El terapeuta digital té avantatges. Perquè el pacient té menys vergonya quan exposa el malestar davant d'un algorisme: no se sent jutjat. Percep el programa com a més neutral, ni haurà d'interpretar el llenguatge corporal de l'examinador. L'han anomenat la “desinhibició digital”. El mateix es pot dir amb un tutor digital per a estudiants: senten que l'assistent virtual no els té mania, mentre deixa temps al professor de carn i ossos perquè tingui més temps per preparar les seves classes.
Són algunes de les possibilitats que ja permet avui dia la intel·ligència artificial (IA). Una tecnologia que planteja dilemes: continuarà sent necessari el terapeuta humà? Quant s'hauria de pagar a l'acadèmic si l'algorisme pot fer una sessió formativa de franc?
Entre el juny i el setembre els guanys de les grans firmes del sector es van disparar. Segons Gartner, la intel·ligència artificial permet fer el mateix però més ràpid o bé crear des de zero. Aquestes i moltes altres preguntes es van debatre al Gartner IT Symposium/XPO, un congrés que reuneix més de 8.000 executius a Barcelona aquesta setmana. La IA ja és aquí (o ho estarà aviat): segons els sondejos d'aquesta consultora el 80% dels executius tecnològics de les empreses planegen adoptar de manera completa la intel·ligència artificial generativa en els propers tres anys.
D'acord amb Gartner, l'impacte al mercat laboral a curt termini (en els propers tres anys) seria més aviat neutral. Seria un joc de suma zero, perquè alguns llocs de treball sí que es perdran, però se'n crearan d'altres de la mateixa magnitud. A llarg termini, en canvi, les diferents solucions d'intel·ligència artificial crearan a escala global uns 500 milions de nous llocs de treball (humans) els propers deu anys.
Aleshores, “el 80% dels humans interactuarà amb màquines intel·ligents de forma diària”. “Ens hem equivocat. Ens pensàvem que aquesta tecnologia no tenia capacitat per expressar i entendre l'empatia humana. Sí que ho pot fer”, diu Mary Mesaglio, vicepresidenta de Gartner. Que afegeix: “Ens estem movent des del “què poden fer les màquines per a nosaltres” al “què poden ser les màquines per a nosaltres””.
Mesaglio explica que hi ha dues formes d'IA. La que s'usa de forma diària, que grosso modo permet fer el mateix, però de forma més ràpida i eficient. Quan el seu ús s'estengui i es torni massiu, el seu avantatge competitiu per a les empreses a poc a poc tendirà a disminuir. L'altra, en canvi, està enfocada a la creativitat, crea nous resultats, canvia les regles del joc i obre la possibilitat d'obrir nous negocis.
Davant d'aquestes transformacions, el mercat laboral s'enfronta a reptes nous. Els treballadors de demà tenen les competències necessàries per adaptar-se a aquest entorn tecnològic? Gabriela Vogel, analista sènior de Gartner, explicava que caldrà replantejar el currículum acadèmic. “D'ara endavant potser es poden aprofitar talents que abans n'havien quedat exclosos. Potser no caldrà tenir una carrera en sentit tradicional”, afirmava.
En un estudi del mes de setembre passat, la consultora McKinsey va ser fins i tot més optimista i va estimar que la IA generarà per al 2030 uns 700 milions de llocs de treball nets: “Les disrupcions més grans tindran lloc en serveis al client, serveis de menjar, suport d'oficines o indústria manufacturera. Els treballadors en aquestes categories s'hauran d'actualitzar i reubicar”. O anar al terapeuta (digital). - PIERGIORGIO M. SANDRI
En el 2030...nadie se acordará de nosotros.
ResponEliminaEsto lo tienen que arreglar las nuevas generaciones y luchar por su futuro.
Salut
Miquel, això és un' jo ja no ho veuré' de manual, només que per al 2030 falten 6 anys i mig. No podem fer res, però diria que sí que ho veure'm.
ResponEliminaLo que es ahora,la IA de chat,si preguntas algo que es de tu especialidad,por ejemplo de ingeniería electrónica, te responde o que no sabe o con datos,que confunde watios con amperios,algo que sucede cuando preguntas en Internet,porque los suministradores de datos también se equivocan.Es lógico. Por ahora,para rutinas de trabajo en automatismos de máquinas,que antes se hacía con dispositivos sencillos,está funcionando.No sé si se quedará en esto,porque depende de la calidad de los datos suministrados hoy por hoy en naciones de sueldos bajos y condiciones de trabajo de explotación.
ResponEliminaSaludos
Bueno, la IA está aún en pañales, aunque interviene en muchos aspectos de nuestras vidas sin que seamos conscientes de ello, por ejemplo los algoritmos. En los medios digitales y en investigación científica se usa mucho también, y en la música no veas,
ResponEliminaSaludos.
Bueno, aunque la terapia digital existe, la gente sigue necesitando ser escuchado por un humano, es un poco parecido a lo que sucede cuando en atención al cliente te atiente una IA, no es, ni será nunca lo mismo... de hecho casi siempre esperamos a que nos pasen con un operador personal para que nos resuelva el problema. Lo que sí que se está imponiendo, sobre todo, en las grandes ciudades es la consulta on line con el terapeuta, que evita los desplazamientos. En los servicios técnicos en los que no sea necesario el feetback, ni interactuar emocionalmente con el usuario, la IA sustituirá al hombre sin duda, resulta mucho más económica y rápida. Hace mucho que la tecnología está revolucionando el sector laboral, no solo la IA. De la misma manera que surgen otro empleos que antes no existían, como es la contratación por medio de consultoras que las empresas externalizan para contratar a su personal, tanto para puestos bajos, como para puestos directivos o de gerencia o el sector del análisis de datos “Data Science” que antes tampoco existía y hoy es uno de los campos más en auge.. en fin, los tiempos cambian, pero eso ha sucedido desde que el mundo es mundo y nos adaptaremos, seguro, no nos queda otra : )
ResponEliminaAbrazo fuerte!
Los tiempos cambian, pero como decía la canción “siguen sin ser buenos para la lírica”
EliminaO potser la lírica està desfasada...
EliminaEn el campo de la investigación se está aplicando mucho la IA. Lo que no se es si tiene a que ver o no con los cambios que se van a producir en las redes sociales. Como dices, habrá que adaptarse, como hemos hecho con otros cambios que se han ido produciendo. Lo que sucede es que ahora los cambios son cada vez más rápidos y a la vez efímeros.
ResponEliminaUn abrazo virtual