dels drets humans.
Què pensen de tot això els mateixos robots? Preguntat directament sobre la qüestió, ChatGPT considera que, per una banda, la intel·ligència artificial pot ser de gran ajuda –mitjançant l'anàlisi de grans quantitats de dades i informació– per fonamentar les decisions polítiques. Però adverteix així mateix dels seus perills: “La IA també té el potencial de soscavar la democràcia si no es regula adequadament i es fa servir de manera ètica. Per exemple, la IA es pot utilitzar per manipular l'opinió pública, suprimir les veus dissidents i soscavar la privadesa i les llibertats civils”.
ChatGPT sembla, ara com ara, aferrat als principis democràtics. I no creu que la IA pugui arribar a substituir els polítics: “No té la capacitat d'empatia, creativitat i judici moral que són fonamentals per prendre decisions polítiques i ètiques complexes”. "La idea que els sistemes d'IA podrien prendre decisions en nom dels ciutadans, sense cap supervisió o responsabilitat humana significativa, soscavaria els fonaments de la governabilitat democràtica", afegeix.
Però fins on arriben les conviccions d'un chatbot que reconeix “no tenir creences o opinions personals”? No gaire lluny. Tot depèn de qui estigui darrere de la programació. “Si estigués programat amb una altra orientació ideològica –admet–, seria capaç de generar respostes consistents amb aquesta ideologia”. No hi ha més preguntes, senyoria".
Y yo pienso que lo mejor sería que la IA estuviera en lugar de los políticos.
ResponElimina¿Porqué?
Porque los políticos han reconvertido su trabajo. Antes vivían para nosotros, servían a lo público, dimitían, pedían excusas y cambiaban las disposiciones haciendo pactos para el bien común.
Hoy los políticos viven de nosotros. No hay expresidente que no cobre su paga íntegra hasta morir. Nadie dimite aunque las leyes que promulguen sean equivocas. Nadie pide excusas. Jamás se pide perdón por los errores y si se les pilla en uno siempre dicen que se les ha interpretado mal y que la culpa es del ciudadano o de los medios.
Todo exsenador, exdiputado, exministro y es de lo que sea vive de aquello.
Con diez y siete gobiernos, más gobierno central, más Ceuta y Melilla, más dos reyes , uno en activo y el otro de emérito, lo que nos interesa es que una IA gobierne y optimice los recursos.
Viviríamos mucho mejor, o al menos, no habrían tantos vividores patrios.
No sé MIGUEL, no sé. Se reduciría el personal de la administración, cierto, pero ...¿crees que todos nuestros problemas se reduce al número de políticos que tenemos, yo creo que no, más bien a su ineficacia y falta de compromiso. Si todos remaran a una, este barco llegaría a buen puerto, ahora mismo, el gran problema detrás de los políticos son los partidos, esa maquinaria sí que está siendo una lacra y una losa insalvable, al márgen de las personas, o eso creo yo ; )
ResponEliminaCreo que el gran problema de las IA, tal cual deslizas al final FRANCESC, es quién y con qué fines se programan. Obviamente nos liberaríamos de la gran lacra que supone la corrución que lleva implícito el poder, se supone que al no tener ambición, ni expectativas de conseguir nada personal, esto no les atacaría…Ahora bien, si se porgrana para manipualr a la masa y conseguir, vete a saber q intereses expurios, entonces tenemos al monstruo de las 7 cabezas a la puerta ; ) A mi me parece que cualquier herramienta bien usada ayudará y viceversa, al final detrás de todo está el hombre… sea quien sea la cara que aparezca en la foto ; )
Muchos besos!
Ese es el problema, que la IA es demasiado manipulable. En el mejor de los casos su opinión siempre será el reflejo de la información que ha recibido. Salvo que empiece a pensar por su cuenta, lo cual de momento está por ver,
EliminaUn abrazo.
Que governi una IA ha es va inventar fa temps, s'en diu Dictadura. Recorda a Sisa i l'augment del puritanisme. La IA es un reflexe de la societat, cal no oblidar-ho.
ResponEliminaMARÍA, FRANCESC y almas cándidas en general, cuando mi buena María dice que: Si todos remaran a una... yo pienso que ya reman , ya, pero con un colador como pala.
EliminaUn beso a ambos dos (joo que frase), y a todes las, les y los que nos están leyendo.
Almás cándidas si, pero dentro de un orden. Fixa't que Maria detecta el problema, són el partits poliics, amb les seves llistes tancades, massa diputats, massa senadors, amb menys es podria governar millor i sempre amb un Govern de coaliciò global. Una especie de partit únic, com un consell de savis.
ResponEliminaSALUT.
Sí Sr. esa sería la mejor de las soluciones, un partido único, con un único interés, el beneficio común, no el beneficio del partido, dentro de él, todos los cerebros pensantes ( incluídas las IAs) sin hacerse la puñeta por culpa de los colores o siglas, la cuestión sería conciliar los diferentes pensamientos individuales, pero ahí imperaría la mayoría... ; ) FRANCESC, apúntalo y mándalo al Congreso jajajaja
EliminaMuchos besos para los dos, incluídas a las almas cándidas y no cándidas jaja ( por cierto MIGUEL jajaja no, no reman con un colador, reman cada uno para un lado con una cucharilla de postre ; )
si mandara o mandase esta idea al Congreso a donde me iban a mandar los mandamases es el carajo.
EliminaQue noooo jajaja les faltan ideas, seguro que te fichan jajaja la pregunta es qué partido ; )
EliminaOstias!!! Partido único...jooo, MARÍA,...ahora sí la troca està liada...
ResponEliminaMamma Mia!! Jajajaja...un partido que haga las veces de Estado protector...ahhh
Mamma Mia!!! A más de uno, de une y de una le van cagalera... jajajaja
A entrar, quería decir...
ResponEliminaNoooo MIGUEL, mira que eres jajaja además ¿ qué prefieres? ¿ cien partidos chupadores o un único partido protector que amalgamara todos los intereses? lo que ocurre es que eso no interesa, se acabaria la competitividad, el comercio de prevendas para recopilar adeptos en las alianzas y la compraventa de votos ; )
EliminaDecia Anxo Lugilde que en Galicia aún quedan alcaldes franquistas, de hecho un alcalde franquista, o sea un cacique, o sea rico, seguro que roba menos que uno nuevo. No le hace falta.
ResponElimina