A la seva biografia oficial, l’actual alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, parla de quan era petita: “De la meva infància recordo la vida al carrer, les fogueres de Sant Joan que fèiem amb els nens del barri recollint fusta de casa en casa”. D’aquesta experiència en guardem record encara moltíssimes persones que vam ser marrecs i que, dies abans del 24 de juny, arreplegàvem mobles vells pel barri, trobàvem un amagatall per protegir-los de les colles veïnes i de la brigada municipal i, arribada la nit de la revetlla, els amuntegàvem al lloc de cada any per fer la foguera. Joan Manuel Serrat descriu molt bé què era allò a Per Sant Joan, però també ho fan tota mena de testimonis literaris i musicals.
Quantes eren? I des de quan? Impossible de saber. Tenim notícia del protagonisme de la gent menuda a l’hora d’encendre focs la nit de Sant Joan des de mitjans del segle XVIII. I pel que fa al nombre... Ves a saber. El 1969, en plena decadència de la tradició, la premsa informava que s’havien encès “només” 823 fogueres a la ciutat, totes sense autorització i a càrrec de la quitxalla. L’any passat, el 2016, se’n van cremar a Barcelona una vintena, totes d’associacions d’adults i amb permís de l’autoritat.
Què va passar perquè una tradició tan massiva i tan arrelada desaparegués? Un estudi acaba d’oferir un seguit d’explicacions que parlen d’un rerefons de profunds canvis socials que han modificat la vida de famílies, barris i ciutats. Ha estat cosa del que inicialment va ser, fa dos anys, un treball de curs d’estudiants d’antropologia de la Universitat de Barcelona per atendre un encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona i que apareix ara en forma de llibre. El seu títol és La ciutat de les fogueres. Els focs de Sant Joan i la cultura popular infantil de carrer a Barcelona, l’edició ha estat a cura de Marta Contijoch i Helena Fabré i l’acaba de publicar Pol·len Edicions.
Les causes apuntades són diverses. Per descomptat que determinades dinàmiques urbanístiques i d’automobilització poden haver estat claus, però hi havia fogueres en barris que no han conegut canvis morfològics importants -Gràcia, Ciutat Vella, Sants...-, i, sens dubte, l’apoteosi de les fogueres eren les cruïlles de la trama cerdiana -Eixample, Poblenou, Sant Antoni, Fort Pienc...-, on sempre hi havia hagut circulació de cotxes. S’atribueix l’erradicació de les fogueres a normatives municipals restrictives. Queda clar que el “model Barcelona” ha implicat la persecució de quasi totes les expressions d’espontaneïtat humana en general, incloses les festives, però l’estudi mostra proves de com la persecució de les fogueres ha estat tan inútil com constant com a mínim des del primer ban conegut que les prohibia, el 1758.
Tot apunta que el factor més determinant va ser un altre. Senzillament, va passar que un any ningú va arreplegar la fusta, la va amagar i la va treure per aixecar una foguera la nit de Sant Joan. Un any els nens i nenes d’entre 8 i 13 anys que havien assumit la tasca ritual d’encendre un foc al bell mig del carrer o la plaça no ho van fer. La colla s’havia dissolt i el barri ja no era l’escenari d’una bona part de la seva vida, allà on fins aleshores havien -havíem- après les coses més importants, les que ningú ens explicaria ni a casa ni a l’escola. La colla no va sortir aquella nit a fer la seva foguera, però tampoc els altres dies. La televisió i els llocs virtuals van acabar substituint el carrer, la família els apartava de la ciutat cada cap de setmana i a l’estiu, i es va acabar imposant l’anomenada “pedagogia del temps lliure”, que implicava l’establiment de caus, esplais, campaments, colònies..., on els infants jugaven a jocs dirigits i eren degudament monitoritzats per especialistes no en va anomenats “monitors”.
Dit d’una altra manera, l’extinció del costum d’encendre fogueres per Sant Joan no pot explicar-se sense tenir en compte la dissolució de formes d’apropiació col·lectiva de l’espai públic que van ser indestriables de la sociabilitat de barri i, en concret, del paper que hi jugaven les colles de nens -la canalla com una autèntica institució social-, que trobaven en l’espai que s’obria entre la casa i el col·legi un marc per a una experiència de llibertat, autonomia i creativitat que els nens i nenes d’avui ja no han conegut. Potser la desaparició de les fogueres de Sant Joan va significar una cosa molt més important: l’extinció de l’última societat d’éssers lliures.
