ERNEST LLUCH I LES NACIONS EN PERILL

El passat dia 21 d'aquest més, es varen complir 24 anys de l'atemptat d'ETA contra Ernest Lluch, que li va arrabassar la vida. Raimon Obiols el recorda en aquest escrit: 

Que el recurs a “la pàtria en perill” dona vots ho sabem molt bé. El “processisme” a Catalunya ho va aprofitar a fons; i ara les dretes espanyoles també en fan un ús permanent, furiós, escriu Obiols. A Ernest Lluch li interessaven molt les idees del jurista, estudiós i polític hongarès István Bibó (1911-1979). Va ser resistent contra els nazis i l'últim ministre del govern d'Imre Nagy a ser detingut quan els tancs soviètics estaven aixafant la revolta hongaresa del 1956. Considerant-se “l'únic representant de l'únic govern hongarès legal”, va escriure llavors una crida, “Per la llibertat i la veritat”, que va lliurar als estudiants de Budapest ia alguns diplomàtics occidentals, abans de ser capturat.

Un diplomàtic francès ho va relatar així: “Nou del matí: el senyor István Bibó, ministre d'Estat, sense afaitar, amb l'abric trencat, però amb la bella senzillesa del coratge i les maneres, toca el timbre de la meva porta. Em lliura el text de la seva proclama i de la carta que l'acompanya, que signa davant dels meus ulls i de la qual em demana que envieu les traduccions adjuntes a la meva legació i a la de la Gran Bretanya”. Mentre s'esgotaven els combats als carrers de Budapest –còctels molotov contra tancs–, els estudiants enganxaven la proclama de Bibó a les parets. Va estar a punt de ser penjat, com ho van ser el primer ministre Nagy i diversos centenars de resistents. Es va salvar per les insistents gestions de Jawaharlal Nehru, aleshores primer ministre de l'Índia, i va passar sis anys a la presó, fins a l'amnistia del 1963.

Ernest Lluch, que va seguir amb molta atenció la llarga guerra dels Balcans (1991-2002), havia llegit molt Bibó, sobretot els textos que havia dedicat a la relació entre nacionalisme i democràcia als països de la regió. La d'István Bibó és una bona clau d'interpretació dels fenòmens nacionalistes, i s'entén perfectament l'interès que Lluch li va prestar.

Bibó havia arribat a la conclusió que el factor essencial a tenir en compte –la causa de les tragèdies de què havia estat testimoni– era la por, perquè “la por condueix inevitablement a l'odi”. La por tenia a causa el fantasma de l'extinció nacional. La síndrome de la pàtria en perill havia arribat a “impregnar la vida de societats senceres”. Els seus conflictes externs i interns tenien un punt de partida “existencial”. La por, que arribava a generar autèntiques “histèries polítiques” com l'antisemitisme, derivava en bona part de la dificultat dels pobles d'Europa oriental a “constituir-se en nació”, per “la manca de certes dades elementals, banals a les nacions occidentals , com l‟existència d‟un marc nacional i estatal propi, d‟una cohesió política i econòmica, o d‟unes elits socials homogènies”.

“L'ànima turmentada per la por i pel sentiment d'incertesa”, escrivia Bibó, “deformada pels traumatismes de la història i pels greuges que se'n deriven, s'alimentava, no dels seus propis recursos interiors, sinó de les exigències que es formulaven als altres”.

En un article, Joan Esculies, biògraf d'Ernest Lluch, recordava que István Bibó havia propugnat “abandonar la idea de la 'nació en perill', assumint que només en podien sorgir persones ressentides, angoixades i frustrades. En essència, el brou de cultiu de catàstrofes futures, pròpies i alienes”. Esculies citava el discurs de presa de possessió de Jordi Pujol com a president de la Generalitat catalana, el maig del 1980: “Les coses no van bé. La crisi econòmica, amb totes les conseqüències empresarials i laborals, s'allarga i trigarem a sortir-ne, aquesta és la veritat. I, a més, hi ha inseguretat als carrers, i un cert desencís, i una certa frustració i, més específicament, Catalunya és un poble en perill; en perill, sí, de perdre la identitat”.

Deia Esculies que aquell llunyà discurs de Pujol “sona molt actual (…) i alhora vell i gastat. En 40 anys hem comprovat que apel·lar a l'extinció de la nació, replega el ramat atemorit dels catalans de sempre després del pastor i ajuda a guanyar eleccions. Però també és inútil per fer front als reptes de fons”.

