Si la mirada és el mirall de l'ànima, sovint en aquestes superfícies es pot advertir l'empremta d'un trauma psicològic. De fet, hi ha un fenomen que descriu aquest comportament ocular tan característic, i que es va encunyar durant la Segona Guerra Mundial. El trauma s'expressa de moltes maneres; també als ulls. La «mirada de les mil iardes» té la cara d'aquella nena afganesa d'ulls verds que va ser portada a National Geographic als anys 80. També apareix en tots aquests soldats que tornen de la guerra i que van ser testimonis d'atrocitats difícils de narrar i d'assumir-ho.
Aquest terme el va encunyar el 1944 el corresponsal de guerra Tom Lea, a la revista Life. A la tapa apareixia la cridanera imatge d'un marí de la Segona Guerra Mundial. Al costat, titulava: «Marines Call It That 2,000 Yard Stare». La seva expressió era el llenç perfecte de l'anatomia del dolor psicològic. D'unes ferides internes difícils de guarir. La mirada de les mil iardes (thousand-yard stare) és un terme popular per descriure un signe clínic de les persones que van viure una situació estressant o adversa. És la manifestació gestual o expressiva d'un trauma psicològic profund o succés angoixant i mantingut en el temps. Curiosament, el metge Johannes Hofer va ressenyar aquesta mateixa característica al segle XVII.
Quan una persona fa temps que està enmig del combat -situació de tensió sostinguda-, potser acabi en un estat d'insensibilitat i anhedonia. Deixa d'expressar emocions i la mirada es perd. L'escriptora Joan Didion va parlar d'aquest fenomen al llibre L'any del pensament màgic, on va narrar la seva experiència després de la sobtada mort del seu marit, John Gregory Dunne. Les persones que lidien amb un trauma, va dir Didion, es reconeixen entre elles per la mirada. És com quan vas a l'oftalmòleg i et dilaten la pupil·la. Camines com a perdut. Es tracta, doncs, d'un matís produït per una sèrie de processos psicològics que seran analitzats a continuació.
Doncs bé, hom diria que a Don Alberto Núñez Feijóo se li està començant a posar aquesta mirada perduda al rostre. Massa fronts per combatre i perdent en tots sembla inevitable. Madrid em mata, es deia, i és que al Sr. Feijóo se li ha posat molt malament travessar el Rubicó per anar-se'n a vagarejar per la Comunitat de Madrid.
Buena foto,mirada perdida,responsabilidad.?Ganará España?.Se pregunta.
ResponEliminaSaludos
Le importa un rábano España al Señor de las Vacas, le preocupa más Lady D.
EliminaSaludos.
No voy a sentir lástima por los oportunistas. Esa gente no piensa en ninguna España. O solo en la suya, en sus beneficios y de sus amigos.
ResponEliminaTodos andan por este camino, pero quizás este señor algo más.
EliminaCopio, pego y hago mío: Todos andan por este camino
ResponEliminaI l'embolic que tenen els d'ERC, (Esquerda Republicana Catalàunica).
EliminaOstras...la cosa es seria. Hay quien ha dicho que era para no olvidar a los enfermos de Alzehimer, y que la campaña era por ese fin. Excusas para todos los colores, pero esto da una pátina de mal sabor de boca que no se la quitarán tan facilmente.
ResponEliminaVeremos por donde sale ahora Illa, no sé si le perjudica la debilidad de ER, o no, porque con todo este juego al final no estamos haciendo nada y lo que necesitamos es un gobierno y las cuentas aprobadas.
L'excusa de l'alzheimer és del més surrealista que he escoltat en ma vida, Illa està tranquil, ERC l'ha de recolzar, car si s'ha d'anar de nou a eleccions saben que seria la seva fi.
EliminaSinceramente, nunca fue santo de mi devoción, pero aquí, mientras estuvo en Galicia, nunca se le notó tan perdido como desde que se fue a Madrid, hay que reconocer que le sienta fatal, últimamente deberían ponerle un esparadrapo en la boca, porque cada vez que habla se embarra más y están todos de barro hasta arriba, no sé como no se duchan de una vez todos, porque vaaya panda tenemos : ) Un abrazo!
ResponEliminaFuera de su hábitat natural, Madrid le ha devorado, y diría que él lo temía, por esto tardó tanto en dar el paso.
EliminaUn abrazo!
Pues guste o no, este señor será el próximo presidente de las españas, así que hay que dejar las criticas para cuando gobierne, que seguro se las merece, pero para entonces.
ResponEliminaSaludos.
Me la juego, este señor no creo sea el próximo presidente del Gobierno de España, ni Díaz Ayuso tampoco, más bien veo a Moreno Bonilla, o incluso Carlos Mazón que va al alza. Aunque lo más probable es que repita Pedro Sánchez. Si él quiere, claro.
ResponEliminaJoo..es una quiniela compleja...Diaz Ayuso es seguro que no. No goza de ninguna simpatía, ni dentro su propio partido, y fuera de Madrid se utiliza como lanzagranada, pero nada más. Sino se presenta Sánchez, que eso está por ver porque igual está quemado y tiene una oportunidad en Europa, que es lo que desea, tipo Solana, o Borrell, quien tiene números es Bono...cae bien a todos.
ResponEliminajajaja Bono he dicho jajajaja...toy locuelo...Page...joder..estaba pensando en Felipe ¡¡¡
EliminaEmiliano Garcia-Page Sánchez, no puede ser presidente ni de su propia escalera, es un cagabandurriero carcamalero, que se equivocó de partido.
EliminaMoreno Bonilla, no lo creo está muy agusto en Andalucia, pero quién sabe. No creo que sea Ayuso, está muy quemada con tanto jaleo y broncas en la comunidad de Madrid, para mi está amortizada. Aunque desde luego aciertas más tú que yo en política, con Ciudadanos la clavaste, su desaparición.
ResponEliminaSaludos.
También Feijóo estaba a gustito en su Galicia, hasta que lo enredaron. Pero Moreno Bonilla creo que sería la persona más idónea, sabe mentir elegantemente hasta el punto que te crees todo lo que dice, y sabe sonreír muy bien, y eso en política es importante.
ResponEliminaSaludos.