ARAGÓ RECUPERA A ORWELL

La decisió de l'executiu PP-Vox de derogar la Llei de Memòria, mobilitza associacions i acadèmics a la comunitat amb més fosses i llocs tan emblemàtics, com la trinxera on va combatre l'escriptor George Orwell. - Gorka Castillo, a CTXT.

Mai no ha estat fàcil exhumar fosses de la Guerra Civil, però més penós serà fer-ho a partir d'ara a Aragó –i també a Cantàbria–, on el Govern regional ha imposat un mapa de ficció: a aquest costat de la ratlla, la convivència i la democràcia; a l'altre, l'agitació i el sectarisme. És la faula que la dreta i la ultradreta escriuen sobre la Història. "Deroguem la nefasta llei de memòria perquè és una eina a favor de la construcció d'un relat polític oficial que només busca enfrontar els espanyols al segle XXI". Amb sentències com aquesta del portaveu de la ultradreta aragonesa, Santiago Morón, la justícia per a milers de desapareguts continua sent un miratge. En aquest punt és convenient recordar les paraules de Julián Casanova, el referent internacional més gran en els estudis sobre la contesa espanyola: “L'argument que és una revenja de la gent que només vol remoure el passat no ens serveix. Tampoc que la llei derogada fos sectària perquè només anava a favor d'un bàndol. Convidem qualsevol persona que vagi als cementiris i que recorri les carreteres d'aquesta zona o del Baix Aragó perquè vegin quins símbols hi ha i qui en té el reconeixement”. Aragó és la comunitat autònoma amb el nombre més gran de fosses sense exhumar, unes 500, segons dades recollides el 2021 per l'anterior govern autonòmic. O potser són 600, amb un, dos, tres i fins a vint cossos, si s'atén el conscienci càlcul realitzat per l'Associació per la Recuperació i Investigació contra l'Oblit (ARICO) i l'Associació per la Recuperació de la Memòria Històrica Aragonesa (ARMHA) ) al llarg de les darreres dècades. En aquest temps s'han recuperat les restes d'un miler de milicians sepultats de mala manera en un dels fronts més salvatges de la guerra espanyola.

El novel·lista britànic George Orwell, un dels millors coneixedors de les aferrissades batalles que es van lliurar al front aragonès, es preguntava al seu llibre Records de la guerra d'Espanya per la història que estudiarien els escolars de les generacions futures si Franco es mantenia a el poder. “Serà partidista, plena de mentides a cabassos, que no mereixerà cap confiança. I quan hagin mort els que recordin la guerra, s'acceptarà universalment i, a efectes pràctics, la mentida s'haurà convertit realment”. Aquest maniqueisme es concreta, segons Orwell, a negar esdeveniments històrics contrastats, els que ningú no gosaria posar en dubte. Gernika, Alcanyís, La Desbandà. "L'objectiu és un món on el cap, o la camarilla governant, controli no només el futur sinó també el passat", escriu l'autor del 1984.

Orwell va estar al front aragonès al dur hivern del 1937. Va combatre a Osca, a la batalla de la Serra d'Alcubierre, als Monegres. Les misèries que va viure durant aquells mesos el van pertorbar durant la resta de la vida. Sobre els sacs terrers va començar a escriure Homenatge a Catalunya. Ho va fer com a teràpia per suportar l'horror d'una contesa que 88 anys després segueix sense ser reconeguda en la mesura justa. El 2006, es van reconstruir mil·limètricament les empremtes de l'escriptor britànic en aquestes terres estepàries. Les trinxeres que va recórrer pel Monte Irazo, on va estar al costat de combatents del POUM i milicians anarquistes; i el campament feixista que tenia al davant, Las Tres Huegas, molt millor proveït per la carretera de Saragossa.

Víctor Pardo va ser el catalitzador d'aquesta portentosa rehabilitació. Com a expresident del Centre d'Interpretació de la Guerra Civil a Aragó obert a Robres, un poble de la província d'Osca, aquest periodista de llarg alè va aconseguir posar d'acord diversos municipis de la comarca per transformar les restes d'aquell front en un reclam turístic que donés a conèixer la seva història. “És clar que la derogació de la llei influeix. Si el govern aragonès no vol concedir finançament serà molt difícil mantenir drets aquests records. I davant d'això, la societat civil haurà de respondre. A més, hi ha normes de rang superior que són molt clares i hauran de respectar. Veurem”, es qüestiona.

