Roald Dahl, el James Bond d'Ian Fleming, les novel·les d'Agatha Christie... La nova censura, sota la bandera de la correcció política en tot allò que fa referència a gènere i raça, ha aconseguit també l'adaptació teatral de La vida de Brian que està preparant John Cleese per estrenar l'any que ve. - Rafael Ramos, la vanguardia.com

La icònica comèdia cinematogràfica de Monty Python, epítom de l'humor de la irreverència, la sàtira, el surrealisme i l'absurd, ha sobreviscut des de la seva creació el 1979 als atacs dels nyeu-nyeu que es posaven les mans al cap pels seus acudits i paròdies. Però ara ha topat amb la ideologia de gènere i el lobby dels que desafien la definició biològica dels sexes –considerada regressiva– i opten per una altra basada en la identitat i “el que un se sent”.

Alguns actors consideren ofensiva l'escena en què un home vol ser dona i tenir fills.

En una de les escenes de La vida de Brian, el personatge de Stan (l'actor Eric Idle) informa els membres del Front Popular de Judea que vol ser una dona i anomenar-se a partir d'aquell moment Loretta, “perquè tot home té dret a tenir fills si aquest és el seu desig”, en un llenguatge formulat fa més de quatre dècades però que subscriuria avui algun partit que es considera progressista. El que podria anomenar-se “censura identitària”, centrada principalment en qüestions de gènere i raça, ha aconseguit tanta força al món de l'espectacle que alguns actors involucrats en l'adaptació teatral de la pel·lícula de Monty Python han dit a Cleese que l'escena a la que Stan vol convertir-se en Loretta “és ofensiva i inacceptable”. Vaja, que una cosa és burlar-se de la religió, i una altra fer broma amb els homes que se senten i es defineixen com a dones (o viceversa).

Al món britànic de la literatura, el cinema i el teatre, el poder d'aquest lobby és tan gran que l'escriptora J.K. Rowling ha estat acusada de transfòbia a les xarxes per la seva defensa del sexe biològic i burlar-se d'un article que utilitzava el terme “persones que menstruen” en lloc de “dones”. En la mateixa línia de la sanitat britànica, que fomenta la referència a “persones que donen a llum” en substitució de “mares”, cosa que faria feliç Stan (o Loretta) de La vida de Brian. Universitats i museus es desmarquen dels vincles colonials i imperials...

A la pel·lícula, el personatge de Cleese respon a l'home que vol tenir fills que li resultarà difícil perquè no té un úter, però el Front Popular de Judea defensa en qualsevol cas el seu dret a donar a llum (encara que sigui a la pràctica impossible ) com a “símbol de la nostra lluita contra l'opressió”. L'actor s'ha queixat de les pressions per retirar aquesta escena, però no ha dit si al final seguirà o no, únicament que a l'adaptació teatral “hi haurà canvis”.

La vida de Brian va ser criticada com a “blasfema” des d'un punt de vista religiós i clerical (i fins i tot prohibida inicialment a Irlanda), però va sobreviure a la censura del seu temps. Monty Python ho tindria en canvi cru ara, quan les referència al sexe, el gènere, la raça, l'aspecte físic i les incapacitats s'estan tornant tabú i un creador ha d'anar amb peus de plom per no ser “cancel·lat”. Les novel·les de Roald Dahl (autor de Matilda i Charlie i la fàbrica de xocolata) han estat reeditades, igual que les d'Ian Fleming, per atenuar el comportament i llenguatge masclista de James Bond, i fins i tot les d'Agatha Christie per eliminar “referències ofensives a l'etnicitat”. De la càrrega de la cavalleria del que és estúpidament correcte tampoc se n'ha lliurat La vida de Brian.