El capitalisme de la vigilància és un nou ordre econòmic que descriu la monetització de les dades personals capturades a través del monitoratge de les activitats i comportaments en línia dels usuaris. Les grans empreses tecnològiques utilitzen les experiències humanes i les dades personals dels seus usuaris per predir el comportament de la societat. Aquest model planteja un repte per a la privadesa individual, ja que els usuaris no coneixen o consenten la compravenda de les seves dades. Les empreses tecnològiques milloren els seus productes i serveis amb aquestes dades, però també les venen a empreses publicitàries en allò que s'anomena el "mercat de futurs conductuals". El capitalisme de la vigilància és una mutació perniciosa del capitalisme voraç. L'autora, Shoshana Zuboff va popularitzar el terme amb el seu llibre "L'era del capitalisme de la vigilància". Aquest model fa referència a la mercantilització de dades personals, és a dir, en la transformació d'informació personal en una mercaderia subjecta a la compravenda amb finalitat de lucre. El capitalisme de la vigilància encarna un nou tipus de capitalisme no menys transcendental que l'industrial.
Fa uns anys, en una nit de tempesta, un llamp va arribar a casa nostra i jo vaig aprendre llavors una impactant lliçó sobre la capacitat de desafiar la nostra facultat de comprensió que tenen les coses sense precedents. A l'instant mateix que es produís la descàrrega, un espès fum negre va començar a pujar escales amunt des del nivell inferior de l'habitatge cap a la sala d'estar. Va ser llavors quan ens vam activar i vam trucar als bombers, i jo vaig pensar que devia quedar-me encara un minut o dos per fer alguna cosa útil a la casa abans de sortir a corre-cuita i unir-me a la meva família a l'exterior. Primer vaig pujar corrents al pis de dalt i vaig tancar totes les portes dels dormitoris per protegir-los de l'efecte del fum negre. Després vaig tornar sense perdre un segon a la sala d'estar, on vaig reunir tots els àlbums de fotos familiars que vaig poder i els vaig deixar fora, en un porxo cobert, per salvar-los. El fum estava a punt d'arribar-me quan el cap de bombers va entrar en escena, em va agafar de l'espatlla i em va treure d'una tirada per la porta. Allà ens vam quedar drets, sota una pluja torrencial, mentre, atònits, vèiem com la casa esclatava en flames.
Moltes van ser les coses que vaig aprendre d'aquell incendi, però una de les més importants va ser la impossibilitat de reconèixer allò que no ha tingut precedents. En aquella fase inicial de la crisi, jo només aconseguia imaginar-me la casa afectada pels efectes del fum, però no que anés a desaparèixer pastura del foc. Vaig interpretar el que passava a través del prisma de l'experiència passada, visualitzant algun tipus de viratge dels esdeveniments molest, però, en darrer terme, manejable, que ens portaria de tornada a l'statu quo. Incapaç de distingir una situació per a la qual no tenia precedents, tot el que se'm va acudir va ser tancar portes d'unes habitacions que aviat ja ni tan sols existirien i buscar protecció per a uns quants objectes en un porxo que estava condemnat a esfondrar-se i desaparèixer. No podia veure unes condicions que eren inèdites des del punt de vista de la meva experiència.
Vaig començar a estudiar l'aparició d'això que, amb el temps, anomenaria capitalisme de la vigilància el 2006, entrevistant emprenedors i empleats d'una sèrie de companyies tecnològiques als Estats Units i al Regne Unit. Durant anys vaig pensar que les inesperades i inquietants pràctiques que vaig constatar llavors eren simples desviaments temporals respecte a la ruta central de la carretera principal: descuits de gestió o errors de criteri i de comprensió del context. Les meves dades de camp es van destruir en l'incendi d'aquella nit i, quan vaig tornar a tornar a tornar al fil del començament del 2011, jo ja tenia clar que els prismes i els vidres de la meva vella òptica de carruatges sense cavalls no podien explicar ni excusar-ho que s'estava formant. Havia perdut molts detalls ocults entre la mala herba, però els perfils dels arbres es dibuixaven ara molt més nítidament que abans: el capitalisme informacional havia fet un gir decisiu cap a una nova lògica d'acumulació, dotada dels seus mecanismes operatius originals, els seus imperatius econòmics i els seus mercats. Ja podia veure que aquesta nova forma s'havia escindit de les normes i les pràctiques per les quals es defineix la història del capitalisme, i que, en aquest procés, havia sorgit una mica alarmant i desproveït de precedents.
