–¿Per què sosté que s'ha llegit malament Maquiavel?
–Perquè Maquiavel va ser interpretat com l'escultor polític que va ensenyar el príncep a conquerir i mantenir el poder i això és un error. Maquiavel va ensenyar al principi a fer grans coses com emancipar el propi poble, fundar bones institucions polítiques. Llegim Maquiavel com a sostenidor d'una política que és domini d'un home; en canvi, Maquiavel parlava del poble. Ens hem privat d'un mestre gran. Ha estat un problema d'interpretació política. Gramsci ho va entendre. Diu que si a la política no hi ha un príncep que tingui la capacitat d'inspirar el poble, de guiar-lo, donar-li coratge, no hi pot haver redempció en política.
–¿Els partits polítics van recuperar la representació perduda?
–Ho responc amb una idea de Maquiavel: l'única manera de renéixer que tenen els partits és retornar amb força als principis fundadors justos. Els partits no haurien d'abandonar, oblidar ni canviar els principis. Han de redescobrir-los, actualitzar-los, tornar enrere i repensar els principis amb què van néixer. Socialistes, liberals, radicals, han de reflexionar sobre el seu passat i, si són intel·ligents, trobaran les indicacions per al futur.
–¿Com s'emporten el republicanisme i la passió política, per una banda, i l'antipolítica per una altra?
–A Itàlia, el republicanisme com a llenguatge polític, com a idea política és gairebé desconegut, no hi ha una tradició continuada d'estudi, no hi ha debat públic. El republicanisme diu que si ets un ciutadà que vol viure lliure has d'atendre la vida política i civil; la lluita contra la corrupció perquè el bé comú ha de ser més fort que el bé particular, és a dir, el republicanisme. On falta la vocació republicana hi ha una forta corrupció política i un fort desaferrament de l'activitat política.
–A Amèrica Llatina en general sembla que hi hagués por de perdre drets i això a Europa no passa…
–Sí, és clar. Hi ha un passatge bellíssim de Maquiavel que ajuda a entendre això. Els ciutadans no aprecien el valor de la llibertat fins que són lliures o s'adonen de com n'és d'important la llibertat quan la perden. I això passa quan pateixen un règim autoritari i ja és massa tard. L'única alternativa és quan la memòria de l'opressió encara és viva i els ciutadans estan atents a defensar la llibertat, civil, política. A Itàlia, la república democràtica va començar el 1946, han passat gairebé 70 anys. I el que es veu és que no hi ha memòria històrica del feixisme, de lexperiència de la pèrdua de la llibertat. Hi ha una forta desconfiança democràtica i republicana i hi ha una manca de voluntat i afany civil tant en els polítics, en els ciutadans que és preocupant. Als anys 50, 60, 70 parlar de feixisme era parlar d'una experiència que molts havíem viscut. Ara, vegeu que els joves no saben què és el feixisme, hi ha una total i completa pèrdua de memòria històrica. El 25 d'abril es van celebrar 70 anys de l'alliberament de la fi de la guerra. La televisió va fer una enquesta entre estudiants universitaris: poquíssims sabien què va passar en aquella data. La memòria històrica és una força enorme per a l'afany, si es perd no hi ha motivació per entestar-se a lluitar.
–Vostè ha escrit: el patriotisme s'oposa al...
–La relació entre patriotisme i nacionalisme és un problema molt important; molts intel·lectuals, polítics, pensadors pensen que el patriotisme i nacionalisme són la mateixa cosa. En canvi, hi ha una diferència profunda en la història, en la teoria. El patriotisme republicà és una teoria que afirma que nosaltres hem d'estimar la pàtria, entesa com a llibertat comuna, bé comuna, com una manera de vida inspirada en la llibertat, aquesta és la pàtria que els republicans necessiten estimar. I els nacionalistes quan parlen de nació, i de lleialtat a la nació entenen la comunitat cultural religiosa o ètnica i en primer lloc no hi posen la llibertat; posen la unitat cultural o la potència de la nació. Aleshores, estimar la pàtria en el sentit de llibertat comuna no és el mateix que sostenir la nació entesa com a unitat cultural religiosa o ètnica. Li dono un exemple sobre un dels màxims teòrics del patriotisme republicà del 800: Giuseppe Mazzini. Sempre explicava que estimar la pàtria vol dir estimar la llibertat del teu poble i defensar la llibertat de tothom. Els nacionalistes, a Itàlia, van sostenir que han de defensar la unitat, la cohesió de la teva nació i lluitar perquè la teva nació sigui potència al món. Però el feixisme italià sempre es va proclamar nacionalista i sempre va detestar la idea de patriotisme de Mazzini.
