La revolució industrial va provocar les mateixes pors a la tecnologia que avui. L'historiador Robert Peckham explora a 'Por' la cara B del progrés i els temors del segle XIX a la transformació del treball, a la vida accelerada i a les màquines. El ferrocarril, gran símbol del progrés industrial del segle XIX, tenia una cara B, la de la por dels accidents i dels trastorns mentals que, s'assegurava, implicava viatjar en aquest mitjà de transport. La introducció de la moderna maquinària industrial va disparar la productivitat i va redefinir la feina, però també va impulsar la por als accidents, a la pèrdua de l'ocupació i a l'alienació dels treballadors. El telègraf va revolucionar les comunicacions, però va ser criticat perquè, segons diaris de l'època, “era massa ràpid per a la veritat”. La revolució industrial va ser un gran salt endavant per a la humanitat, però aquest canvi no va ser precisament amable, sinó que va estendre la por com una taca d'oli entre amplis grups de població.
Uns temors que s'assemblen cridanerament als que estan provocant els canvis tecnològics actualment en terrenys com la intel·ligència artificial, el mercat laboral o les xarxes socials. L'historiador britànic Robert Peckham ha publicat Miedo. Una història alternativa del món (Paidós) on estudia mil·lennis de pànics i temors i analitza com aquests han condicionat l'evolució històrica. La revolució industrial, normalment descrita com un període puixant i de brillant progrés, és objecte de diversos capítols del llibre, perquè, encara que és cert que va suscitar una onada de tecnooptimisme, també ho és que de la mateixa manera va desencadenar un tecnopessimisme gens moderat.
Al ferrocarril, emblema de la Revolució Industrial, se'l responsabilitzava de tota mena de malalties mentals i físiques.
“És difícil fer-se a la idea de l'escala i la velocitat del canvi tecnològic durant el segle XIX i inicis del XX: des de la mecanització i l'automatització del lloc de treball fins a les comunicacions gairebé instantànies passant per l'arribada de sistemes massius de transport. Gairebé cada aspecte de la vida es va transformar”, explica Peckham a La Vanguardia. Amb una transformació d'aquesta envergadura sembla lògic que es disparessin els temors. Primer, per una cosa evident, la sinistralitat, amb freqüents accidents a les fàbriques, mines que s'ensorraven o xocs de trens. En segon lloc, “la tecnologia era vista com a disruptiva, es creia que amenaçava les feines tradicionals i que erosionava la cohesió social”, assenyala l'autor. I, finalment, a mesura que avançava el segle XIX molts comentaristes van començar a veure les innovacions com a alienants. Sociòlegs i investigadors en medicina “van atribuir nous tipus de malalties mentals, físiques i fins i tot sexuals a la velocitat del canvi tecnològic”. Aquestes pors constitueixen la cara ombrívola del progrés, cosa que potser ens resulta familiar. Per exemple, al ferrocarril, emblema de la Revolució Industrial, se l'associava a aquesta antinatural acceleració de la vida, amb els seus efectes nocius des del punt de vista mental –neurosi histèrica i neurosi traumàtica, s'assenyalava– i físic –amb l'anomenada columna vertebral del ferrocarril-. El tren va ser acusat també d'afavorir la transmissió de malalties a gran velocitat, com de fet va passar amb la grip del 1918, o com fa poc va passar amb la Covid i els moderns mitjans de transport.
Les coincidències entre aquest clima creat al segle XIX i principis del XX, i els recels que en els nostres temps ha propiciat el desenvolupament de la tecnologia són sorprenents i nombroses, fins al punt que “avui els advertiments d'alguns comentaristes del segle XIX sonarien totalment contemporànies”. Peckham es refereix al temor, ja expressat en aquells temps, que les màquines acabessin per tenir consciència o que prenguessin el control, una connexió directa amb les pors desencadenades avui dia per la intel·ligència artificial. De la mateixa manera, també preocupaven els problemes de privadesa o l'erosió de la individualitat. Els temors s'estenien als possibles efectes secundaris de l'electricitat o del telèfon, una por, aquesta última, que no és extraordinària si es té present el recel causat en època contemporània per les conseqüències per a la salut de la telefonia mòbil.