Per descomptat, l'aparició d'elements inèdits a la història econòmica no es pot comparar amb l'incendi d'una casa. Un foc catastròfic com aquell presagiava coses que des de l'òptica de la meva experiència personal no tenien precedents, però que no eren originals. Tot i això, el capitalisme de la vigilància és un actor nou en la història: original i sui generis alhora. És únic en la seva espècie i diferent de tota la resta: un nou planeta separat, que es regeix per la seva pròpia física del temps i l'espai, els seus dies de seixanta-set hores, els cels maragda, les serres invertides i l'aigua seca.
Tot i això, el perill que ens dediquem a tancar portes d'habitacions que aviat deixaran d'existir és molt real. El caràcter inèdit del capitalisme de la vigilància l'ha habilitat per eludir tot rebatiment sistemàtic perquè els nostres conceptes existents no el poden captar d'una manera adequada. Depenem de categories com monopoli o privadesa per rebatre les pràctiques capitalistes de la vigilància. I encara que aquestes segueixen sent qüestions de vital importància, i encara que les activitats capitalistes de la vigilància també són monopolístiques i representen una amenaça a la privadesa, les categories existents es queden curtes de totes maneres per identificar i fer front a les característiques més crucials i inèdites d'aquest nou règim.
Continuarà el capitalisme de la vigilància la seva actual trajectòria fins a convertir-se en la lògica d'acumulació dominant de la nostra època o, transcorregut el temps, ho recordarem gairebé com una au dentada prehistòrica: un atzucac en el llarg viatge del capitalisme, tan temible en el seu moment com a condemnat per endavant al fracàs? I si està condemnat a desaparèixer, quan ho farà? Què caldrà per aplicar una vacuna eficaç contra ell?
Tota vacuna parteix d'un detallat coneixement de la malaltia enemiga. Aquest llibre és un viatge a trobar el que d'estrany, original i fins i tot inimaginable té el capitalisme de la vigilància. Està mogut pel convenciment que necessitem observar i analitzar amb nous ulls els fenòmens, i també trobar nous noms amb què designar-los, si volem arribar a captar i comprendre el que no té precedents com a preludi imprescindible de qualsevol manera eficaç de rebatre'l. En els capítols següents, s'examinaran les condicions concretes que van fer possible que el capitalisme de la vigilància arrelés i florís, així com les «lleis del moviment» que impulsen l'acció i l'expansió d'aquesta forma de mercat: els mecanismes fonamentals, els imperatius econòmics, les economies pel costat de l'oferta, la construcció de poder i els principis d'ordenament social. Tanquem portes, però assegurem-nos que siguin les que cal tancar. - Capitalisme de la vigilància. Soshana Zuboff. (fragment)
15 Comentaris
Pues este ejemplo se ha de poner al del calentamiento de tu entrada anterior.
ResponEliminaNo hay precedentes, pero si acotaciones.
Mañana pondré una pequeña observación sobre los aviones, el consumo, y la manera despilfarradora en la que estamos metidos, manera que sólo pueden parar los estados, no hay otra manera, y reconducir la situación.
Esto ya no cambia, y si lo hace irá a peor. Es el verdadero estado capitalista del consumo. Y nosotros , sin darnos cuenta, porque lo valemos, estamos contribuyendo al acontecimiento.
Me sabe mal por los nietos, pero lo que es, es, y no puede no ser.
PD: Tardaremos muchos años a tener un vuelo comercial donde unas baterías puedan dar un empuje de 77.000 kilos, para elevar en menos de dos kilómetros un aparato similar a un Airbús 320/321.
Eso no lo hace una batería de litio, ni el hidrógeno (explosivo por otra parte).
Salut
Jo recordo taxis que anaven amb butà. No podrien fer-ho els avions?
EliminaPer això ho he publicat, explica moltes coses sobre l'article anterior. Zuboff rebla en el clau, i fa que no ens desviem del veritable problema que tenim.
