Quan el lector, atrapat ja per un titular amb trampa, sigui dins de la història, comprovarà que la solució a l’enigma que li han plantejat al títol és a l’últim paràgraf i que el contingut final no té res a veure amb les expectatives creades quan ha llegit l’anunci de l’article. Us en poso un exemple. Després de la pentagolejada del Barça al Reial Madrid a la Supercopa, en un diari digital es podia llegir el següent titular:“Florentino llamó a Ancelotti y le anunció su futuro: ‘Te vas...’”. Al text i després d’esquivar tota mena d’obstacles publicitaris, la frase completa que aclaria el titular apareixia a l’últim paràgraf, i deia: “Te vas... a quedar con nosotros hasta el 2026 o incluso más...”. Aquesta manera de titular s’ha convertit en tendència.
L’obsessió de tenir com més lectors millor ha desencadenat una bogeria. Ens queixem que X manipula les realitats, però milers i milers de mitjans a tot el món estan fent servir aquesta forma de titular a fi de poder atrapar els lectors amb insinuacions picants. Ara, quan ha començat el segon semestre acadèmic, els professors de les facultats de Periodisme s’enfronten a una crua realitat. Cal explicar les tècniques clàssiques de la titulació? La resposta és, rotundament, sí. Cal explicar que el periodisme són bones històries amb bons titulars. Hem pasat dels titulars enginyosos als titulars enganyosos, i sembla que cada vegada anirà a més, i el més greu es que els grans digitals es comencen a contagiar d'aquesta mala praxi. Però al final és el lector el que té el dret a triar el mitjà que vol consumir i qui marca la tendència del mercat. No us deixeu atrapar pels titulars amb trampa, van en contra vostra i de tothom. I com en certa ocasió va dir Lorente: “No renuncieu mai a saber”. Fixeu-vos en que cap d'aquests diaris digitals sensacioalistes tenen suscriptors, veure'm quan ho i tentin quans s'hi apunten.
Es cierto, y ya sabes que detrás hay una trampa.
ResponEliminaHoy se carece de ingenio y además no se tiene ni poder cognitivo para realizar un buen titular, de aquellos cortos y con poder.
Salut
Alguns mitjans -diguem seriosos- encara són capaços de trobar bons titulars.
ResponEliminaSalut
Si los periódicos clásicos se ponen ahora, a utilizar los titulares trampas(que ya han comenzado),será el final del periodismo serio.El tremendismo,la falsedad ,la poca formación de blogueros, de youtuberos,se perdona porque no deja de ser entretenimientos.El periodismo,de verdad, es lo contrario.Debe serlo.
ResponEliminaSaludos
Es una trampa en la que no deberían caer, pero cierto es que están empezando a hacerlo, la tentación es grande.
ResponEliminaSaludos.
Los titulares no pueden ser solo eslóganes publicitarios. Tienen quer contener sustancia y mensaje claro que al menos dé pistas sobre el contenido, de tal manera que aunque este no lo leas seguidamente te oriente de qué va el artículo o la noticia. Yo a El País y La Vanguardia o al digital Eldiario.es los encuentro bastante acertados en esto. Hay otra prensilla que prefiere elegir tirulares demagógicos.
ResponEliminaTotalmente de acuerdo contigo, estos tres medios se salvan, de momento, veremos lo que tardan en caer en a trampa.
ResponEliminaEs cierto, en la prensa digital es algo constante y lo aborrezco. Ahora ya no me creo nada, pero hasta hace poco caía como una tonta...ha muerto fulano de tal, Zarzuela en pie de guerra o rituales de ese estilo y resulta q ni había muerto nadie ni en Zarzuela ocurre nada q no salga de los mentideros periodísticos ...lo peor no es q los rituales sean una trampa, es q las noticias enteras lo son. Esta es otra de las técnicas Trumpistas q hacen el agosto entre quienes nunca contrastan nada ...jo! vaya mañanita pesimista me estáis dando : ) Un abrazo FRANCESC!
ResponEliminaAy María, precisamente un pesimista es un optimista bien informado.
EliminaUn abrazo!
No siempre mi querido FRANCESC, ni siempre, ni necesariamente ; ) Otro más !
EliminaPues la noticia clave en tv3, es la preocupación de que baja el nivel de parlantes en catalán, en calle. Solución más dinero
ResponEliminaNo es un problema de dinero, es un problema sin solución, más que un problema es un hecho incontrovertible, el pez grande se come al chico.
ResponElimina