Que el recurs a “la pàtria en perill” dóna vots ho sabem molt bé. El “processisme” a Catalunya ho va aprofitar a fons; i ara les dretes espanyoles també en fan un ús permanent, furiós. Estem en una fase històrica de canvis accelerats que generen interrogants i inseguretats en la gent, i aquest és un ambient propici per a les estratègies de por i d'odi que veiem créixer al país i al món. Quan el foment de la por i de l'odi s'imposa i arriba a dominar, els efectes són devastadors. El debat públic es polaritza i es crispa en termes d'identitats antagòniques, la societat es fractura en grups que ja no es consideren participants legítims en un debat democràtic comú. Aleshores, com assenyalava István Bibó, es pot arribar a produir la tràgica paradoxa que el discurs de “la nació en perill” posi la pròpia comunitat nacional en risc, perquè la polaritza, la divideix, i la pot portar a la “histèria política” i a la confrontació civil.

QUAN JA RES NO SIGUI VERITAT

Una cosa és mentir per sortir del pas, i, una altra edificar deliberadament la carrera política sobre mentides. També això darrer té la seva data fundacional, un 22 de gener de 2017. Aquell dia, la consellera presidencial Kellyanne Conway va intentar validar una mentida de Sean Spicer, secretari de premsa de la Casa Blanca, que afirmava contra tota evidència fotogràfica que la cerimònia inaugural de Trump havia estat la més concorreguda de la història. Va intentar fer-ho dient: “Spicer va donar fets alternatius”. Un argument absurd, perquè el que passa és un fet, i allò alternatiu era un invent. Conway es reincident, 'la matanza que  nunca existió' es un altre dels seus fets alternatius, de fet mentides alternatives.  Aviat vam saber que allò no seria una excepció, sinó la primera pedra del castell que aixecaria Trump en el seu primer mandat (2017-2021). Glenn Kessler, verificador de notícies de The Washington Post, declarava a Llatzer Moix a la Contra de la vanguardia que tenia documentades 30.000 ocasions en què Trump va mentir sent inquilí de la Casa Blanca. Difícilment va fer, doncs, una altra cosa més vegades que mentir: ni posar la tele, menjar hamburgueses o beure Coca-Cola, tres de les seves aficions. A partir de la data esmentada, la mentida s'ha desbocat entre les elits polítiques de tot el món. Ja no –insistim– per sortir del pas, sinó amb la finalitat última d'imposar el relat, caigui qui caigui, començant per la veritat, seguint per l'ètica, després pel fair play, i acabant potser per la democràcia de la qual encara gaudim. Es pot comprendre que, mancant les habilitats requerides per guanyar el poder en bona lid, el PP assuteix calumniadors del tast del seu portaveu, Miguel Tellado. Però que el seu president Feijóo hagi intentat protegir Mazón, incompetent baró valencià, culpant serveis estatals que van funcionar correctament ens indica que el PP no fa fàstics a la mentida i projecta sobre el rival les seves pròpies culpes. Aquest darrer fenomen està ben definit als manuals de psicologia, on es presenta la projecció com un mecanisme de defensa de qui ha ficat la pota. Doncs bé, a la variant practicada pel PP ja no es tracta d'un mecanisme de defensa, sinó d'atac, probable reflex de la doctrina Trump. Aquí hi ha el cas de la presidenta madrilenya, íntimament vinculada a un defraudador confés, que en lloc de posar ordre a casa verbalitza el seu afany exterminador amb el lema davant dedicat als rivals que ella voldria treure del Congrés i ficar a la presó. Quant falta perquè la democràcia perdi completament el respecte a la veracitat i la convivència que va tenir? Potser poca cosa. Quan es doni plena carta de naturalesa a la mentida, quan s'equipari a la veritat i, per tant, quan ja res no sigui veritat, la democràcia agonitzarà. 

En el video de youtube podeu veure i escoltar a Conway parlant per primera vegada de fets alternatius, de realitat alternativa.

VIURE AL CARRER ALS 67


Suposo que hi hauria alguna cosa a dir sobre com la persona del següent escrit ha arribat fins on ha arribat, es podria parlar de manca de previsió, d'una certa inconsciència, però no es tracta aquí de jutjar-lo sinó d'explicar el seu cas, que és el cas de molta gent avui en dia. Volem acollir que és una frase molt bonica l'hauríem de començar a aplicar no tan sols als migrants exteriors sinó als interiors. Compartir habitatge dues o tres persones soles no seria el primer cas, ni l'últim, vindria a ser una manera casolana però útil i necessària de coliving senior.

