LA REVOLUCIÓ DE LES XARXES

Els parlants d'hebreu ho van intuir abans que ningú: triar la paraula Meta per referir-se a la dimensió corporativa de Facebook era un mal auguri per a la companyia de Mark Zuckerberg, ja que, en aquesta llengua semítica, meta significa morta. Van proliferar els comentaris oportunistes, encoratjats per la fallida aposta de l'empresa per l'entorn virtual conegut com a metavers. Es va interpretar que la nova xarxa naixia literalment morta.

I la veritat és que les xarxes socials deixaran d'existir tal com les vam conèixer. A la secció d'Economia s'expliquen avui els passos que estan fent la majoria de les plataformes cap a models que inclouran alguna forma de pagament. Ben aviat, s'esvairà del tot aquell somni de la xarxa gratuïta amb aparença de servei públic en què qualsevol podia adreçar-se a una audiència planetària. Era previsible. L'obsolescència de Facebook, la gestió erràtica d'Elon Musk a X o la sobredosi de contingut patrocinat d'Instagram ja assenyalaven un camí de no retorn. Molts usuaris segueixen actius en aquestes xarxes per inèrcia, en espera del que hagi de venir. Probablement, tal com s'apunta al reportatge, en un futur immediat s'imposaran models híbrids entre la gratuïtat i el pagament, a l'estil dels que ja apliquen algunes plataformes d'entreteniment. Les empreses, pressionades pels organismes regulatoris i per la justícia –no cal infravalorar mai l'efectivitat que pot tenir la feina discreta però tenaç d'un jutge o d'un fiscal, per molt gegant que sigui el presumpte infractor necessiten generar ingressos davant del que pugui oferir el futur.

Els multimilionaris propietaris d'aquestes corporacions no mereixen cap compassió. Si meta evoca en hebreu la idea de mort, en grec clàssic significava anar més enllà de. Zuckerberg o Musk tenen més o menys clar on volen arribar. Sempre més enllà. Més desorientats hi ha els professionals o les empreses que usen les xarxes per distribuir els seus productes i que ja estan canviant les seves estratègies. L'escenari d'una atomització del sector en plataformes més especialitzades, a més, pot implicar la irrupció de bombolles ideològiques noves i més impermeables. Seria una mala notícia per a la democràcia. Almenys, per al tipus de democràcia que vam voler imaginar. - lavanguardia.com

Comparteix:  

Comentaris

  1. No creo que muera, simplemente porque es la puerta a la información del sistema.
    El control que se tiene sobre la masa, que somos todos, se dejaría de tener. Saber donde estás (Instagram), lo que haces de inmediato (X), de qué hablas (Wapps app), lo que piensas y lo que opinas (Google blocs), es vital para los futuros dirigentes y para el sistema en si.
    Serán plataformas más selectivas, sin duda, con otras prestaciones, quizás, pero las "gratuitas", esas no dejarán de existir.
    Salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fa deu anys els experts pronosticaven que les xarxes com Twitter o Facebook al 2023 haurien desaparegut. Ja veus que no, però el que s'intueix és que totes les xarxes acabaran sent de pagament.

      Elimina
  2. Yortube, es gratis pero te mata a anuncios,asi que si algo te interesa y no quieres anuncios te toca rascarte el bolsillo. En todo, igual.
    Saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Youtube también puede ser de pago, y el anuncio dura muy poco. Netflix también tiene anuncios según la suscripción que tengas.

      Elimina
    2. Ves que no acabem pagant també per la TV pública.

      Elimina
    3. Aquests vídeos que has posat, incrustats, es disparen sols i és una mica molest.
      Referent al Youtube: Si has de mirar segons que, la publicitat és molt molesta, per això és l'única subscripció de pagament que tinc (Ni Netflix, ni HBO, ni merdes semblants).

      Elimina
  3. El vídeo és del diario.es i no s'activa el so, a dalt a l'esquerra és on s'activa.

    ResponElimina
  4. Siempre sobrevuela ese miedo a que de pronto las redes se vuelvan de pago, hasta el Whatsapp, pero al final siempre permanecen gratuitas porque en el fondo, como dice MIGUEL, efectivamente sirven al propio sistema, son como se dice en Galicia sus "voceros", tranquilo, a la postre inventarán otros modos de rentabilizarlos insertando publicidad como hacen en otros lados, en nada nos saldrá un holograma metiéndonos un pedazo de pizza o un sorbito de cerveza para que salgamos disparados a comprarlo : )

    Abrazo fuerte y gratis! .. por ahora : )

    ResponElimina
  5. En cierto modo les pagamos, les damos todos nuestros datos, sabes, es aquello que dicen que cuando algo es gratis el producto eres tú.
    Un Abrazo a plazos!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada