Venècia, una de les ciutats més turístiques del món, ha decidit cobrar als turistes una taxa de 5 euros per entrar a la ciutat a partir del 2024. Aquesta mesura, pionera al món, ha estat aprovada per l'Ajuntament de Venècia amb l'objectiu de descoratjar el turisme diari de masses i protegir el patrimoni cultural i mediambiental de la ciutat. Per què Venècia ha pres aquesta mesura? - Venècia ha patit els darrers anys un augment descontrolat del turisme, que ha provocat una sèrie de problemes per a la ciutat, com la saturació dels serveis públics, l'augment dels preus i la degradació de l'entorn.

Precisament és el turisme de masses el que ha convertit Venècia en una ciutat de difícil accés i gaudi per als mateixos ciutadans. Els carrers i els canals estan abarrotats de turistes, cosa que dificulta la mobilitat i el desplaçament. A més, l'augment de la demanda ha provocat un augment dels preus dels serveis turístics, com ara l'allotjament, la restauració i el transport.

La degradació de entorn és un altre dels problemes que ha provocat el turisme de masses. L'augment del trànsit de vaixells i de góndoles ha contribuït a la contaminació de l'aigua i de l'aire. A més, el nombre de visitants ha provocat un augment de les escombraries i dels residus.

L'Ajuntament de Venècia espera que aquesta mesura tingui un impacte positiu en la reducció del turisme de masses i la millora de la qualitat de vida dels ciutadans. La taxa d'entrada de 5 euros no crec descoratjar els turistes que només visiten Venècia per un dia. Aquests turistes solen ser els que més contribueixen a la saturació de la ciutat. A més, la recaptació de la taxa es podria utilitzar per finançar projectes de protecció del patrimoni cultural i mediambiental de Venècia.

Tot i això, també hi ha veus crítiques que consideren que aquesta mesura podria perjudicar el turisme de Venècia. Els crítics argumenten que la taxa podria dissuadir els turistes de visitar la ciutat i que podria danyar la reputació de Venècia com a destinació turística.

La decisió de Venècia de cobrar als turistes per entrar a la ciutat és una mesura controvertida. A Londres, la coneguda com a Congestion Charge obliga al pagament de 15 lliures diàries (18 euros) per entrar a l'espai més cèntric de la ciutat. Ciutats com Milà, Florència, Barcelona, Balears i altres ciutats europées cobren la tasa turística d'entre 1 i 3 euros. 

Aquesta és una mesura que podria tenir un impacte positiu en la protecció de la ciutat i en la millora de la qualitat de vida dels ciutadans. Només el temps dirà si aquesta mesura és efectiva en la consecució dels objectius. Així i tot, malgrat saber que estem davant d’arguments netament classistes que aniran a més, s’ha de reconèixer que la realitat situa les institucions municipals davant la necessitat d’assajar polítiques que evitin que barris i ciutats senceres acabin sent una àrea temàtica de Port Aventura. Però sense enganyar-nos. El que es pregona és un món on moure’s torni a ser una cosa reservada a les elits després d’un període de democratització. A Que c’est triste Venice, Charles Aznavour enyorava la seva ena­morada en una ciutat que no era la mateixa sense ella. Ara ningú no la trobaria a faltar. Ni a ella ni a uns quants milions d’esforçats viatgers que han deixat de ser benvinguts. Senzillament sobren, i no només a Venècia.