Els cadàvers del túnel d'Alfafar. Les víctimes que es van quedar tancades al pàrquing de Bonaire. Els policies, els guàrdies civils i els militars que són obligats a mentir sobre el nombre de morts. Tots tres són fets que no han passat mai. Són directament mentida. Tot i això, han recorregut milers i milers de pantalles de telèfon mòbil. X, Instagram, Facebook i TikTok, no importa la plataforma. La desinformació s'ha estès durant la tragèdia de València. Aquesta vegada, les falòrnies no han emergit des del que la Moncloa qualifica de “pseudomitjans”, sinó des de perfils amb milions de seguidors. Alguns influencers n'han estat els  promotors.

Es tracta de persones que es dediquen a crear continguts, la majoria banals, d'altres útils. Facturen com estrelles de l'esport. Les empreses els paguen abundants quantitats de diners per arribar de forma directa i senzilla a un públic determinat que no assoleixen a través d'altres fórmules tradicionals de publicitat. La seva capacitat d'influència és, com diu el seu nom, molt potent perquè els seus seguidors els creuen a ulls clucs i, fins i tot, els acompanyen en els seus èxits o drames. Es podria parlar d'una espècie de fe cega d'una part de la població en aquest gremi.

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) és molt conscient del problema que pot generar la desinformació en l'economia i ja ha advertit que els creadors de contingut es podrien enfrontar a sancions per publicitat enganyosa a l'hora de promocionar determinats productes. S'han detectat casos d'influencers dedicats a assessorar inversions sense els coneixements financers necessaris o a promocionar productes miracle sense cap evidència científica. La llista és llarga i ve de lluny.

El problema es fa encara més important quan del que es tracta és d'informar la població en una de les tragèdies més grans del país. El límit el va marcar el rei Felip VI a Paiporta fa dos caps de setmana: “No feu cas a tot el que es publica, perquè hi ha molta intoxicació informativa i molta gent interessada en això, perquè hi hagi caos”. No és el cas de tots els influencers, però sí que hi ha, en termes generals, una desinformació vestida d'informació teòrica.

Com evitar que un influencer acabi participant en el fangar de la desinformació? No és senzill. En primer lloc, per aquella fe cega que els tenen milers de seguidors i que, a vegades, resulta indestructible. En segon lloc, perquè els creadors de contingut han substituït els missatgers de la informació, els mitjans de comunicació, en un bon nombre d'ocasions. Quan a un soldat dels influencers se li commina a contrastar els missatges que rep a través d'un mitjà de comunicació solvent, la seva resposta sol ser: “Menteixen! Estan venuts al poder!”.

Explica el doctor en comunicació Ignacio Jiménez Soler que “la desinformació és un virus silenciós que a poc a poc debilita sistemes que funcionen i que fins ara tenien prou capacitats i eines per corregir errors. Tot i això, ara s'enfronten a una situació d'incertesa perquè, una vegada encallats al fangar de la desinformació, arriba la badada general, la de la consciència d'haver sucumbit al cant de sirena d'un ‘alguna cosa millor’ que simplement s'ha demostrat ser fals”. És aquí, en aquest terreny de joc de la badada general, més encara en moments d'impacte, com la tragèdia de la DANA, on els influencers haurien de ser conscients de l'important paper que poden arribar a tenir. És aquí també on els interessats en la intoxicació, dels quals Felip VI parlava, guanyen.

Tothom creu que pot informar, però és un error. Tothom pot arribar a explicar el que veu o capta la càmera del seu telèfon. Però informar és una altra cosa. Fer informació de qualitat és laboriós i costós. Requereix una tasca essencial de contrast i de consulta de fonts. En altres paraules, Instagram no podrà substituir mai un informatiu de televisió ni X és periodisme.

Una derivada política del problema dels influencers és la seva capacitat d'influència en el vot. No és casual que Elon Musk hagi estat el fogoner de la victòria de Trump. Al món de la desinformació, l'influencer és el rei. I cada vegada ho és més. La Vanguardia.cat