- El seu títol és una provocació. Repetir de curs? Repetir per memoritzar? A què es refereix amb això de prohibit repetir? - A tot. Repetir curs, repetir idees essencials per memoritzar-les, repetir metodologies que es consideren innovadores i són la repetició de pedagogies de principis del segle XX.
- Per què creu que hi ha la necessitat de ressuscitar-les periòdicament? - L’escola és una causa noble imperfecta. I això està bé. I cal tenir consciència de les dues coses. L’escola s’ha plantejat sempre reptes que estan per sobre de les seves possibilitats. I sempre fracassa.
- Espanya és un dels països amb més repetidors de la UE. Per a un nen, repetir és anímicament molt dur. - Segons l’OCDE els alumnes situats en els nivells mitjà baix i baix no disposaran de recursos per moure’s al món. A Catalunya hi havia un 19% de nens en aquest nivell fa cinc anys, avui són un 30%. Un 30% és un escàndol! Els excel·lents han caigut de l’11% al 5%. La meva obsessió són els pobres, perquè crec que la manera d’aprendre dels nens culturalment rics i pobres és diferent, però la d’aquests serveix per a tothom.
- Si serveix per a tothom, està d’acord que comparteixin aula? - Està mal enfocat el debat. Un pobre no necessita que un professor l’acompanyi, el que necessita és un magnífic professor i una acceleració del seu aprenentatge. Temps de qualitat, bons professors i ben pagats perquè vagin als centres més desfavorits. Fa uns anys vaig demanar a un polític de Singapur la clau del seu èxit educatiu. ‘Que tots els docents sàpiguen què estan fent i ho sàpiguen argumentar’, va respondre. Avui trobo que a l’escola els mestres no tenen raons per defensar el que estan fent.
- És una professió en crisi arreu del món. - Cert, però en altres països com Finlàndia es van publicar documents autocrítics després dels mals resultats de PISA. A Escòcia, el ministre que va impulsar el nou currículum va dir que havien intentat reduir la distància entre rics i pobres i el que havien provocat era el contrari. Aquí és impensable aquesta autocrítica.
- Millorar els resultats dels alumnes més vulnerables millora el sistema, segons l’OCDE. - Aquí ens avaluem per les nostres intencions. Per molt noble que sigui l’objectiu del ministeri o de la conselleria, aquest no és el dels resultats acadèmics. Deixi’m parlar-li de l’escriptura.
- De l’escriptura? - Tots parlem de la lectura –d’una manera acrítica, per cert, no tots els llibres alimenten igual–, jo crec que hem de defensar que escriguin per posar a prova la coherència. L’escriptura no és només un mitjà de transmetre idees, sinó també un mitjà de tenir-les. Ara se’ls demanarà, ‘com han anat les vacances?’ i la majoria respondrà, ‘m’ho he passat molt bé’. Si els demanes que ho raonin, no en sabran. Cal passar de la frase al text raonat. Per a això, un mestre ha de llegir molt i parlar molt. El professor no és un acompanyant, és el protagonista de l’aula. Els nens no han de llegir El Quixot , però el mestre sí.
- Com s’ha de millorar la comprensió lectora? - Tots els mestres han de ser professors de llengua. Llegir és situar un text en el seu context. Una crònica taurina o econòmica, si no saps alguna cosa de toros o d’economia, no t’assabentes de res. El que cal fer és ampliar contextos amb el vocabulari. Per això es requereix alfabetització en totes les disciplines.
- Com es pot aprendre en una era tecnològica? - La relació pedagògica fonamental és la relació cara a cara. El mestre sempre s’ha basat en complements, però el cara a cara no es pot substituir. D’altra banda, es diu que ‘tot és a internet’. Tot menys el criteri. De què et serveix saber una data d’història? De res. Saber-ne deu és rellevant; vint, t’orienta, i trenta, et proporciona un esquema mental que et permet connectar amb el nou. Per això defenso memoritzar. Però avui, tot el que sona a memòria o esforç queda relegat com a propi de l’escola antiga.
- En què se centraria en la formació de mestres? - No s’hauria de contractar cap interí que no fos capaç d’escriure un text de 2.000 paraules sobre un tema d’actualitat.
- Al llibre es destaca la “falta de sentit” a l’escola. - L’equitat, la inclusió... Visites escoles i veus professors desbordats. Hi ha trastorns complexos i més que bona voluntat, calen professionals en centres especials amb recursos. O potser crear escoles inclusives, no aules inclusives. Patis on es trobi tothom.
- Què diria a la nova consellera d’ Educació? - Que desconfiï de les grans intencions i sigui humil mirant les dades. I localitzi molt bé els punts de fractura, perquè allà hi ha la justícia social. Estic convençut que tot el que superi un 10% de fracàs escolar és fracàs pedagògic. No pot ser que més d’una quarta part de joves de 16 anys tinguin problemes de lectura. I ni parlem de les matemàtiques. Que miri com és la lectoescriptura als nou anys, això prediu l’èxit escolar.
- De veritat pensa que els nens d’avui són “fràgils, hipersensibles i maniqueus amb dret a ser compadits”, als quals se’ls cuida el benestar a costa de l’èxit acadèmic? - És clar que ho penso. És l’aire dels temps. Miri els seus genolls impol·luts. Els pares els intenten protegir i això és una forma de maltractament, perquè la supervisió anul·la la seva autonomia i resiliència.
Jo crec que el Luri té la síndrome de Cassandra, fa anys que li escolto i llegeixo coses raonables i ningú no li fa gaire cas a la pràctica, va estar un temps allunyat d¡e Catalunya, suposo que a causa del tema independentista, ara ha ressorgit,
ResponEliminaÉs dels primers blocs que vaig començar a seguir en començar el bloc, sempre ha estat present, i tot el que diu té molt de sentit. Ara, com dius, poc cas li fan.
EliminaJo fins i tot creia que el fitxarien per al Departament d'Ensenyament, fa anys
EliminaNo és possible, és pedagog i professor de filòsofa, vol dir que hi entén del tema, i ja saps que solen fitxar a gent que no en té ni idea.
EliminaMalauradament és així, amb poques excepcions,
EliminaComparto todo su pensamiento
ResponEliminaSalut
Els seus genolls impol·luts, m'ha recordat quan era petit, que anava sempre amb les cames plenes de mercromina, és el que té jugar al carrer, la gran universitat de la Vida.
ResponEliminaBueno, está bien que se preocupen de la enseñanza. La verdad es que nunca he tenido problemas con los alumnos ni en la FP ,ni el bachillerato. Ni pobres ni ricos(?),ni en la privada, ni en la pública. Sí, que he visto en las reuniones de profes y de evaluación a compañeros y compañeras(resalto),muy apurados, sobre todo en el tema de la disciplina, pero bueno era su trabajo.
ResponEliminaHe escuchado lo de ER y sus formas de captar votos, curioso el tema. En mi pueblo ya veía cosas raras, con cierta propaganda ,pero no le daba importancia. La tiene
Saludos.
Ay Carlos, la letra con sangre entra. Si la enseñanza, los gobernantes la dejaran en manos de los profesores, creo que iríamos mucho mejor, pero lo único que hacen es cambiar las leyes cada vez que hay cambio de gobierno.
ResponEliminaSaludos.