NI VACA, NI MULA, NI ÀNGEL

“I Maria va donar a llum el seu fill primogènit, i va embolicar en bolquers, i el va reclinar en un pessebre, perquè a la fonda no hi havia lloc per a ells”. Així clou l'Evangeli de Sant Lluc una de les escenes més representades de tots els temps: la Nativitat. Ni vaca, ni ase ni un àngel contemplant l'escena. Donat el que és lacònic de la descripció a la Bíblia, des de molt antic els artistes han hagut d'agusar el seu enginy per dotar d'imatges el cicle nadalenc (des de l'Anunciació fins a la fugida a Egipte, passant per la Visitació, la mateixa Nativitat, l'Adoració dels pastors i l'Adoració dels Mags). Evangelis apòcrifs, llegendes, visions de místics o la pura invenció han acudit al seu auxili.
Poc van imaginar sant Lluc i sant Mateu, els evangelistes, canònics que s'ocupen del naixement de Jesús, que algun dia les seves breus descripcions serien escrutades i reinterpretades fins a l'avorriment. El cristianisme va convertir Nadal en una celebració de primer ordre: els sermons i els objectes de culte necessitaven una “història” per adoctrinar els fidels sobre la joiosa arribada al món de Jesús. La manca de detalls es va tornar encara més urgent a partir del segle XII: Europa va sucumbir durant diversos segles al fervor marià, que ni tan sols el Concili de Trento (1545-63) va poder aplacar. Les escenes nadalenques, on la Verge té una presència cabdal, van començar a representar-se per tot arreu.
L'art va anar sempre acompanyat de les darreres interpretacions teològiques, i de vegades es van donar situacions realment xocants. L'Adoració dels Mags és l'episodi més representatiu. L'Evangeli de Sant Mateu no especifica quants eren. A l'època de les catacumbes se'n van pintar dues o quatre. A Síria se'n van arribar a pintar dotze, per ser el nombre de tribus d'Israel i d'apòstols. Amb el pas dels segles, en canvi, la xifra que va prevaler va ser el tres, d'acord amb els regals que van portar els Mags.
A l'edat mitjana, quan teologia i numerologia creuaven els seus camins, es van trobar prou justificacions: tres era el nombre de parts del món (Europa, Àsia i Àfrica), el tres era la xifra de la Santíssima Trinitat i tres eren també les edats del món home.

El 1492 va esclatar el conflicte. Es va descobrir Amèrica, un quart continent, i l'argument que cada Mag provenia d'una part del món no era vàlid. Podia, és clar, afegir-se un quart rei, però aleshores quedava en evidència l'autenticitat dels tres fèretres de Ses Majestats d'Orient que acull la catedral de Colònia, a Alemanya (s'havia perdut un?). 
En un retaule de la catedral portuguesa de Viseu es va optar per un altre tipus de solució: un pintor va substituir el rei negre per un indígena brasiler amb llança emplomada. És a dir, Àfrica quedava reemplaçada per Amèrica, una solució que tenia molt de política –els portuguesos no cabien en si de goig amb les noves colònies– i que no va crear escola.
Altres invencions d'artistes, però, sí que van calar profund (cas de l'escenari arquitectònic que Fra Angelico va concebre per a l'Anunciació) i van ser emprades una vegada i una altra al llarg dels segles. El Nadal artístic, per tant, no és totalment bíblic.

10 Comentaris

  1. Tot Barcelona

    La adoración de los Reyes Magos se encuentra relatada únicamente en el Evangelio según Mateo, que es uno de los evangelios sinópticos.
    Los otros evangelios sinópticos (Marcos, Lucas y Juan) no mencionan este episodio.
    Es un detalle a tener en cuenta, porque cuando hablamos de La Biblia pensamos que todos los escritores conjugan la misma narración, y es un error.
    Incluso, no es aquí, ni el momento, hay desviaciones sobre Betlem o Nazaret, sobre pastores o reyes, sobre establo o posada.
    Hemos de recordar que la Biblia se empezó a escribir 60 años después de la muerte de Jesús, en el 14 del reinado del emperador Tiberio (esa cifra es conocida), por Marcos, unos 80 por Mateo y Lucas, y pasados más de 100 años por Juan. Evidentemente, no hay acuerdo entre los doctos, pero la cosa va por ahí.
    Recuerda que siempre fue la cosa oral, todo se trasmitía de padres a hijos y todo se trastocaba. Por otra parte, siempre se escondió la presencia de los hermanos (carnales) de Jesús, siendo Santiago, el de Galicia, el más importante.
    Un abrazo
    Bon Nadal

    Reply Delete 25 de desembre, 2024
  2. Francesc Puigcarbó

    Resumint: Un dannato pasticcio. Ja veus si les fake-news, venen de lluny.
    Bon dia de Nadal.

    Reply Delete 25 de desembre, 2024
  3. Tot Barcelona

    Correcto, y a la medida de a quien le era beneficioso. Yo obvio decir que soy católico (Universal es su significado en griego antiguo), porque el catolicismo es una rama del cristianismo, simplemente es la más numerosa, simplemente nací en un país de arraigado cristianismo. No hay más.
    Es curioso, que cuando más conservador, más arraigo hay. Recuerdo que Vic era la sede del seminarismo en Cataluña, y no había calle donde no te cruzaras con una iglesia.

    Reply Delete 25 de desembre, 2024
  4. Francesc Puigcarbó

    Vic és la ciutat dels Sants, amb això ja està tot dit. Bé i del pa de pessic.
    Salut.

    Reply Delete 25 de desembre, 2024
  5. Fackel

    De reelaboraciones y modificaciones con arreglo a nuevas visiones e intereses han ido todos los textos que procedentes de la tradición oral plasmaron algunos (seguramente desconocidos) por escrito, y ya tardíamente. La literatura es un fermento con alteraciones permanentes, que en esta caso van en una dirección pragmática y dogmática para conformación de un corpues mental en los llamados creyentes de las religiones del Libro. Sin las castas apropiadas para ello probablemente sería aún oralidad, mitos sin más y cuento. Que lo siguen siendo por más que lo hayan sacralizado, y ya digo, por interés tal vez poco aleccionador. Pero así estamos.

    Reply Delete 25 de desembre, 2024
Més recent Anterior