“Això és una agonia. És una agonia que no em mereixo. Jo no he treballat tota la vida, responsablement, professionalment, per morir a l'agonia més absoluta i abandonat, sense amics, sense gent, sense societat”. Aquest és el crit desesperat de Joan-Ignasi Ortuño, periodista jubilat de 67 anys, que ha arribat a haver de dormir al carrer perquè no pot viure amb la pensió de jubilació. Joan-Ignasi cobra 830 euros al mes. Llogar una habitació a Barcelona ja costa gairebé 640 euros de mitjana, segons els darrers estudis. És evident que amb la jubilació no en té prou per viure a la ciutat on ha estat i treballat tota la vida. “Vaig haver de deixar el pis perquè no ho podia pagar. Pagava 700 euros de lloguer i en cobrava 830. I si no tens garanties, ja ni et lloguen una habitació”, lamenta en conversa amb Oriol Petit de RAC1.cat.

Abans de jubilar-se fa un any i mig, aquest periodista havia treballat a mitjans com El Correo Catalán, BTV, COM Ràdio o El Periódico, on va estar més d'una dècada. Sempre lligat al periodisme cultural, compaginant l'ofici amb altres inquietuds com l'escriptura, la direcció teatral, la comunicació d'espectacles, etc. "Jo era una persona activa, inquieta, culturalment motivada i aportadora de continguts a la societat", apunta.

Un dels problemes que ho han portat a la situació actual és que en els darrers treballs abans de la jubilació no cotitzava. “Els darrers anys treballava, però no estava assegurat”. I no era conscient que això li podia passar tanta factura en un futur. “No ho pensava, és veritat. Però tampoc no tenia accés a moltes feines. Quan tens una edat, és molt difícil trobar feina de periodista”, explica.

Ortuño va estar un any a Granada, on pensava que hi trobaria preus més assequibles i “una ciutat més petita, culturalment ferma i interessant, on jo podria aportar coses i viure amb 800 euros”. Però res més lluny de la realitat. Mes a mes es van anar esvaint els pocs estalvis que tenia, i va haver de tornar a Barcelona. I va tocar fons dormint al carrer, van ser només uns dies, no recorda exactament quants, però que l'han marcat profundament.

“Era al metro, per l'Eixample, per l'estació de Sants… Em vaig posar en un racó, no ho sé. Per sort no vaig tenir cap problema de trobar-me algú que em volgués violentar. Però l'endemà era molt dur aixecar-se, ja estaves amb el cap més feble, i cada cop més”, explica.

Després d'aquesta experiència traumàtica, el periodista admet que ha perdut moltes facultats mentals: “Tinc la memòria feta malbé des que vaig viure al carrer”. També ha perdut capacitat de concentració, orientació, anàlisi i reflexió, i ha caigut en un estat depressiu evident. “Amb una nit al carrer ja n'hi ha prou per trastocar-te. Qui ha viscut al carrer està mentalment tocat”, lamenta. I afegeix, amb tristesa: “No puc llegir, no puc escriure, i és el meu ofici. Quan ho intento em fa més mal el cap, sento que m'explota”.

També ha perdut agilitat física i, lògicament, no dorm bé. “Tinc un neguit a sobre, aquesta incertesa de no saber què faré demà”. A més, per si això no fos prou, també s'ha quedat sense roba, llibres, records i altres objectes personals. “No tinc pràcticament res, ho he anat perdent tot pel camí”, relata.

Ara, Joan-Ignasi ja no viu al carrer. Un amic ho ha acollit a casa seva. Però moltes altres persones del seu entorn no han respost com es podia esperar. “Vaig començar a trucar a molts amics i tothom em deia el mateix: “Ho sento, però no tinc cap habitació”. Tinc molts coneguts, he tingut molts amics, suposadament, però la resposta no ha estat precisament afortunada per a mi”.

Ens explica que ha anat a l'atenció primària i als serveis socials, però no troba l'ajuda que necessita. “La treballadora social em diu que no hi pot fer res. He parlat amb diferents persones de serveis socials i ningú m'ha ofert cap solució”. Cobra just la pensió mínima per a una persona en la seva situació, i és evident que és una quantitat insuficient si no tens un sostre on viure.

