Aquest article no pretén resoldre l'enigma que porta de cap als experts citats avui a la nostra secció d'Economia, encara que s'atura en algunes de les hipòtesis suggerides. El que intriga els economistes és que, malgrat l'inquietant panorama polític i econòmic, la ciutadania continua fent un gran desemborsament per viatjar durant les vacances, tal com es reflecteix als estudis del Banc d'Espanya. Miquel Molina a la vanguardia.
Segons una de les fonts esmentades al reportatge, la nostra societat s'assembla cada vegada més als Estats Units, en el sentit que està disposada a endeutar-se per afrontar aquest tipus de despeses que podríem considerar superflus. És una societat canviant que, sense proposar-s'ho, va encaixant bé en la definició de yolo, acrònim de You only live once (només es viu una vegada), una etiqueta que actualitza vells lemes com Carpe Diem o Memento Mori.
Un clar incitador al viatge són avui les xarxes socials. Els sistemes d'edició gràfica de les diferents aplicacions fan possible que un destí vulgar sembli meravellós a les fotos, i que els que ja són meravellosos llueixin com la mateixa arcàdia. La xarxa, a més, actua com un recordatori implacable del que t'estàs perdent, perquè l'algorisme s'encarrega de refregar-te que tots els teus amics han visitat un lloc o altre mentre tu mates les hores passant pantalles amb el polze. En aquest punt, iolo combina amb un altre vocable en voga: fomo , per les sigles en anglès “de por de perdre-t'ho”. Si no fas jolo, t'entra el fomo, seria una manera de dir-ho en neojerga motivacional.
Però no cal sobrevalorar les xarxes. Abans d'Instagram o TikTok, la temptació de l'aventura venia de pel·lícules amb paisatges idíl·lics i de la literatura de viatges, des d'Homer fins a Chatwin. El desig de viatjar és consubstancial a la nostra espècie. Fins i tot n'hi ha una certa evidència científica: una investigació del 2008 va desenvolupar el concepte del gen nòmada, a partir de l'estudi del nostre gen DRD4 en poblacions nòmades i sedentàries.
Hi ha qui prefereix considerar-se viatger abans que turista, cosa que és una forma elegant i cultivada d'autoengany. El gran Stendhal es deia a si mateix turista, és a dir, algú posseït per l'impuls de fer una volta pel món, el mateix desig que ara constaten les estadístiques del Banc d'Espanya. És clar que un viatger mai ho faria en xancletes... Hi reflexionava un estiu del 2011 prou pre procés i prepandèmic...
DE VIATJAR AMB XANCLETES
Como en todo, también hemos banalizado lo que es el conocer. Ir a otro lugar, fuera de nuestro propio país, fuera al extranjero, significaba algo más.
ResponEliminaSignificaba que antes te hacías con alguna información de lo que ibas a ver, en forma de preguntar, de ver fotos o de indagar.
Uno iba con respeto y además con las ganas de conocerlo todo, o lo que se pudiera.
Hoy no es así, y no lo es porque la facilidad ha dado paso al desprecio.
En realidad no viajamos para conocer, lo hacemos porque no sabemos estarnos quietos como no sabemos cognitivamente digerir un libro y nos perdemos en la quinta página y a los quince minutos de tenerlo en la mano.
¿Qué es lo que está pasando?, pues que es la banalidad de nuestra época, que de una u otra forma lo banaliza todo: En un día podemos hacer tantas fotos como en toda una vida de hace un par de generaciones. Ya no tiene importancia. Podemos viajar donde queramos, pagando a plazos a lugares jamás imaginados hace treinta años. Ya no le damos importancia. Ahora lo importante es Instagram, o Tik Tok y el que nuestros seguidores sepan que hemos pasado por allí, no nuestros conocimientos de "la cosa", sino que hemos estado en "la cosa".
Hoy he pasado por la cabecera de El Prat. He pasado por debajo de la pista:
https://www.google.es/maps/@41.2894096,2.1055074,137a,35y,348.61h,70.06t/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
donde ya sabes que todo aquello a mano derecha, hoy campo, será asfaltado hasta cementar el estanque de La Ricarda para alargar la pista y hacerla operativa para los bichos de 500 pasajeros. Y a lo que voy, mientras estaba caminado por debajo del puente han posado el tren de aterrizaje cuatro aviones, he calculado que la cosa iba a 62/65 segundos por avión, eso a las 8´30 de la mañana de un martes...En nada, mil personas...
Es una aberración, una aberración.
Te diré que hoy era insufrible estar por allí por el olor a azufre y keroseno. Hay algo que estamos haciendo mal y que lo pagarán nuestros nietos, estoy convencido.
Un abrazo
Però que vols, que pots demanar si te’n vas a Praga en xancletes i per 30€; viatjar en avió, abans, era cosa de privilegiats o ocasional en els demés mortals i tot anava dins d’unes pautes tranquil-les i organitzades, però actualment amb una gent que vol que tot funcioni com un rellotge, que és incapaç d’entendre que amb tant de moviment és normal i lògic que hi hagin esperes, retards, pèrdua de maletes, etc, resulta que tot són queixes i laments.
ResponEliminaAixò dels vols de baix cost s'hauria d'acabar. En avió només hi haurien de viatjar els rics o els quatre que queden de les classes mitjanes. La situació actual és insostenible.
Salut.
Yo no sé si "En avió només hi haurien de viatjar els rics o els quatre que queden de les classes mitjanes", si sé que "això dels vols de baix cost s'hauria d'acabar".
EliminaPero hay que poner el "¿por qué?" Porque todo funciona a base de subvenciones o bien en los precios a los clientes, o bien en las compañías de aviación en los kerosenos.
Con el low cost no se hace nada más que contaminar. No puede ser que de aquí a Sevilla valga 25 €, que es lo que me ha dicho un señor esta mañana que es lo que le ha costado el viaje. Simplemente porque no es factible, no es lógico, no es operativo, no es rentable y además es contaminante en la medida del efecto bombona.
Los viajes en avión, aparte de del coste de las revisiones del aparato, algo que nadie sabe lo que es, el keroseno, los impuestos de aterrizaje y despegue, los salarios interiores, los pagos por control del avión, los dineros derivados en los servicios aeropouertarios, (bomberos, policia, vigilancia interna, medicos, servicios de mantenimientos varios, maletas, gastos electricos, telecos, etc, etc, etc, ...) además, digo, hay un mantenimiento exustivo cada dos mil horas de vuelo hasta desarmar el avion por completo por desgaste de material....Es que es incomprensible sino hay una ayuda a las compañías mediante premios por usar esta y no otra ruta, y eso se paga y ese dinero, Francesc, sale de los impuestos que pagamos todos.
Esto se ha de acabar, pero ahora no hay pueblo que no viva del turismo.
Como todo, todos los excesos se pagan.
salut
Ja, però el turisme pot ser canviant, si no poden volar, es desplacen en tren o per carretera o en vols interiors en comptes de anar-sen a Tailandia o a la Rivera Maia. I ara ens volen fer viatjar drets i ben apretadets.
ResponEliminaSalut.