Mapa de la ‘Ruta Orwell’ - Gorka Castillo

La Llei de Memòria Democràtica aprovada pel Congrés l'any passat pot fer moltes coses però hi ha aspectes claus, com la inclusió d'aquests episodis a l'ensenyament reglat i la construcció positiva de la seva memòria, que dependran de la voluntat dels mestres i del compromís dels ajuntaments afectats. Per exemple, a Alcanyís s'ha treballat durant els últims anys a recordar les víctimes del bombardeig feixista que el 3 de març del 1938 va causar centenars de morts, però ara que governa el PP tot ha canviat. “El que no podrà fer mai un ajuntament és esborrar les empremtes del passat”, sentencia Pardo.

La derogació de la norma regional vulnera els principis redactats per l'ONU per a la protecció dels drets humans. El catedràtic Julián Casanova, de Terol de Valdealgorfa, és un dels 14 professors de la Universitat de Saragossa que l'any passat van exigir al Govern d'Aragó que no derogués la llei regional de memòria, “aprovada per una àmplia majoria a les Corts, i considerada un text legal moderat i raonable que cerca tancar les ferides del passat no mitjançant la seva negació o oblit”. No ho van aconseguir. A l'epíleg del seu llibre Una violència indòmita. El segle XX europeu, Casanova indaga en els motius d'aquesta oposició a la veritat compartida a la qual cada cop li costa més feina amagar-ne la veritable cara. Segons el catedràtic d'Història Contemporània, més que les desavinences sobre la II República o la Guerra Civil, “el que ha marcat les memòries de vencedors i vençuts van ser els quaranta anys de dictadura”. Gairebé mig segle sota el jou d'una política d'extermini sense confrontació posterior ha deixat, segons l'investigador, “un passat fracturat i un dividit present”. El president de l´Associació per la Recuperació de la Memòria Històrica d´Aragó (ARMHA), Enrique Gómez, afegeix que la derogació de la norma regional vulnera els principis redactats per les Nacions Unides per a la protecció dels drets humans mitjançant la lluita contra la impunitat. “La dignitat de la persona i els drets inviolables que li són inherents són un fonament d‟ordre polític i de pau social. Per tant, identificar els desapareguts i exhumar les fosses és un acte de justícia. No obre cap ferida entre espanyols, sinó que les tanca per sempre”, sentencia.

Víctor Pardo imparteix una lliçó històrica a la serra oscenca d'Alcubierre. La Ruta Orwell amaga un univers. Amb l'esforç de diversos ajuntaments de la comarca dels Monegres, van aconseguir reparar pous d'aigua vells, rehabilitar assentaments i reconstruir els filats que separaven els fronts i les posicions d'abric. El vent del nord udola a la teulada d'un dispensari protegit per sacs terrers. “Mantenir aquest entorn tan especial significa molt per a la comarca. És la memòria d?un temps terrible”, explica Pardo. El 1937, al municipi de Robres, a uns 5 quilòmetres de la posició d'Orwell, ensinistraven rucs i mules perquè portessin subministraments als combatents republicans del front a través d'una senda marcada. “Eren com a gossets. Arribaven en llargues fileres, descarregaven provisions i tornaven a la rereguarda per tornar a carregar queviures i una mica de material de guerra”, apunta. Pardo, a més de periodista, és coeditor de monografies històriques i autor del llibre A una milla de Huesca, un assaig documentat sobre l'últim intent republicà de prendre la ciutat d'Osca.

Era el febrer del 1937 i el fred intens congelava l'alè del llop. “La llenya resultava més important que les bales”, descriu Orwell a Homenatge a Catalunya aquella penosa experiència a Alcubierre amb la divisió Rovira. Després de caure ferit va ser ingressat a l'hospital de Monflorite, a 25 quilòmetres escassos de la capital oscenca, on avui llueix una placa en el seu record. Encara convalescent es va traslladar a Barcelona, on va viure amb neguit les purgues estalinistes que van acabar ennuvolant la moral republicana. “Si algun dia torno a Espanya, m'asseguraré d'anar a fer un cafè a Osca”, va aventurar l'escriptor britànic, les paraules del qual reprodueix Víctor Pardo. La promesa no va resultar profètica, però va servir per immortalitzar la seva empremta a la Monte Irazo i al Centre d'Interpretació de la Guerra Civil que segueix obert al "Les noves generacions no coneixen gaire d'aquella època ni d'Orwell ni què va suposar la dictadura", afirma Pardo.

