Se n’ha parlat molt les darreres setmanes, sobretot per les seves implicacions, ètiques i morals. El ChatGPT, és un model generatiu i predictiu de text, que és capaç d’interpretar paraules i produir de forma autònoma resums o redaccions a partir de les seves dimensionades bases de dades. Una intel·ligència artificial online amb una experiència d’usuari molt senzilla i uns resultats extraordinaris. Així ho descriu el professor de l’Escola Pia i autor del blog Applejux, Christian Negre, que apunta que ara la novetat és que “s’ha obert al públic i s’ha convertit en una autèntica revolució”.
“Encendries foc fregant dues fustes? Oi que no?”, diu referenciant que els estudiants troben en el programa una fórmula resolutiva i ràpida per fer un acompanyament a les tasques diàries de l’escola.
Aquest programa ha generat controvèrsia a la cuneta educativa i ha obert el debat entre docents i pedagogs: ChatGPT és una oportunitat o una amenaça a les aules? Negre reconeix que “la situació està polaritzada: en algunes escoles es busca la manera d’introduir-ho i en d’altres es tendeix a la prohibició”. El docent, que troba comprensibles les dues tendències, sosté que “és molt difícil posar tanques al camp i és entenedor que hi hagi escoles que en restringeixin l’excés temporalment perquè pot ser disruptiva, sobretot a l’educació superior on moltes de les avaluacions es fan a partir de treballs escrits”.
Hi ha docents, però, que conviden a veure l’eina amb una mirada amable. Bé és cert que fa temps fer servir la calculadora estava prohibida, i que avui en dia és indispensable a l’estoig; un símil que el professor comparteix per recordar que “la comunitat educativa no pot donar-li l’esquena, sinó que ha d’entrar en debat”. Un punt de partida, diu, per “aquells professors que demanen el mateix treball de documentació any rere any”, que hauran de readaptar-se si volen evitar “gols per l’esquadra”.
Cal esmentar que el programari genera uns resultats gairebé perfectes, però de tasques molt banals. És a dir, “si tu li demanes que et faci un treball de 150 línies de la Segona Guerra Mundial, el resultat serà tan precís que serà impossible de detectar que ha estat fet amb aquesta intel·ligència artificial”, apunta Negre. Segons relata, la irrupció d’aquestes tecnologies són un toc d’atenció per declinar les tasques reproductives i apostar per aquelles més creatives. A tall d’exemple, el docent proposa “demanar als alumnes projectes que es vinculin amb les persones, o amb pinzellades personals o locals”, per arribar allà on les màquines no poden arribar.
Hem preguntat alumnes de diferents edats de Sabadell i la tònica general és que la majoria d’estudiants coneixen aquest sistema, però no han arribat a utilitzar-lo. Preguntats per si l’eina s’hauria de fer lloc a les aules, les opinions són dividides. El Dídac, per exemple, confia “que la intel·ligència artificial té un lloc assegurat en l’educació del futur”, i creu que podria “ser beneficiosa”. La Blanca, en canvi, pensa que “és només una eina per fer resums ràpids, però mai per fer treballs a nivell escolar”. De fet, l’estudiant entén que zones senceres, com és el cas de Nova York, hagin restringit l’accés a aquest portal web.
El que més crida l'atenció d'aquesta recerca del diari de Sabadell sobre l'ùs del Chat GPT, és que ni Sergi González que signa l'article, ni els alumnes ni els professors, han caigut en que el que fa aquest ChatGPT es el que fem els que tenim una edat a l'hora de parlar, escriure u opinar sobre un tema determinat: recabar informació de diferents llocs i resumir-ho en un escrit, així de senzill. Però per aixó cal perdre el temps informant-se, bucejar per la xarxa a la recerca de diferents punts de vista, de diferents opinions, i treure'n conclusions, i aixó és el que els costa als més joves i en canvi portem incorporat els veterans, s'en diu ofici, l'ofici de viure i de veure, l'ofici de badar. de tafanejar. Y per damunt de tot dos conceptes oblidats, la cultura de l'esforç i el respecte al mestre, al senyor Mestre.
la cultura de l'esforç ...
ResponEliminaEsta es la madre superiora del meollo.
Un trabajo , cualquier trabajo, lleva un tiempo de ejecución. No hablo de las Pirámides, hablo de un trabajo sobre física, por ejemplo. Buscar en la biblio, bucear en internet, observar otros pareceres, mirar referentes, indagar opiniones y sobre todo, saber de lo que se habla, conocer la física, en este caso.
Si el trabajo que vamos a hacer sobre esta materia lo tenemos medio sabido, digo medio, y el resto está condensado en una máquina que apretando un botón y en menos de minuto te lo da hecho, acabado, terminado y corregido , ¿qué hemos aprendido? ¿donde nuestro poder cognitivo?. donde nuestro esquema personal?, ¿donde la idea formativa?, ¿donde la lección comprendida?
Cada unocon su idea, pero me parece que eso está muy bien como ayuda, pero no como fin.
Salut
Però cada vegada anem més cap aquesta manera de dependre de la xarxa, clar que fixa't amb el professor que parla de les calcul·ladores a classe, abans prohibides i ara supos que ja no n'ho ha, poden calcular a través de mòbil.
EliminaEstoy con MiGUEL, nadie hará una redacción, resumen o trabajo de documentación teniendo la posibilidad de q te lo den hecho y ese es el problema de estas IA, son fantásticas para quienes ya dominan las estrategias y el uso del lenguaje, para quien no, lo q favorecerá es q cada vez se escriba peor por falta de práctica teniendo una IA a mano.
ResponEliminaMuchos besos y feliz sábado !
Vamos a eso Maria, acabaremos por perder la pràctica de escribir, o acabarán, vaya, que a nosotros esto nos ha pillado con demasiada edad.
EliminaBuen fin de semana, o "finde" que se dice ahora, para ahorrar lenguaje.
jajaja es verdad, mírame a mi, que ya no escribo ni el "que", soy muy ahorrativa en letras paras que no se me note tanto el rollo que tengo, pido disculpas por ello ; )
EliminaBuen finde, tb ; )
Whastapp y Twitter han ayudado a este ahorro de palabras.Habia un libro de hace años de título "Cq rpdz scrib Ud" o algo así, que ya trataba del ahorro en el lenguaje,
ResponEliminaAds, y bn fnd.