–Els intents de separatismes europeus semblen encoratjar certs...
–A Europa s'adverteix molt fort el vent del nacionalisme. A França, Polònia, Hongria, Espanya, Grècia sorgeix un nacionalisme en el sentit de dir: no volem ser governats per Europa i volem defensar la nostra cultura, història i tradicions. Això és un perill fortíssim, si aquests moviments continuen creixent Europa desapareix, mor com a unitat política. Miri, jo vaig escriure que Europa necessita patriotisme... Si creix un patriotisme republicà Europa se salva i podem derrotar el nacionalisme. Sense patriotisme no es derrota el nacionalisme i Europa corre el risc de dissoldre's perquè l'alternativa al nacionalisme no és ser ciutadà del món.
–¿Sempre és pejoratiu parlar de populisme?
–En la teoria política clàssica, el populisme està definit amb una altra paraula: demagògia. El populista d'avui és la versió moderna d'allò que al món antic, modern, va ser anomenat demagog: el que té una gran capacitat de persuasió perquè toca la passió del poble, genera por, ambició, enveja, desig de poder. El demagog diu al poble: sempre tens raó, mereixes més, demana més. El populisme com a demagògia és l'enemic més potent de qualsevol ordre polític liberal o republicanisme, és el mal més greu que amenaça les institucions republicanes. El feixisme és un exemple de demagògia. .
¡Falta la bandera del Vaticano!
ResponEliminael VATI que?
EliminaInteresante para ti y para Noxeus:
ResponEliminaEs una muy buena crónica
https://www.elnacional.cat/ca/cultura/mor-joan-b-culla-historiador-articulista-71-anys_1129261_102.html
Ho sé, el vaig conèixer i tractar amb ell una vegada amb motiu de la meva participació a Vostè Jutja. i després el vaig seguir quan estava de tertúlia amb el Bassas a Catradio. Per cert, en la mateixa tertúlia hi havia quan encara era una persona normal, Jorge Fernández Díaz.
EliminaGràcies per l'enllaç
Salut
EliminaQue curioso, he recibido este enlace por tres vías diferentes y en poco menos de 10 minutos de diferencia (Bueno; yo los he visto en esos 10 min. Aquí no se ve la hora de los comentarios). En fin, creo que hemos perdido un gran profesor de historia, un articulista infatigable y un tertuliano que se hacía apreciar, además de su objetividad. No digo lo del D.e.p. porque no soy creyente y pienso que los muertos no están cansados. Los que se quedan bien descansados son los cabrones de las funerarias cuando cobran la factura.
Eliminaah! l'obscé i podferós negoci de les funeraries,
EliminaTotalmente de acuerdo, quien acuño el matiz peyorativo que tiene lo de maquiavélico, sin duda nunca lo leyó o lo tergiversó adrede, porque sus intenciones son siempre nobles, intenta ayudar a su príncipe Médici a ser mejor, príncipe y persona, a que su pueblo lo respete y esté a su lado.. pero la historia es así de injusta, este verano vi su tumba en la iglesia de Santa Croce, al lado de Miguel Ángel, Galileo, Dante y otro montón de gente…hay más genios por centímetro cuadrado allí, que en el resto del mundo : ) Hoy te copio farses que me han encantado…
ResponElimina“Los ciudadanos no aprecian el valor de la libertad hasta que son libres o se dan cuenta de lo importante que es la libertad cuando la pierden.” “Entonces, amar a la patria en el sentido de libertad común de los patriotas, no es lo mismo que sostener a la nación entendida como unidad cultural, religiosa o étnica.” “El populismo como demagogia es el enemigo más potente de cualquier orden político liberal, es el mal más grave que amenaza a las instituciones republicanas. El feixisme és un exemple de demagògia. …”
Muchas gracias, estas entradas tuyas meencantan , abrazo fuerte!!
El demagogo dice al pueblo: siempre tienes razón. Mereces más, pide más. Más demiurgos y menos demagogos, eso es lo que necesitamos.
ResponEliminaUn abrazo.
Sea como sea, en el siglo XV el pueblo, al pueblo, poco le importaba la República o la monarquía, ni el grado de libertad, siempre le tocaba el tocino, los nobles el jamón, que eran los que se morían de gota. El pueblo se conformaba con nabos
ResponEliminaSaludos
Y ahora me parece que seguimos comiendo nabos al igual que en el siglo XV. En el siglo XV al pueblo le importaba más la república o la monarquía que ahora, y encima las derribaba si hacía falta. Con Maquiavelo pasa eso, le han leído mal y encima su mensaje, su doctrina sigue totalmente vigente.
EliminaSaludos.