Al president de l'ARMHA, Enrique Gómez, no el sorprèn la decisió que ha pres l'executiu aragonès “perquè són conseqüents amb la seva ideologia política”. Ho diu sense ironia, al resguard d'una vidriera de la Basílica del Pilar de Saragossa amb vista a l'Ebre que malgrat aquest hivern de temperatures altíssimes continua injectant una humitat antiga als ossos. “La Llei de Memòria Històrica és molt més que una llei. És una qüestió de drets humans, un suport per a les entitats memorialistes que estaven fent una tasca que l'Estat hauria d'haver fet fa molts anys. Milers de persones van morir en aquest país, van desaparèixer literalment a la guerra civil ia la dictadura, i els seus descendents han hagut de trucar a associacions privades per demanar ajuda per trobar-los”, afirma.

Tot i així, aquest nou escenari que es presenta a Aragó, “on es calcula que van morir més de 20.000 persones”, és ombrívol. "Ja hem passat per aquestes etapes de travessia pel desert amb anterioritat", relata Gómez. I avança que associacions com la seva mantindran la pugna amb l'executiu regional del PP per una qüestió de dignitat i coneixement. “Quan un país com el nostre ha tingut un passat traumàtic tan fort i una administració es nega a reconèixer-ho està condemnant molta gent a assumir que les persecucions, tortures i desaparicions que van patir durant el franquisme no van tenir gaire importància”, assevera.

L'Associació Pozos de Caudé, per exemple, tornarà a intentar aquest any localitzar les restes de 13 dones i un home afusellats a l'inici de la guerra civil al cementiri d'Albarrasí. Cal veure si disposaran dels permisos i del pressupost per fer-ho. “Hi ha moltes fosses més. Quantes? No ho sabem amb exactitud”, explica Gómez. La indiferència no aporta certeses. Víctor Pardo abaixa la mirada. Per a l'ésser humà, recordar és una manera d'alleujar la consciència de la mort. “La història va quedar congelada el 1936”, va escriure Orwell.

Publica un comentari a l'entrada

18 Comentaris

  1. Es una pena que las diferentes ideologías sigan mareando este asunto en esta rueda infinita como los hámsters, pena y cansino. Creo que el gobierno aragonés sí que revuelve un asunto, lo suficientemente doloroso como para dejarlo en paz ¿ a quien molesta esta ley derogada ahí, ahora? Sólo a quienes se sientan culpables de un pasado que tristemente existió, guste más o menos, lo que pasó, pasó. Pero dicho esto, seamos realistas, si después de 85 años, no se ha tenido interés, ganas o humor de buscar los restos de alguien, no se van a encontrar y si se tiene interés, con ley o sin ella, se encontrarán. Todo el mundo tiene derecho saber dónde están enterrados sus muertos y este derecho no lo deroga ni esta ley, ni nada, ni nadie. En fin, una pena todo…¡ qué borricos somos! Y qué listos esos borricos que llevaban los suministros…a ver si aprendemos algo de ellos : ) Un abrazo fuerte!

    ResponElimina
  2. Arrieros somos, se dice y por el camino nos encontraremos, pero lo cierto es que mucha gente no ha encontrado aún a sus muertos en las cunetas, que se lo han obstaculizado.

    Un abrazo.

    ResponElimina
  3. Todo el mundo tiene derecho saber dónde están enterrados sus muertos y este derecho no lo deroga ni esta ley, ni nada, ni nadie. En fin, una pena todo..."
    Cierto, y copio y añado, porque lo creo imprescindible: todo el mundo de todos lados , de todas partes y de todo bando, y cuanto antes mejor.
    Salut

    ResponElimina
  4. Hi han posat des del primer moment moltes traves, i segueix més o menys igual, governi qui governi. Si no han estat capaços de tronar ni on varen enterrar a Federico García Lorca, i mira que ho saben quasi amb certesa.

    Salut.

    ResponElimina
  5. En este tema he cambiado varias veces de opinión, primero pensaba que no era bueno rescatar cadáveres enterrados hace decenios porque no habia ganancia alguna y pudiera generarse odio. Luego pensé que es bueno rescatar los muertos y hacer un entierro digno con honores de Estado a todos estos abandonados de ambos bandos. Y ahora mismo, viendo lo que veo en algunas ocasiones ya ni se que pensar.
    Porque veo como con el desentierro no se quiere hacer más que política y se quiere ofrecer una visión del conflicto que dista mucho de la realidad histórica del momento. A cuenta de esto de la "memoria democrática" he leido mucha informacion de la España de los 30, pero mucha, como se produjeron muchos hechos, los actores que intervinieron, el ambiente político y social de esa década y ls barbaridades cometidas antes, durante y después de la Guerra. Se establecen como ciertas auténticas mentiras, se distorsionan los hechos, Franco también los distorsionó y yo no creo en estas cosas, no creo que mentir y manipular sea política correcta de Estado, lo haga paco o el pesoe .
    No se busca una política de Estado con los muertos como debiera ser, no, se buscan otras cosas que no me gustan nada. He leído libros de falangistas y de comunistas, artículos de liberales y socialistas y no creo en esta mal llamada Ley de Memoria Democrática. Es curioso pero hasta que no salio esta ley apenas había leído nada de esa época, pero ahora tengo una visión más clara de la España de los 30 que desgraciadamente se parece bastante a la actual en el fondo, las formas, sino lo remediamos, también llegarán, siempre llegan.
    En España, que yo sepa, no ha habido un siglo sin una guerra, que tomen o tomemos nota los afectados. Los responsables de llevar el país al conflicto, unos, los perdedores, se exilian y desde su exilio se dedican a darnos consejitos de convivencia olvidando su contribución al enfrentamiento y la barbarie: los otros, los vencedores, se quedan para joder al personal con medidas de atraso, muerte y venganza.
    Ahora mismo, si de mi dependiera, la verdad es que no sabria que hacer, huele todo tan mal...

    Un saludo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Por cierto, Orwell escribe:
      "Yo no era culpable de nada más que de trotskismo. Que hubiera combatido en la milicia del POUM bastaba para enviarme a la cárcel' 'Los estalinistas estaban en el poder y todo el mundo sabía que los trotskistas corrían peligro. No estaban deteniendo a criminales; era meramente el reinado del terror. Yo no era culpable de nada, en concreto, pero sí de trotskismo. El hecho de que hubiera combatido en la milicia del POUM bastaba para enviarme a la cárcel'.

      "desportillada por la guerra. Pero sin ningún indicio de predominio obrero. Los oficiales del nuevo Ejército Popular aparecían en enjambres. Todos tenían pistolas automáticas; nosotros, en el frente, no podíamos conseguirlas ni por todo el oro del mundo".

      Quizás hubiera que pensar en las causas por las que la II Republica perdio y el porqué el resto de Europa liberal Francia y el Reino Unido no apoyaron a la II República. Eso quizas nos diera otro enfoque, me parece a mi, no se. Visto como Historia es apasionante, pero fueron unos años de crueldad brutal, como todas las guerras.
      Un saludo.

      Elimina
    2. Mi padre decía que la república era un desastre, los que se incorporaban no tenían ni uniforme y apenas armas, tenían que aprovisionarse de los caídos en combate, al menos en el frente del Ebro. Luego, después de la guerra, tubo que hacer la mili en Ourense tres años (era nacido el 1917)

      Saludos.

      Elimina
    3. Mi difunto padre nacido en el 38 disfruto dos años de vacaciones africanas en el Sahara. Media 1,83 de altura y cuando volvió pesaba 57 kgrs, también le pagaron "la dieta".
      Un saludo

      Elimina
    4. Si nació en el 38, entiendo que los dos años de vacaciones africanas es la mili.

      Saludos.

      Elimina
  6. Sabes, el problema es que en las cunetas hay demasiados muertos, y no todos los que quieren recuperar a sus muertos y enterrarlos dignamente lo hacen por política, sino por respeto y dignidad. Dicho esto, yo también tengo mis dudas sobre este tema.

    Saludos.

    ResponElimina
  7. Una sociedad que no sabe ni quiere reconciliarse con sus muertos difícil tiene asegurarse la reconciliación entre los vivos.

    No es tema de ideologías, no banalicemos, sino de claridad. De reconocimiento de la injusticia, de la necesidad de la reparación, de la aceptación de la verdad de lo ocurrido. No puede haber paz sin resolverlo.

    Dudo de que la derecha quiera resolver algo simplemente porque el tema le escuece, obra como mala conciencia y no tiene voluntad de admitir los hechos.

    ResponElimina
  8. Por eso aún no nos hemos reconciliado, el odio sigue latente.

    ResponElimina
  9. Es curioso todo esto. Hay voluntad para buscar y desenterrar fósiles de hace unos cuantas decenas de miles de años, para saber si comían conejos o lagartijas y no hay voluntad para buscar y desenterrar al abuelo. Igual tienen miedo de que el cadáver "cante"

    ResponElimina
  10. No, simplement desenterrar als morts és reconèixer la ignomínia i a més de costar diners, no dona vots.

    ResponElimina
  11. https://www.eldiario.es/castilla-y-leon/politica/declarado-bic-monumento-fascista-burgos-conocido-piramide-italianos_1_10968679.html

    Por si a alguien le quedaba duda de a qué ralea tenemos que soportar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bueno, ahí hay cadáveres por en medio y creo se debe respetar el monumento, pero por descontado no declararlo BIC, no deja de ser una provocación más.

      Elimina
  12. Nox. Naturalmente que los cadáveres cantan. El mero hecho de aparecer en una fosa o al fondo de una sima (el primer caso lo he conocido in situ) con un tgiro en la nuca ya habla. Pero hay quienes no quieren escuchar, y no solo los que revisan la historia real para mantener el discurso interesado de los victoriosos, sino gente sencillita que luego dice quer no se interesa por política.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hace años que ya no hay cadáveres ahí y yo creo que si hay que nombrarlo Bien de Interés Cultural desligándolo de ideologías, por el monumento en sí.
      Esta a los pies del Puerto del Escudo y es por los muertos de la batalla de Santander. Batalla perdida, entre otras cosas, por la traición del "progresista" PNV al Gobierno de la II Republica en el Pacto De Santoña, pacto que no se mencionara en las escuelas vascas, imagino, por la "memoria democrática" y esas cosas tan selectivas. . Ese PNV simpatizante del nazismo, por cierto, el mismo que puso a los "gudaris" al servicio del Bando Nacional. el mismo que proporcionó la industria a Franco y que tanto se beneficiaron del "glorioso caudillo".
      Los mismos que se "tiran faroles por los bares" ahora diciendo que eran antifranquistas, que parece un chiste de mal gusto.
      En la Batalla de Santander tuvieron protagonismo en el ejército del bando sublevado soldados catalanes, por cierto, la 1 Centuria catalana de Falange Española“Virgen de Montserrat” defendiendo Espinosa de los Monteros fue propuesta para la Medalla Militar Colectiva por el teniente coronel Moliner . Catalanes que habían huido de Cataluña por las barbaridades y atrocidades cometidas en aquella zona por los comunistas. Algunos se quedaron a vivir en Burgos una temporada. Xavier de Salas (que sería después director del Museo del Prado), el novelista Ignacio Agustí, el editor Josep Verges, y Juan Ramón Masoliver en la ciudad fundaron el semanario Destino. He leído un libro sobre esta batalla escrito por uno de los que estuvieron allí, no me acuerdo ahora del nombre.
      El monumento en cuestión está prácticamente abandonado y es una pena por que es una construcción original. Toda esa zona norte de Burgos es un paraíso natural gracias al pesoe, que cerró el tren Santander Mediterráneo, una carretera nacional que es un desastre y algunas otras muchas iniquidades realizadas en pago al PNV en perjuicio de Castilla y Santander.
      A lo que ibamos, yo creo que si que habia que protegerlo y restaurarlo, sin más, se cuenta porque está allí, su origen, de forma aséptica desprovista de ideología, como muchos otros monumentos en muchos países. ¿Acaso debemos tirara la Catedral de Burgos porque la Iglesia tuviera Inquisición en su dia?. No se, me parece a mi. La Historia es la que es, se cuenta, se lee, se estudia y que cada cual saque sus conclusiones, pero eso de andar destruyendo cosas creo que hace flaco favor a la Cultura., Cultura en mayúscula. Una construcción italiana en el Norte de Burgos y ya está, no nos rasguemos las vestiduras., como no le recordamos al PNV su pasado sumiso y colaboracionista con el "invicto".
      Un saludo.

      Elimina