ResponEliminaQuant als avions elèctrics, em sembla que t'ho vaig comentar quan en varen provar un a l'aeroport de Sabadell, però aquestes proves són de fireta, res seriós, suposo que són per aconseguir finançament.
Salut.
Ya sabes que conozco a gente de allí que lleva avionetas y además enseñan en escuela de pilotaje. Bien, a lo que vamos. Ese Pipistrello de dos plazas es eso, una maquineta de dos horas, no hay más. Muy bonita pero no sirve para ir de noche, porque no recarga, y ni siquiera como para trasportar órganos para trasplante, pues se necesitan tres personas y hueco y nevera para llevar órganos, cosa que este avioncillo no puede.
ResponEliminaEs un juguete, pero nada más.
Aparte, todas las baterías tienen tiempo de caducidad, no se si programada o no, pero la tienen, y con cada recarga se acorta su existencia. ¿A dónde irán a parar los líquidos de estas baterías que altamente contaminantes? ¿Qué planta de reciclado y qué se hará con el líquido que no se pueda renovar? Es que no hay nada estudiado al respecto, y se empieza todo por el tejado.
Salut
No recordo on, però vaig llegir que per fer les bateries de liti generaven molta desforestació als boscos. i també això dels líquids contaminants. El mateix problema existeix amb els cotxes elèctrics.
ResponEliminahttps://motor.elpais.com/coches-electricos/los-coches-electricos-que-contaminan-mas-que-los-de-gasolina/
Miquel, que las baterías de litio son secas, no llevan líquido, eso eran las de plomo que llevaban ácido sulfúrico.
ResponEliminaY cuando se agoten por el uso, ¿o es que no se agotan y no hay que reciclarlas?, Carlos, que nos quieren hacer cambiar de combustible, pero que no hay nada garantizado
Eliminahttps://www.europapress.es/ciencia/noticia-baterias-litio-mas-duraderas-pueden-emitir-decenas-gases-toxicos-estudio-20161027174454.html
ResponEliminaLas baterías de litio agotadas se tienen que entregar en el sitio adecuado, para su tratamiento, es lo que hago yo. Francesc me parece que lees sitios no adecuados, no todo lo que está en Internet es correcto y menos en el asunto de la contaminación. Entre los santones y los negacionistas hay un punto medio de la realidad industrial y tratamiento de residuos
ResponEliminaMira, una opción interesante, el sodio:https://www.motorpasion.com/futuro-movimiento/litio-gran-problema-baterias-coches-electricos-esta-nueva-bateria-sodio-respuesta-ciencia
EliminaEuropapress es un medio bastante serio. Y luego está cuanta gente entrega las baterías agotadas en el sitio adecuado, no sea que pase como con las cápsulas de Nespresso.
ResponEliminaEstos deben tener interés en el tema, supongo: https://www.autocasion.com/actualidad/reportajes/baterias-litio-coche-electrico-contaminacion-reciclaje
Francesc,las baterías,la obtención de corriente continua,se puede obtener de muchas maneras,basta emparejar dos metales de diferente potencial eléctrico, con o sin líquido electrolítico. Otra cosa es su rendimiento,posibilidad de manejo,su fácil reciclaje (obligado por ley).Te pongo un ejemplo,si pones dos monedas de metal diferente(aluminio,cobre),juntas,ya tienes una pequeña pila.No te sorprenda que en Internet veas diferentes ejemplos "milagrosos"
ResponEliminaSaludos
Vale, tú por qué entiendes del tema, pero yo es que me quedé en los taxis que iban con una bombona de butano en el maletero.
ResponEliminaSaludos.
En la guerra los taxis utilizaban leña,que quemaban en una caldera acoplada o con ruedas,me decía mi padre,siempre hay un apaño,je,je
EliminaSaludos
Los coches de línea también, mi abuelo conducía un autobús de esos del Sagalés, la leña o lo que quemaban ya no me acuerdo, y eso que había visto alguna foto.
ResponEliminaMIRA QUE HE ECONTRADO: https://www.lavanguardia.com/motor/innovacion/20160815/403885623918/coches-propulsados-por-madera.html