Però hi ha una altra festa importada dels EUA, no té el ressò del Black Friday, i ho entenc perquè és la seva antítesi, el Buy Nothing day, dia de no comprar res, que no deixa de ser una ximpleria ximple, ja que ja s'ha comprat tot el dia anterior, ja que el Buy Nothing day se celebra el dia posterior al Black Friday, enguany el dia 29 de Novembre.
El dia mundial sense compres, va ser creat per l'artista de Vancouver Ted Dave i posteriorment promogut per la revista canadenca Adbusters. Els participants d'aquest moviment s'abstenen de comprar qualsevol cosa durant 24 hores com una exhibició concentrada del poder del consumidor. Aquest esdeveniment intenta que la societat prengui consciència del que alguns veuen com els hàbits de consum malgastador en els països del primer món. Els activistes també poden participar en manifestacions per impedir visitar centres comercials i altres formes d'expressió radical. Així mateix, Adbusters ha aconseguit anunciar la jornada a la CNN, però altres cadenes, com la MTV, s'han negat a emetre els seus anuncis.
D'altra banda, en els últims anys, el moviment ha guanyat adeptes entre els moviments contra el canvi climàtic. Aquests argumenten que per aturar aquest fenomen el primer món ha de canviar els seus hàbits de consum. Als Estats Units i Canadà, els partidaris es manifesten l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies. Aquest dia, freqüentment anomenat «divendres negre», és als Estats Units un dels dies de l'any en què més es compra. A la resta del món, se celebra un dia després, dissabte.
Des que el "Dia Mundial sense Compres" se celebra després d'Acció de Gràcies, gràcies al seu significat (el de resistir el consumisme sense sentit), algunes persones han vist l'oportunitat d'exposar la hipocresia del cap de setmana posterior a Acció de Gràcies. Aquesta festa sempre s'ha centrat en l'amistat, la família i la comunitat, mentre que l'endemà només ho fa en el consumisme i les compres. Així doncs, alguns dels seus participants poden considerar-lo com un mitjà de reivindicar el missatge original de la celebració: animar els amics i les famílies a reunir-se, en comptes de a gastar diners.
El "dia mundial sense compres" es va celebrar per primera vegada a Vancouver, Canadà al setembre de 1992, però en 1997 va ser traslladat l'endemà d'Acció de Gràcies als Estats Units i Canadà i l'endemà a la resta del món, com un crida contra el consumisme de l'època prenadalenca. El BLACK FRIDAY va començar als Estats Units el 1961, encara que a Espanya va arribar més tard, i va ser el que va inspirar el dia mundial sense compres.
Tot això no deixa de ser un acte folklòric, un brindis al sol. Aquest és un concepte que a casa practiquem des de fa temps els 365 dies de l'any. Del que es tracte és de comprar el que cal quan fa falta, que tampoc és tan difícil, ja ho he explicat alguna altra vegada. Aquesta manifestació del Dia sense compres és un no res enmig dels múltiples actes innocus que se celebren dia si dia també a tot el món per qualsevol qüestió o fotesa, amb un fons de reivindicació temporal i anecdòtica, o fins i tot en qüestions molt serioses, com el dia de la dona tots els diaris en paper i digitals parlaran de la dona i la violència masclista i la gent lluirà el llacet corresponent, fins i tot els presentadors dels telenotícies, i fins a un altre dia d'un altre any i un altre llacet, encara que el tema llacet des dels grocs sembla que va a la baixa. Tot plegat pura banalitat temporal. d'una societat cada vegada més Idiocràtica.

6 Comentaris
Tot plegat, collonades.(Josep Pla)
ResponEliminaFa tres setmanes que miro els preus de mitja dotzena d'articles que podran tenir interès per a mi. Potser fins i tot arribi a comprar-ne un, però no ara. Comerços de la meva vigilància: Corte Inglés, MediaMarkt i Amazon. Tots manipulen els preus. Alguns, fins i tot resulten més cars aquests dies. Cal ser realment babau per fer cas d'aquests cants de sirena.
ResponEliminaJa ho sé, pero en el cas del buy nothing day es tracta de no comprar.
EliminaEn casa no tiramos comida,soy el encargado del aprovechamiento. Por ejemplo, cuando guiso lentejas,aparto la cabeza de ajos el pimiento verde,la cebolla y el tomate.Sirvo las lentejas con chorizo, al día siguiente hago una crema con la verdura separada y las lentejas que han quedado en la olla .En cuanto al día del acoso y maltrato a la mujer,no sólo creo en su necesidad,sino que debería ser más amplio.
ResponEliminaSaludos
En casa igual, y si sobra al mediodía, para cenar. En cuanto al día del maltrato y acoso, pues eso, un día y el resto de los 364 ni puto caso.
ResponEliminaSaludos.
Ya está todo dicho. Similar por no decir igual.
ResponEliminaYa cal que rebajen la fruta, se les va la olla, y el otro día fui a ver , porque a mi nieto mayor le gusta mucho, el precio del cordero y me dio la risa. Como me empecé a reír las dependientas me preguntaron el motivo...les dije que el euro está tomando la misma forma de la peseta, lo normal empiezan a ser de dos dígitos, y el primero supera el dos, de largo. Sube todo todo el cohete y baja como la pluma.