La por no era unidireccional; les elits temien constantment l'esclat social entre les classes baixes per les males condicions de vida. Peckham crida l'atenció sobre el paper dels primers mitjans de comunicació de masses que van funcionar com una forma per expandir les pors a, per exemple, els accidents causats per la nova tecnologia industrial, un efecte difusor que, salvant totes les distàncies, recorda de les xarxes socials avui. També respecte al que anomena “negoci de la por” poden establir-se paral·lelismes: a inicis del segle XX, coincidint amb els avenços en l'estudi dels microorganismes i en la transmissió de malalties, va florir un mercat tant de medicaments com de nous equipaments domèstics més higiènics alimentats per una publicitat que jugava amb el temor com a instrument promocional. Peckham ho equipara a l'actual “mercat de la felicitat, és a dir, el negoci de vendre productes i serveis per mitigar les nostres pors a la infelicitat, malaltia o envelliment”.
El temor, però, no era només propi de les classes baixes. De la mateixa manera que aquestes temien perdre la feina o no poder adaptar-se als nous temps, les elits sentien pànic davant la perspectiva que les males condicions i la superpoblació en què vivien les capes més humils de la població que havien arribat a la ciutat per treballar a les noves fàbriques desfermessin la revolució i el caos, enmig de les epidèmies més o menys freqüents.
En aquest context van proliferar els postulats higienistes i les capitals occidentals van desenvolupar grans plans urbanístics destinats a millorar les condicions de vida i assegurar així l'estabilitat social. Segons aquesta interpretació, l'Eixample a la sempre explosiva Barcelona hauria tingut com a meta efectivament millorar les condicions de vida d'una part de la població, però també garantir la pau social, un objectiu que sovint no es va aconseguir. És revelador en aquest sentit que la demolició de les antigues muralles de la ciutat s'autoritzés el 1848, a la dècada següent a la gran epidèmia de còlera que va escombrar la ciutat.
Per a les elits de les societats industrials, els pobres, doncs, eren vists com un perill. La pobresa de llavors era la immigració d'avui? “Sens dubte hi ha punts en comú entre les respostes a la pobresa ia la immigració”, replica Peckham. “En tots dos casos –continua-, un grup social tendeix a ser vist com una amenaça, particularment en moments de crisi, en què les pors són canalitzades cap a minories”.
Segons l'historiador, la por és inherent als grans processos de canvi. El segle XIX, “malgrat tot l'entusiasme i les estridents lloes al progrés, va ser també una època de pessimisme tecnològic, que en molts sentits reflecteix la nostra. A mesura que els avenços en intel·ligència artificial (IA), robòtica i biotecnologia transformen les nostres vides, comporten tant promeses com perills. I el mateix va passar quan l'energia de vapor, l'electricitat i la mecanització de la producció van posar en marxa transformacions econòmiques, socials i polítiques de gran abast”. - Felix Badia a la vanguardia.com.
No creía que el avance tecnológico, fuera visto como culpable de epidemias y males que causarán enfermedades.Al contrario el Ensanche,nace por un criterio claro de abandonar intramuros,la parte vieja, donde el hacinamiento ,la poca aireación de sus calles,las aguas residuales,sabía todo el mundo causante de males y epidemias.Estoy de acuerdo,en el miedo,a la posibilidad de perder el trabajo,al accidente.Hoy día pasa lo mismo.Taxi ,trenes sin conductor,dan miedo,lógico, pero ya son realidades. Saludos
En el fondo es el mismo miedo, solo que ahora somos más conscientes de los avances tecnológicos, en el buen y mal sentido. Antes había más desconocimiento y cualquier invento era visto con aprensión y miedo. Saludos.
Una bomba como recordatorio
-
*En el barrio de San Andrés, al principio de la calle Sócrates, nos
encontramos con esta curiosidad.*
*El 22 de setiembre de 1842 una bomba destruyó casi ...
«Hacia un textil», de Rafael Espinosa
-
Si a la multitud se le introduceen un poema donde se reproduce apenassus
consignas, desde luegoserá pisoteada por los equiposde la policía, sabrá
demasiad...
Si soy feliz, para qué quiero ser libre
-
¿Qué es la libertad en un mundo como el que vivo? ¿Soy libre? ¿Qué tendría
que hacer para ser libre? Yo no anhelo nada que no tenga. Es difícil
establec...
No me montes una escena
-
[image: Corazón en blanco y negro]
------------------------------
Van cogidos de la mano. Detrás de ellos, me preparo para abandonar el
vagón.
Se abren l...
Un paisaje llamado Francisco Candel
-
Además de 'Los otros catalanes', Paco Candel escribió una cincuentena de
libros y mostró la estampa de unos barrios y unos paisajes durante mucho
tiempo ig...
Espacio vectorial
-
Siempre me han parecido muy curiosos los nombres de ciertos conceptos o
áreas de estudio de las matemáticas, sobre todo en el álgebra:
conjuntos difuso...
