A principis dels anys noranta es va popularitzar a Espanya el terme take away (per emportar), mentre que als Estats Units, Anglaterra, Canadà i Austràlia ja estaven amb el free delivery (lliurament gratuït). No és estrany que quan la digitalització va arribar per canviar les nostres vides, el món anglosaxó assumís el paradigma immediatament, mentre nosaltres iniciàvem un debat sobre els aspectes negatius de l'efecte internet. Aquestes discussions van durar anys i no va ser fins a la pandèmia que el nostre entorn va acceptar la digitalització de manera total. Vam perdre dues dècades a assumir el que és irremeiable. Ara amb la intel·ligència artificial (IA) correm el perill que passi el mateix. La digitalització evolucionarà sense aturar-se i els que perdin massa temps argumentant l'efecte negatiu de la IA perdran oportunitats. És evident que la IA té aspectes preocupants, per això molts científics es refereixen a la seva aparició com un “moment Oppenheimer”, com anomenen els períodes en què un avenç significatiu pot posar en risc el nostre sistema de vida. És veritat que la IA transformarà i eliminarà molts llocs de treball i la seva utilització pot ser malèvola. Però no és això el que ha passat al llarg dels segles amb altres grans canvis?. La clau és alinear la IA amb els objectius positius de la civilització. La IA ha de fer front amb cautela, però sense por. Hem de veure com ens pot ajudar, alhora de com ens pot perjudicar. No deixar que el desconegut,el que es nou, ens faci por. Però en aquest ordre. un exemple de com la IA ens pot ajudar, el tenim en l'aplicació Relisten que la Generalitat pretén implementar a les consultes dels CAP.

D'acord amb el calendari dels impulsors, ben aviat els pacients dels metges de família de Catalunya explicaran les seves malalties no només al facultatiu sinó també a una entitat invisible que diligentment s'ocuparà de transcriure la conversa, traduir l'exposició al llenguatge mèdic i incorporar-la a la història clínica de lusuari. Relisten, una plataforma basada en intel·ligència artificial (IA), se n'ocuparà. El sistema ha convençut els interessats i està a punt d'afrontar la darrera prova per ser implantat a tots els centres d'assistència primària catalans. En un context d'escassetat de facultatius i agendes atapeïdes, la IA es presenta com una eina capaç d'assumir part de la càrrega burocràtica. Segons el Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadors (Cimti), Relisten pot reduir fins a un 60% el temps que els metges destinen a gestionar les notes clíniques, de manera que el facultatiu pot parar més atenció al pacient. "És un guany per als professionals, que s'estalvien un temps que té zero o molt poc valor", afirma Anna Gómez, directora d'operacions del Cimti. El procediment no pot ser més senzill i només requereix un aparell físic: un micròfon normal i corrent. El metge activarà l'aplicació des de l'ordinador, i Relisten començarà a enregistrar i interpretar la conversa entre professional i pacient i generar les notes clíniques estructurades en llenguatge mèdic. El sanitari únicament haurà de validar les notes de la intel·ligència artificial perquè s'integrin a la història clínica, el document legal que recull totes les dades sobre la salut i els serveis sanitaris prestats a una persona per tal de proporcionar-li una correcta assistència mèdica. La incòmoda imatge del facultatiu teclejant mentre escolta el pacient, fent la impressió que no presta l'atenció adequada, pot passar a la història. El metge es podrà centrar en el malalt per aconseguir dades més completes, alhora que, segons les proves preliminars, amb la reducció de la paperassa el temps d'una consulta disminueix entre un 15% i un 25%. Calcula el Cimti: “Si un metge dedica 12 minuts a cada consulta, aproximadament, en necessita tres per introduir a la història clínica l'estat en què arriba el pacient, la revisió que se li fa, el diagnòstic i el tractament indicat, amb Relisten només requerirà un minut per revisar les notes clíniques, estalviant un 67% del temps dedicat a aquesta feina i un 17% del total de la visita”. El doctor Josep Vidal, un dels professionals que participen en el desenvolupament de la plataforma, opina que Relisten “ens pot donar més temps per dedicar als pacients”. La nova eina, desenvolupada per l'empresa Recog, serà presentada avui al 4YFN, certamen d'innovació vinculat al Mobile, i al juny serà sotmesa a una prova pilot a sis centres d'assistència primària catalans com a pas previ a la sortida al mercat. “L'estarem provant durant tres o quatre mesos. Volem fer almenys 400 minuts per veure què passa. Parlarem amb els pacients perquè ens donin permís per gravar la visita, farem enquestes de satisfacció als usuaris i al personal i avaluarem quant de temps ens estalvia”, explica Vidal, que també és coordinador de la unitat de recerca i innovació de la Catalunya Central de l'ICS.

Anna Gómez considera que el benefici per a la salut pública és evident, ja que l'estalvi de temps assistencial es traduirà en una reducció de les esperes i, finalment, s'alleugerirà la càrrega del sistema. "Si tot surt com està previst, la voluntat del Cimti i de la Fundació TIC Salut Social és que es pugui escalar i implantar a tots els CAP (346) de Catalunya al llarg de l'any que ve", anuncia. El pas següent seria l'extensió als hospitals, ja que la solució ja està preparada per a dotze especialitats.

Vidal remarca que el metge no perd atribucions: “No cal tenir por de la IA, al contrari. El nostre criteri mèdic sempre resultarà decisiu a l'hora de validar la interpretació que faci la tecnologia, per la qual cosa crec que no ens hem de preocupar perquè la IA ens substitueixi”. - Antoni López Tovar a la vanguardia.cat