Joaquín Lorente, el mestre de mestres publicistes, es queixa des de fa temps que els titulars de premsa no tenen força. Lorente, acostumat a vendre les seves idees amb frases curtes i impactants, té tota la raó, el periodisme d’avui dia està orfe de bons titulars que convidin a la lectura­. S’entén, doncs, la queixa de Lorente, la reflexió del qual coincideix amb aquella nova tendència de titulars amb trampa que inunden les xarxes i els cercadors. Es tracta d’una tècnica que consisteix a no explicar la notícia, com manen els cànons, sinó a llançar missatges críptics i misteriosos perquè el lector, intrigat, entri al text amb un clic.

Quan el lector, atrapat ja per un titular amb trampa, sigui dins de la història, comprovarà que la solució a l’enigma que li han plantejat al títol és a l’últim paràgraf i que el contingut final no té res a veure amb les expectatives creades quan ha llegit l’anunci de l’article. Us en poso un exemple. Després de la pentagolejada del Barça al Reial Madrid a la Supercopa, en un diari digital es podia llegir el següent titular:“Florentino llamó a Ancelotti y le anunció su futuro: ‘Te vas...’”. Al text i després d’esquivar tota mena d’obstacles publicitaris, la frase completa que aclaria el titular apareixia a l’últim paràgraf, i deia: “Te vas... a quedar con nosotros hasta el 2026 o incluso más...”. Aquesta manera de titular s’ha convertit en tendència.

L’obsessió de tenir com més lectors millor ha desencadenat una bogeria. Ens queixem que X manipula les realitats­, però milers i milers de mitjans a tot el món estan fent servir aquesta forma de titular a fi de poder atrapar els lectors amb insinuacions picants. Ara, quan ha començat el segon semestre acadèmic, els professors de les facultats de Periodisme s’enfronten a una crua realitat. Cal explicar les tècniques clàssiques de la titulació? La resposta és, rotundament, sí. Cal explicar que el periodisme són bones històries amb bons titulars. Hem pasat dels titulars enginyosos als titulars enganyosos, i sembla que cada vegada anirà a més, i el més greu es que els grans digitals es comencen a contagiar d'aquesta mala praxi. Però al final és el lector el que té el dret a triar el mitjà que vol consumir i qui marca la tendència del mercat.  No us deixeu atrapar pels titulars amb trampa, van en contra vostra i de tothom. I com en certa ocasió va dir Lorente: “No renuncieu mai a saber”. Fixeu-vos en que cap d'aquests diaris digitals sensacioalistes tenen suscriptors, veure'm quan ho i tentin quans s'hi apunten.