DORMIR AMB ADOLF HITLER

Alguna cosa està passant quan, davant d'aquestes eleccions, el missatge institucional del Parlament Europeu són els esglaidors testimonis  de la Segona Guerra Mundial i advertiments sobre la fragilitat de la democràcia i la llibertat

Un cop vaig dormir amb Adolf Hitler. Va ser la nit de l'1 al 2 de febrer del 2008, a l'habitació 501 del Mister President Design Hotel de Belgrad. Cada capçal de llit de l'hotel estava presidit –i ho continua estant– pel gran oli d'un polític del segle XX, i un retrat imponent del Führer presidia el meu matalàs. Aquesta habitació tenia una llarga llista d'espera, hi havia cues per dormir amb Hitler, però l'amiga d'una amiga sèrbia coneixia algú a recepció i em vaig cuar: el meu objectiu era escriure un reportatge per denunciar que un hotel europeu del segle XXI dediqués una suite a Hitler (van acabar per retirar el nom i l'oli).

L'escenificació de l'espai estava molt estudiada (aquí hi ha la foto, a l'hemeroteca de La Vanguardia , 3 de febrer del 2008, pàgina 10): una constel·lació de puntets lluminosos esquitxava el sostre i un focus apuntava directe al pàl·lid rostre de l'austríac.

En tancar la llum per dormir, Hitler i el seu bigoti se submergien a la foscor. Però seguien allà, sobre el coixí, encara que no el veiés. Un bigoti que mai no ha acabat de desaparèixer d'Europa, encara que no ho veiéssim.

“He guardat això al més profund del meu cor durant anys. Hi penso cada matí, però no en parlo. Ja saps, Robin, que avui no hauria de ser aquí. Hauria d'haver mort el 17 de juny del 1940...”.

Alguna cosa està passant quan –vuit dècades després del final de la Segona Guerra Mundial– el Parlament Europeu ha elaborat la publicitat institucional d'aquestes eleccions continentals amb testimonis personals imbatibles de la conflagració i del posterior Teló d'Acer. Fa un parell de dècades hauria estat impensable.

“Tenia 11 anys quan va començar la guerra i 12 quan van arribar els soldats –continua la dona al seu nét–. Vaig baixar les escales amb el meu bol de fruita i vaig sortir al jardí. A la meva mare la van matar estirada sobre mi per protegir-me. Imagina't, quan tens 12 anys, veure la teva mare morir per protegir-te”.

Suficient brisa d'anys trenta ha d'estar corrent perquè el Parlament que representa el Vell Continent llanci a la nova generació advertiments sobre la fragilitat del nostre equilibri polític i espiritual. 

  • Cuideu la democràcia quan jo ja no sigui aquí”, demana un testimoni. “
  • Escolteu-vos els uns als altres”, diu un altre.
  • El vídeo no parla de la nacionalitat o ideologia dels crims: eren europeus martiritzant europeus.No oblidis mai que no sempre vam tenir llibertat i democràcia, i que les podem perdre molt ràpid.

No torna el nazisme, és clar, el nazisme clàssic, hermètic i criminal contra el qual va lluitar el ninotaire català Màrius Armengol des de Londres amb dues mil caricatures els originals de les quals segueixen inèdits. Cartoons com el que il·lustra aquesta pàgina, dibuixat el 25 abril de 1943. Hitler crucificant dos europeus a l'esvàstica: “No sou cristians?”, els deixa anar. Calvari europeu.

No torna l'esvàstica, però tornen coses molt lletges, i torna el Tercer Reich surfejant sobre la banalització i l'entreteniment. Perquè sempre hi haurà cues per dormir amb Hitler i perquè, en fascinació, la foscor sempre marca més gols. - Plàcid Garcia-Planas, Cabaret Voltaire a la vanguardia.

2 Comentaris

Més recent Anterior