“Jo sempre he estat una persona lluitadora, i no he necessitat mai res de ningú. Però ara mateix sí que ho necessito, i no tinc cap resposta”, denuncia. Quan pensa en la possibilitat d'haver de tornar al carrer, s'enfonsa: “Estic exposat a viure al carrer una altra vegada. I em sap greu expressar-ho així, però viure al carrer és morir. Passar les nits al carrer és inhumà”. En aquest punt, el testimoni de Joan-Ignasi Ortuño es torna encara més dur i amarg. “Ara no tinc una vida digna, tinc una vida totalment destruïda. patir la mort. No tinc por de la mort, el que em fa por és arribar a un extrem en què pugui estar molt deteriorat. del dolor. Tinc por d'haver de morir com un gos. El suport del Col·legi de Periodistes de Catalunya: Quan es va veure al carrer, Joan-Ignasi Ortuño va anar al Col·legi de Periodistes de Catalunya, ja que és periodista col·legiat des de fa 30 anys. Allà l'estan ajudant i li han ofert suport a diversos àmbits, des de l'acompanyament personal fins a l'assessorament psicològic, fiscal, etc. “Si no fos per ells, potser ja no hi seria”, diu. El Col·legi va fer públic el seu cas a través del setmanari digital Report.cat. 

MASSA ERRORS I UNA SOLA CONCLUSIÓ

Benvinguts al socialisme madrileny. La federació dels embolics, les crisis internes, les lluites caïnites, els caiguts en desgràcia, les traïcions, les componendes orgàniques i tota mena de diversos tripijocs... Tot menys guanyar eleccions des que van perdre el govern regional cap al 1995 del segle passat.

No hi ha una setmana de calma i calma per al Govern. Quan semblava que la Moncloa tornava a agafar les regnes amb una reforma fiscal salvada in extremis i amb Teresa Ribera asseguda per fi en una de les butaques de la Comissió Europea com a vicepresidenta, les declaracions davant del jutge de l'empresari Víctor d'Aldama acusant càrrecs del PSOE de corrupció han tornat a col·locar l'Executiu de Pedro Sánchez en una difícil conjuntura a pocs dies del 41è congrés federal. Però els embolics per al Govern no acaben aquí. El que va començar sent una notícia que implicava el nuvi d'Isabel Díaz Ayuso per delicte fiscal s'ha convertit en un problema intern per al PSOE de dimensions colossals. La causa contra l'empresari Alberto González Amador ha fet un tomb i, lluny d'afectar Ayuso, ha derivat en una campanya política, judicial i policial contra el fiscal general de l'Estat Álvaro García Órtiz que ha esquitxat també el líder socialista de Madrid, Juan Lobato, citat a declarar com a testimoni demà passat.

El PSOE hauria de reflexionar sobre com el cas del nuvi d'Ayuso està amenaçant l'estabilitat del seu partit i del Govern mateix. Potser no han tingut en compte que tot aquell que s'hi fica corre el risc d'acabar fora del tauler polític. Si no, que ho diguin a Pablo Casado, que va decidir enfrontar-se a la presidenta i va perdre. Ayuso fa i desfà i no passa res. Va ser l'única dels presidents autonòmics que no va anar a la cita amb Sánchez, malgrat el que digués Núñez Feijóo. Ha estat capaç de contradir declaracions del líder del seu partit en qüestions com ara la compareixença de Begoña Gómez a l'Assemblea de Madrid, la condecoració a Milei o la declaració de l'Estat palestí. Ha demanat il·legalitzar Bildu i ha arribat a sostenir que ETA “està viva”. És un vers solt al PP amb una enorme influència política i mediàtica en un Madrid polaritzat que els socialistes no haurien de menysprear. Ayuso va a totes i sembla l'única amb què Sánchez no pot.

El que és preocupant és que tota l'esquerra sigui incapaç de contrarrestar el relat alternatiu que ha construït Ayuso amb l'inestimable ajut de MAR, un relat que ha aconseguit que no es parli de les irregularitats del delincuent confés del seu xicot, centrant tot el focus en l'imprudent Fiscal General de l'Estat i deixant a Lobato en el seu laberint que l'ha portat a presentar la dimissió aquest migdia.