256.
-
Afán de los individuos por intentar ser uno solo, debido a exigencias del
guion social. Empeño del otro o de los otros que cada cual lleva dentro por
...
Furibunda Chimpún
-
Historia para compradores pelmazos Pues érase una vez una señora de armas
tomar, desagradable, de genio iracundo, malas maneras y peores palabras,
que hací...
Enanitos azules
-
¿Acaso alguien lo duda?
Desde luego yo no. Convencimiento total de que esta es la mejor noticia del
día 😏, al menos a esta hora mañanera, cuando se supone ...
La noia perduda a l'àrtic
-
De vegades, les pors de la vida ens persegueixen i ens arraconen. Però és
precisament en aquests moments de sofriment i de caiguda que, a través del ...
GIL JOURDAN SUSPIRA
-
Gil Jourdan es un detective serio y delgado, más bien antipático y
arrogante. Su ayudante, Libélula, un dipsomaníaco torpe, antiguo
delincuente de poca m...
Miquel Giménez (Cómo Sánchez destruye España)
-
España atraviesa una crisis inédita bajo el sanchismo. La mentira se ha
convertido en norma, la división en estrategia y, el futuro nacional es
rehén de ...
Los punto y coma que propone el escribiente
-
El escribiente, desde su perplejidad vital, pues dice seguir asombrándose
de cuanto le roza y le toca, aun pasando por él tanta abundancia de días,
m...
Els misteris d'en Mac – Cas 035
-
035 - EL CAS DELS SOSPITOSOS GENS SOSPITOSOS Passaven pocs minuts de dos
quarts d’una quan el director de l’arxiu històric de la ciutat ha entrat al
meu de...
EL NOVIAZGO DE LOS RESUCITADOS
-
Foto: J. X.
Cuentan los del lugar
que un invierno
fueron visitados
por una pareja
de viejos artistas
que, en plena calle,
representaban escenas...
Para distraerme
-
Antes de abrir los ojos ya sentía mi cabeza latir como si hubiera vuelto a
quedarme dormido en la playa a mitad de la noche y el sol del amanecer me
despe...
De passeig per Leicester
-
Des de Ràdio Marina em van proposar participar en aquest project que es diu
Del poble al món, on els mitjans locals envien un creador de continguts a
par...
Aviso
-
A partir de hoy 5 de noviembre 2025, este blog ya no actualiza contenidos. Queda
así en una especie de hibernación o coma inducido (como prefieras). *Okan...
Huevos fritos
-
Un chico de Gamonal que quería aprender cosas se metió en la red hace ya
muchos años y aprendió muchas cosas.
Ese chico ya no es tan chico y entiende...
DESERTS ESTIVALS I D'ALTRES FACÈCIES
-
En general, i des de fa anys, els estius son una mena de deserts
informatius, fins i tot quan passen coses greus. Faré una excepció, lligada
a la meva ex...
Caer del pedestal (poema recitado por Auroratris)
-
Laura · Caer del pedestal (recitado por Auroratris)
No sé cómo agradecer tanto cariño sin sonar repetitiva y no encuentro las
palabras precisas para ...
Musa, Arte y Moda
-
Eugenia Silva, icono de belleza y estilo, ha sido la elegida para abrir
esta exposición que permanecerá abierta en el Thyssen hasta el 22 de
septiembre...
BARCELONA A CAU D'ORELLA (Ed. COMANEGRA)
-
Presentació el proper 12 de desembre a les 19'30 al CCCB, amb la presència
de Consuelo Bautista, Manuel Delgado i Xavier Theros. Us hi esperem!
No creía que el avance tecnológico, fuera visto como culpable de epidemias y males que causarán enfermedades.Al contrario el Ensanche,nace por un criterio claro de abandonar intramuros,la parte vieja, donde el hacinamiento ,la poca aireación de sus calles,las aguas residuales,sabía todo el mundo causante de males y epidemias.Estoy de acuerdo,en el miedo,a la posibilidad de perder el trabajo,al accidente.Hoy día pasa lo mismo.Taxi ,trenes sin conductor,dan miedo,lógico, pero ya son realidades.
ResponEliminaSaludos
En el fondo es el mismo miedo, solo que ahora somos más conscientes de los avances tecnológicos, en el buen y mal sentido. Antes había más desconocimiento y cualquier invento era visto con aprensión y miedo.
EliminaSaludos.
Todo lo desconocido provoca miedo. Es inherente al ser humano.
ResponElimina