{ads}

# BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ACTUALITAT - INFORMACIÓ - OPINIÓ - POLÍTICA - COLLONADES - NOTICIES CURIOSES - CONTEXTO - SUE...

LA IMPOSTURA DEL PETÓ

Françoise Bornet, la protagonista de la famosa fotografia del petó de Robert Doisneau a l'Ajuntament de París, va morir el 25 de desembre passat als 93 anys a Évreux (Normandia), va informar aquest dimarts el diari francès "Le Parisien". Tothom l'havia vist fent-se el petó, encara que el seu nom ens era desconegut. De jove amb només 20 anys, va protagonitzar una fotografia en blanc i negre fent-se el petó amb el seu xicot davant de l'Ajuntament de París. A la foto també hi sortia una altra dona de mirada absent i un home amb corbata i boina, una manera de vestir molt comuna de la postguerra francesa. El petó dels dos amants era un esclat de felicitat al trist París de postguerra. La foto formava part d'un reportatge de tema tòpic, "L'amour à Paris a printemps", que la revista Life va encarregar a Robert Doisneau.  Però no va ser fins al 1986, quan es va imprimir la foto en format pòster, que el petó es va convertir en icònic, com ara se sol dir. Paral·lelament, es convertia en el manifest de l'espontània felicitat i de la centralitat que obtenia el plaer a l'èxit va despertar l'avidesa. Una parella va afirmar davant d'un jutge que Doisneau els havia fotografiat sense permís. Demanaven una indemnització milionària. Va ser llavors quan Françoise Bornet va sortir de l'ombra per refutar aquesta identitat usurpada. Ho va demostrar mostrant la fotografia original, numerada i segellada per Doisneau. També ella, una actriu de segona, reclamava diners. El jutge va fallar en contra dels denunciants. Però la decepció més gran va venir quan es va saber que Doisneau no havia fotografiat una escena espontània, sinó que havia contractat Françoise i el seu xicot Jacques per 500 francs. Havien teatralitzat la felicitat. El petó que havia fundat l'era actual no era res més que un muntatge. Hedonisme i bellesa, sí; però sense autenticitat.  La cultura contemporània no es pot entendre sense tenir en compte la inclusió de la impostura. De fet, que és la cultura contemporània, si no mera impostura. 

Publica un comentari a l'entrada

12 Comentaris

  1. No diría que toda la cultura contemporánea fuera una impostura, generalizar todos los movimientos y a todos los autores en todas sus obras, es mucho generalizar, creo que hay mucha cosa válida.
    Pero esa es mi opinión.
    Salut

    ResponElimina
  2. Bé, però en general hi ha molta més impostura que autenticitat.

    Salut

    ResponElimina
  3. És que, en realitat, hi ha molt poques fotografies que siguin autèntiques icones. Es poden comptar amb els dits de les mans, mentre que sobreabunden les fotografies que per interessos determinats (marques comercials, política, equips esportius, etc.) han estat «forçades i empeses» a semblar-ho. I francament, moltes vegades ho aconsegueixen.
    A mi, Robert Doisneau, no em sembla una figura tan rellevant entre els fotògrafs, com de vegades es pretén . Però és clar, això últim és només una apreciació personal.

    ResponElimina
  4. Pensa que en el temps en què Doisneau va fer aquesta foto, tampoc hi havia tants fotògrafs profesionals com ara, i a més, a França solen ser molt xovinistes amb els seus artistes. La icónica foto del milicià de Robert Capa diuen que podria ser un muntatge.
    https://www.diariodemexico.com/mito-la-%C2%ABmuerte-de-un-miliciano%C2%BB-%C2%BFfue-un-montaje

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ho sento però no hi puc estar d'acord. L'època de Doisneau coincideix amb l'època daurada de la fotografia. Més o menys professionals, tampoc no seria la qüestió. Avui hi ha moltíssima fotografia més, però un percentatge enorme són d'una qualitat molt qüestionable. ¿Xovinisme? Potser sí; de fet sí, però ja tenien el mestre dels mestres: H.Cartier Bresson. No crec que el bo del Robert fos fruit d'una necessitat d'autoafirmació gavatxa
      Quant a això de Capa, et diré que hi ha massa gent sense gat que pentinar. Però tothom té dret a idiotitzar-se tant com vulgui.

      Elimina
    2. Per cert, el mateix article que enllaces, es desmenteix ell mateix. Hi ha molta enveja en aquest món.
      4. La duda pareció disiparse en 2008, en Londres. En una exposición con fotos inéditas del corresponsal de guerra sobre esta escena, se sugirió que no hubo trampa en su toma, y todo apunta a que fue más un accidente que el trágico desenlace de una batalla.

      Elimina
    3. La remor de la foto de Capa no és nova,.ve de lluny. Ni el seu nom és autèntic

      Elimina
    4. Aquí tens un bon reportatge de la seva vida:
      https://blog.arcadina.com/robert-capa-el-americano-que-estuvo-alli/

      Elimina
  5. Lo que si es cierto es que a medida que la cuestión del arte ha pasado de concepto (lo metafísico) a objeto (la firma del autor), la cosa ha variado.
    ¿Qué vale más una pared pintada de blanco con Titanlux y firmada por Dalí? o una pared pintada por el mejor pintor de brocha gorda de la ciudad, con la misma pintura? Y todo quisqui dirá que la que está firmada por Dalí.
    Salut

    ResponElimina
  6. Sinceramente, está fotografía es tan teatral, q nunca supuse q fuera espontánea...A veces no es q la cultura o el arte esté lleno de impostura, lo es la parafernalia q se monta al rededor para venderlo o promocionarlo, la parte comercial y de negocio que hay tras el arte y cualquier tipo de actividad creativa... ahí es donde está siempre la impostura ...o casi siempre, q como dice MIGUEL, no es bueno generalizar ..es verdad

    Muchos besos y buen día de fin de fiestas para todos !!!



    ResponElimina
    Respostes
    1. También la icónica foto de CAPA del miliciano alcanzado por una bala dicen que era un montaje. Hay un dicho en catalán difícil de traducir:"No hi ha un pam de net". Aleluyah! en el Corte inglés ya estan de rebajas,ç

      Un abrazo!

      Elimina