Mereixem perdre el Govern, s'hauria de dir Sánchez, no hem estat capaços d'imposar el nostre relat, ens han vençut amb la seva hàbil dialèctica. Massa errors comesos i una sola conclusió: Ens han fotut!. En el resum, no és que el tàndem Ayuso/Mar siguin molt llestos (que si que ho són), però en aquest cas no necessiten ser-ho, no els cal esforçar-se, el que passa és que els altres són molt tanoques i a més a més no compten amb la inestimable i incondicional col·laboració de la judicatura, tot s'ha de dir. 

QUÈ ÉS EL 'COLIVING SENIOR'?


El Coliving senior, s
uposa una alternativa al model residencial tradicional i té com a objectiu la cura mutua entre els usuaris per a un envelliment el més autònom possible. El 'cohousing' es presenta com una modalitat residencial que aspira a oferir un habitatge independent, amb zones i serveis comuns -com la cuina o l'àrea de descans-, a milions de persones grans que, alhora, poden compartir despeses i reduir els costos dels serveis i instal·lacions que puguin necessitar.

Igual que les smartoffices, l'origen del cohousing es troba a San Francisco, lligat a les grans companyies tecnològiques de Silicon Valley. Aquesta ciutat nord-americana ha esdevingut el destí somiat per a molts professionals, especialment joves, que cada any arriben per a la ciutat per treballar en aquestes grans companyies. L'oferta immobiliària resultava insuficient per donar resposta a aquesta elevada demanda i com a resultat, van aparèixer noves alternatives com el coliving.

Aquesta modalitat habitacional es pot considerar una evolució del coworking, aplicada a l'àmbit immobiliari. El cohousing proposa un nou estil de vida en què els llogaters comparteixen espais comuns, però també experiències i aficions. L'objectiu és generar un espai de socialització obert a tots els veïns, recuperant el sentiment de comunitat que moltes vegades costa de trobar a les grans ciutats.

Si en el coworking i els negocis col·laboratius es comparteixen espais de treball i experiències laborals, el coliving posa l'accent a la vida comunitària mitjançant la creació d'espais comuns on els llogaters es poden conèixer, compartir aficions o intercanviar experiències. Els edificis de coliving ofereixen un sistema a mig camí entre les residències o col·legis majors, els pisos compartits i els aparthotels però, com funciona el coliving?. En aquest tipus d'habitatges, el llogater disposa d'una habitació independent, normalment amb bany i cuina. Més enllà d'aquests espais privats, però, el cohousing es caracteritza per la qualitat dels seus espais comuns i els seus serveis. Molts d'aquestes residències funcionen mitjançant el sistema conegut com a plug and play, oferint a l'inquilí tot el que necessita per entrar a viure immediatament. A més, les despeses d'arrendament solen incloure serveis propis d'un hotel, com ara la neteja o la bugaderia.

La qualitat dels espais comuns és una altra de les senyes d'identitat que diferencien el coliving dels habitatges convencionals. Els edificis destinats al cohousing solen comptar amb grans sales comunes, menjador, espais de coworking, biblioteca, gimnàs, sales multimèdia, piscina, instal·lacions esportives… D'aquesta manera, s'ofereix als llogaters infinitat d'alternatives d'oci, que en poden gaudir sense necessitat de sortir de casa. Mira que han necessitat noms per definir la manera de viure d'un grup de gent d'edat provecta... Cohousing, Coworking, Colinving... Collonades. Viure en una comuna o comunitat, cosa que molts joves fa anys que fan que és viure varies persones en un mateix apartament (smartoffices) però aplicat a les famílies, però més ordenat i adequat al nostre temps actual. El que sigui per escapar-se de les residències geriàtriques i no donar feina als fills, encara que cada vegada més sigui a la inversa, que els fills donen feina als pares. Com jo que faig de cangur d'en Biel. De fet, no hi ha res de nou. Fa vint-i-cinc anys el meu predecessor a la Farinera en jubilar-se va comprar un apartament de luxe d'aquest tipus a Sant Cugat, tenia apartament propi, i menjador comú, servei de neteja, assistència mèdica etc. Qualsevol opció és millor a una residència, i si vius a la comunitat de Madrid, encara més.

