Prohibicions. Són el signe dels temps. Culpabilitzar, culpabilitzar i culpabilitzar. Del ja llunyíssim “prohibit prohibir” que predicaven els avis del present quan eren joves, al “prohibim-ho tot”; no sigui el cas que se’ns escapi algun forat de llibertat a través del qual l’engranatge del món se’n vagi en orris. Josep Martí Blanch.
L'individu és culpable i com a tal cal tractar-lo. La seva reeducació i reinserció exigeixen acomodar-lo forçosament al ramat. Succeeix, clar, que les regles concerneixen principalment a qui el caràcter impel·leix a complir-les. Governs i administracions compten amb afinadíssimes màquines punitives per reprimir i castigar faltes administratives o per posar a l’esquena del ciutadà comú contínuament noves obligacions.
La prioritat del leviatà és el gruix dels mortals. Gent bona i dòcil que assumeix, de gust o per força, l’obligació de passar per un aplanador cada cop més eficaç. Ciutadans amb nom i cognoms que renoven el DNI quan toca i que quan reben una carta certificada remesa per l’Administració pateixen per les conseqüències del que sigui que han fet malament sense saber-ho i es desviuen per esmenar el seu pecat i recuperar la tranquil·litat.
En els marges d’aquest gruix poblacional que es porta bé s’admet l’excepció. És més fàcil per a un govern perseguir el ciutadà que més o menys manté en ordre els seus assumptes que al lladregot multireincident. En el bus o en el tren viu millor el carterista que el ciutadà oblidadís que no ha renovat l’abonament mensual. La multa al segon tard o d’hora es cobrarà –sempre que formi part del grup poblacional al qual se li pot embargar alguna cosa–, mentre que el primer se’n sortirà sense pagar el que es deu. Per a la policia sempre serà més fàcil –i més rendible per a l’Administració– abordar y multar un fumador a la platja –oh! quin delicte!– que desmantellar un pis que actua com a centre de distribució d’estupefaents.
erò que la majoria acceptem les decisions coercitives dels governs –i que molts ciutadans les celebrin– no les fa bones. I per descomptat, tampoc justes. El governant democràtic ha tendit amb el temps a accentuar el seu caràcter abusador. A l’empara del bé comú i l’interès general, trepitja i empetiteix sense dissimular espais de privacitat decisòria del ciutadà. De Brusel·les als ajuntaments, passant per executius nacionals i regionals, bona part de la teranyina administrativa està pensada per atrapar els ciutadans, no per protegir-los i menys encara per defensar-los.
Tenim ara damunt la taula un cas que clama al cel. La progressiva prohibició de circulació de vehicles. Cotxes amb limitacions ja presents i d’altres d’imminents per suposadament contaminar massa. No parlem des del pla teòric. Aporto aquí alguna casuística del meu cercle d’amistats dels milers i milers que podrien llistar-se. Un Audi 6 Avant TDI matriculat l’any 2010 o un VW Passat 2-0 TDI del 2006. Cotxes ben mantinguts, amb carrosseries impecables i motors encara amb una llarga vida per davant gràcies al caràcter diligent i estalviador dels propietaris, un pagès de la Terra Alta i un comercial del Baix Llobregat.
Qui són els governs per obligar aquesta gent a gastar els seus diners –en tinguin o no– en un altre vehicle? Castigar l’estalviador, l’autèntic ecologista que no sucumbeix a la temptació del consum sense fre o, pitjor encara, assenyalar qui no té butxaca per plantejar-se una alternativa.
És perquè respirem millor! Això és el que estan fent governs i administracions. A d’altres amb aquesta història. Per exemple, com poden celebrar els governs rècords de viatgers i turistes arribats en vaixells i avions i al mateix temps extorsionar el ciutadà que manté –per decisió pròpia o per necessitat– un cotxe amb una vintena d’anys? La resposta és òbvia. El ciutadà és una presa fàcil. Però hi ha una paraula per a qui és fort amb el dèbil i dèbil amb el fort: abusador i covard. L’accent dels governs del present.
Ya hace más de una década que hemos pasado de la sociedad de la obediencia a la sociedad del control.
ResponEliminaHoy todo está controlado y si tienes un problema no puedes dirigirte más que a una máquina, aunque no nos demos cuenta. Lo hemos permitido por una cuestión política (ideológica) (*) primero, y por comodidad, después, y en realidad todo esto forma parte del sistema, que existe mande quien mande y que a todos los gobernantes les va de maravilla cuando están en el poder.
PD: ¿Recuerdas que hace cosa de un año, en el último café que nos tomamos, te dije que esto iba a volver a hacer el servicio militar?...Pues ayer Alemania lo aprobó en su Congreso. De momento voluntario 6 meses, pero sino se llega al cupo será obligatorio. Francia va por el camino, Suecia y Finlandia y Noruega , lo tienen y nosotros lo pondremos con la excusa del 5% de la OTAN.
Prontito, prontito.
salut
(*) Si los míos lo permiten, no estará mal.
El sargento Arensibia estarà content amb això del servei militar. Més d'hora que tard, el servei militar arribarà aqui,.
EliminaMira, el dia en que varem acceptar que la nomina o la pensió es cobressin a través del Banc, vàrem començar a perdre la partida,.
Hem arribat a extrems molt inquietants i sembla que tot s'accepta massa fàcilment
ResponEliminaEstem indefensos davant les agressions de l'Estat.
Eliminaaixò del servei militar a Alemanya també fa por
ResponEliminaS'hauria de veure com es farà, si només un més a l'estiu o com es feia antes aqui
EliminaPues si, el ciudadano normal, que cumple, que tiene responsabilidad, es acosado continuamente, porque es presa fácil. Si te contara los encuentros con los urbanos de mi pueblo, por motivo de la bici.
ResponEliminaQue al final, se forma una cadena de mando, donde el tirano que está al principio, mueve los peones y los intimida, con la pérdida del pan de sus hijos. También cuentan los que se quejan de todo ydan excusa al tirano para actuar
Hablando de la bici, parece que a partir de enero, patinetes y bicicletas eléctricas deberán tener un seguro obligatorio.
EliminaPues espérate, creo que en Rusia están poniendo cámaras por doquier en las ciudades simplemente para tener control de los rostros, o algo así. Me enerva tanto control que nos reduce a cenizas vivos que ya no quiero ni escuchar noticias.
ResponEliminaPor otro lado las prohibiciones razonadas no existirían si todos fuéramos razonables, cívicos y respetuosos, que no suele ocurrir, lo malo es que en el tema prohibición o control desmedido pagamos justos por pecadores.
Algo lei en el sentido de que estas cámaras identificaban por etnias. De todos modos es esto es inevitable, en China hace ya tiempo que usan el reconocimiento facial en las ciudades
EliminaY normas irracionales, si me compro un Porsche Cayenne gasolina de 4.000 cc. tengo pegatina medioambiental que me permite circular. Pero no puedo circular de ninguna manera con un Seat panda de 975 cc. ¿ Alguien se cree que el Porsche contamina menos que el Panda ?.
ResponEliminaLo que decimos, nos gobiernan los tontos de la clase con curriculos falsificados.
Saludos.
Possiblerment el Porsche Cayenne contamina menys que el Seat Panda, Ho hauria de preguntar a Copilot.
Elimina