"Los buenos fines solo pueden ser logrados usando medios adecuados. El fin no puede justificar los medios, por la sencilla y clara razón de que los medios empleados determinan la naturaleza de los fines obtenidos." Aldous Leonard Huxley
Aquest volum d'Aldous Huxley – El Fi i els mitjans–renova la famosa discussió que va produir a principis del segle XVIII la sentència o el precepte d'Hermann Busenbaum: «El fi justifica els mitjans». (És molt sabut que aquesta màxima ha estat emprada per difamar els jesuïtes; és menys sabut que l'original es refereix a actes indiferents: val a dir que no són ni bons ni dolents. Verbigràcia: l'acte d'embarcar-se és indiferent, però si el fi és lícit –anar a Montevideo, diguem-ne– el mitjà ho és també, sense que això impliqui que tinguem dret a robar el passatge).
En aquest llibre, com a les pàgines finals d'Eyeless in Gaza, Aldous Huxley sosté que el fi no justifica els mitjans, per la senzilla i totpoderosa raó que els mitjans determinen la naturalesa de la fi. Si els mitjans són dolents, la fi es contamina aquesta maldat. Huxley refusa la violència en totes les formes: revolució comunista, revolució feixista, persecució de minories, imperialisme, terrorisme, agressió, lluita de classes, legítima defensa, etcètera. A la pràctica (diu) la defensa de la democràcia contra el feixisme significa el canvi gradual dels estats democràtics en estats feixistes.«Els estats que es preparen per a la guerra provoquen una carrera d'armaments i, inevitablement, acaben per obtenir la guerra per a la qual s'estan preparant.
Els remeis proposats per Aldous Huxley són els següents: «El desarmament, unilateral si cal; el renunciament a imperis exclusius; l'abandó de tot nacionalisme econòmic; la determinació de recórrer, en qualsevol circumstància, als mètodes de no-violència; el sistemàtic aprenentatge de tals mètodes». Això, a les pàgines inicials. A les de la fi proposa la fundació d'ordres monàstiques laiques, sotmeses a vots de pobresa i de castedat, no lligades a cap teologia, però sí al fidel aprenentatge de les dues virtuts fonamentals, que són la caritat i la intel·ligència. Omissió feta de la castedat, una cosa molt semblant va proposar Wells a la novel·la A Modern Utopia (1905).
Jorge Luis Borges en Obra crítica II, xxx - descontexto.
Es que tiene lógica.
ResponEliminaPara obtener fines se han de utilizar medios, y estos serán afín al propósito que se persigue.
Chim pum.
Parla Borges del precepte d'Hermann Busenbaum: «El fi justifica els mitjans».que segons ell s'ha emprat per difamar-los. Però sempre és el mateix, tot fi necessita uns mitjans. És un bucle.
EliminaSalut.
Esto daría para escribir varios libros. Yo no creo en la "no violencia", es decir, yo no agredo a nadie en primera instancia, peor si me agreden respondo con la política de la "otra mejilla".
ResponEliminaMi política de "la otra mejilla" es que si me dan en una mejilla y yo le doy a él en la otra mejilla, la suya.
Un saludo.
Mejor atizar primero, no sea que el mamporro que recibas en tu mejilla te impida devolverlo a la mejilla del otro. Es aquello que se dice que hay verdades como puños, sobre todo si estos puños se usan físicamente para imponer las verdades.
ResponEliminaSaludos.