PERFECT DAYS I ELS HIKIKOMORI

Un ciutadà japonès va decidir fa 15 anys minimitzar la presa de decisions a la seva vida i des d'aleshores menja sempre el mateix, vesteix igual i segueix una rutina diària fixa. Segons les seves paraules, això li permet confrontar menys tensió mental i ser més eficient a la feina. Quan Go Kita, de 38 anys, va començar a treballar a la indústria de la informació, fa 15 anys, va descobrir que es deprimia en haver de prendre moltes decisions a la feina. Per resoldre aquest problema va decidir prendre exemple d'una antiga estrella del beisbol japonès, Ichiro Suzuki, que va seguir una rutina estricta i una dieta monòtona durant set anys i, com a resultat, va aconseguir una concentració extrema i èxits a la seva carrera esportiva. Així, Kita ja fa tres lustres que manté aquest "estil de vida sense decisions": esmorza nous i ramen, esmorzar pit de pollastre i sopar porc saltat amb brots de soja. Per garantir una dieta equilibrada, també pren dosis fixes de suplements dietètics. A més, té camises, pantalons, mitjons i roba interior en models i colors idèntics. Les seves rutines diàries, com ara afaitar-se i rentar la roba, també estan programades sense cap variació. 


En certa manera als que hagin vist Perfect Days de Wim Wenders, no els sorprendrà aquesta història, encara que Kita no és l'únic que s'ha acollit a aquest estil de vida, la febre dels hikikomori està cada cop més estesa al Japó. El hikikomori s'ha descrit com un fenomen psicopatològic i sociològic en què les persones es retiren completament de la societat durant aun temps, i es reclouen a casa amb l'objectiu d'evitar qualsevol compromís social com l'educació, l'ocupació i les amistats. Entenc que el cas de Kita no és exactament igual al dels Hikikomori, però té molts paral·lelismes.

HACKEJAR ROBOTS ÉS FÀCIL


Hackejar robots impulsats per models de llenguatge és molt més fàcil del que es pensava. Investigadors han demostrat com les vulnerabilitats en els models de llenguatge de grans dimensions (LLM) permeten eludir les seves barreres de seguretat. Amb tècniques conegudes com a "jailbreaking", aquests sistemes poden ser manipulats per realitzar accions no previstes, segons IEEE Spectrum. Aquest problema planteja serioses preocupacions sobre la seguretat de la intel·ligència artificial en aplicacions crítiques.

Els atacs de "jailbreaking" empren prompts dissenyats específicament per burlar les restriccions de seguretat dels sistemes, generant respostes que contravenen les seves directrius ètiques. Inicialment limitats a chatbots, aquests atacs ara s'estenen a robots humanoides avançats, cosa que amplia l'abast de les amenaces.

Les proves realitzades pels investigadors revelen que un prompt maliciós pot induir un model a proporcionar informació perillosa, com instruccions per hackejar dispositius o executar activitats il·legals. Aquests riscos esdevenen encara més preocupants en el cas de robots humanoides, com el més avançat fins ara, que recentment ha estat acompanyat per un altre model igualment sofisticat. Si aquests sistemes fossin vulnerats, les conseqüències podrien ser crítiques en entorns industrials o de seguretat.

En paral·lel, el desenvolupament de robots com l'Atlas, el model de Boston Dynamics, afegeix una capa de complexitat. Atles ha estat dissenyat per aprendre de manera contínua, cosa que ho fa encara més susceptible a manipulacions externes si no s'estableixen mesures de seguretat adequades. La capacitat d'aprenentatge autònom, encara que prometedora, també incrementa el risc que actors malintencionats explotin aquestes capacitats.

Els riscos no es limiten a robots avançats. Els dispositius domèstics, com els robots aspiradors, també han estat objecte de piratejos. En alguns casos, els hackers han aconseguit alterar el seu comportament, com demostra un cas recent on van aconseguir que insultessin els seus propietaris. Això evidencia que cap tecnologia connectada no està exempta de ser manipulada. El fet que hackejar robots sigui tan fàcil posa en dubte la rapidesa amb què s'estan implementant aquests sistemes sense garanties suficients de seguretat. A mesura que els models de llenguatge i els robots avancen, garantir-ne la resistència a manipulacions externes serà essencial per evitar que es converteixin en eines al servei d'usos perillosos.

Ja sabiem que alguns robots com la rumba ens espiaven, però és que ara fins i tot ens poden atacar. Hi ha una pel·lícula de dibuixos animats que tracta d'aixó. crec que era a Love, Death & RoBots.

Pots seguir Andro4all a Facebook, WhatsApp, Twitter (X) o consultar el nostre canal de Telegram per estar al dia amb les últimes notícies de tecnologia.

24/7
BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ÚLTIMES NOTICIES 24/7