Les fogueres de Sant Joan i la fi de la canalla - Manuel Delgado - Article publicat al Diari Ara el 20 de juny de 2017.
Cada uno de nosotros dirá lo suyo, pero hay un denominador común: la pérdida de raíz de barrio.
ResponEliminaNo hay niños "vecinos" porque no hay niños residentes.
Se ha perdido el concepto de familia tradicional.
Las parejas no se quedan a vivir para siempre en un lugar, ni duran "para toda la vida", con lo que ello comporta a su descendencia.
Hoy la gente alquila pisos de los que marchan cuando encuentran uno a mejor precio, eso hace que los niños no hagan amigos "de toda la vida" y que no se dé la tradición de las collas.
Todo esto en la ciudad, no sé en los pueblos.
Si a eso le añades que los muebles de IKEA no arden como los de antes, está todo dicho.
Esto es, a mi entender, en rasgos generales. Hay muchas más cosas, pero lo de los niños , en concreto, creo que pasa por aquí.
Si no vols pols, no vagis a l'era, diu la dita. A l'Estany amb la Maria i el Fransiscu, estirats a l'era de l'oncle, veiem caure les estrelles, les llàgrimes de Sant Llorenç en un cel lliure de contaminació lumínica.
EliminaEn la esquina de mi calle había hoguera cuando yo era niño. Yo veía el ajetreo de prepararla y prenderla desde el balcón. No había tracas pero era algo rompedor en la larga noche del silencio de aquella etapa de la historia. Hoy día ya no hay hogueras barriales como entonces, hay una más oficial a la orilla del río que resulta de masificación y riesgos. Aun y todo pienso que esta ciudad sigue siendo amable respecto a la Barcelona que describe Miquel.
ResponEliminaEl concepto de globalización se ha extendido, Fackel, afectando, como no podía ser de otra manera, a las familias. Sí a lo anterior expuesto le añades que por regla general , en el barrio, al menos en la que yo crecí e hice mis primeros amigos, eran todos del "barrio" que competíamos con las hogueras de los barrios aledaños, a ver quién la hacía más alta y más grande, y que hoy en ese "barrio" el porcentaje de niños "autóctonos", pues dudo mucho sea de más del 50%, y que ese otro 50% restante de niños no tienen esta tradición porque provienen de otros países donde no se celebra este día, pues como que está todo dicho, imposible que se hagan piras y los niños se reúnan a bailar alrededor de un fuego, como un juego esperado durante todo el año.
ResponEliminaSalut
Todo es relativo y la importancia de las cosas depende más de la que se le quiera dar, que de la que realmente tiene. Hay una larga lista de "tradiciones" que solo defienden los nostálgicos. Personalmente, pienso que -especialmente los petardos- se los podrían meter por el culo.
ResponEliminaFa anys i panys que no llenço un puto petard. Ara n'hi ha de silenciosos (cagatilorito) i de fet, fins ahir, no vaig sentir el petar unes quantes bombetes a la plaça Jonqueres, quan antes un mes abans de Sant Joan petaven petards a dojo. Crec que la pandèmia i postpandèmia varen deixar tocats els petards.
ResponEliminaLa visión de los petardos difiere con la edad. A los diez años aquello era una maravilla, era la manera de divertirse y los hacías "durar".
ResponEliminaComparar aquello a esa edad con lo de ahora, a la nuestra, no es de recibo.
Salut
A mi no m'han agradat mai. I els únics eren aquelles pedres de rascar que prohibiren per cancerígenes.
EliminaHasta hace un tiempo me acercaba verla, precisamente esta que aun sale por aquí y que era la única en todo el barrio, y en la que yo colaboraba de pequeño:
ResponEliminahttps://www.elperiodico.com/es/barcelona/eixample/20250623/sant-antoni-centenaria-unica-hoguera-118882099
Conozco al señor Pellín, es, de la AAVV Sant Antoni, y el que llevaba (supongo que por lo que he leído no hay relevo) el asunto de la fiesta mayor del barrio y el de la hoguera de San Juan.
Veo que se mantiene. Que les dure y lo disfruten.
Un cas aïllat, sense dubte, que duri.
ResponElimina