A voltes amb el comentari d'ahir sobre Tàpies, he recuperat aquest comentari del 2 de març de 2010 en que ja tocava el tema.
"Reconec que ahir vaig ser excessivament radical en el meu curt comentari sobre Antonio Tàpies, devia ser en veure la noticia de la tornada del seu mitjó, dit això, voldria raonar sobre el perquè d'aquesta afirmació que no es fútil ni producte d'una gelosia o enveja malt digerida, sinó producte d'una anal·lisi de l'obra d'alguns d'aquests artistes. Vagi per endavant que des fa temps el meu posicionament sobre l'art - sobretot el pictòric - és d'observar atentament l'obra i deixar-me portar per la impressió que em produeix sense analitzar res més. En el cas del Guernica que vaig veure fa anys al "Casón del buen retiro" a la vora del Museu del Prado que és on estava ubicat en aquella època, la impressió va ser d'una fredor total, el quadre no em deia absolutament res, no em transmetia l'horror del bombardeig de Gernika que volia representar, la sensació era que estava veient un gran fanzine o còmic de l'època de 1984 (la revista) i el mateix em succeeix amb l'obra pictòrica d'aquests artistes contemporanis.
"Reconec que ahir vaig ser excessivament radical en el meu curt comentari sobre Antonio Tàpies, devia ser en veure la noticia de la tornada del seu mitjó, dit això, voldria raonar sobre el perquè d'aquesta afirmació que no es fútil ni producte d'una gelosia o enveja malt digerida, sinó producte d'una anal·lisi de l'obra d'alguns d'aquests artistes. Vagi per endavant que des fa temps el meu posicionament sobre l'art - sobretot el pictòric - és d'observar atentament l'obra i deixar-me portar per la impressió que em produeix sense analitzar res més. En el cas del Guernica que vaig veure fa anys al "Casón del buen retiro" a la vora del Museu del Prado que és on estava ubicat en aquella època, la impressió va ser d'una fredor total, el quadre no em deia absolutament res, no em transmetia l'horror del bombardeig de Gernika que volia representar, la sensació era que estava veient un gran fanzine o còmic de l'època de 1984 (la revista) i el mateix em succeeix amb l'obra pictòrica d'aquests artistes contemporanis.
Talment els impressionistes a banda del valor que té el gir que varen donar a la pintura tenen moltes mancances, les sobrevalorades pomes de Cezanne, crec han estat superades en moltíssimes ocasions per altres pintors, sense anar més lluny Antonio Castelló Avilleira. Però aquests (els impressionistes) no enganyaven ni intentaven enganyar ningú, creien que s'havia de pintar d'una altra manera i ho duien a la pràctica amb més o menys encert. Varen treure els cavallets a la natura, al carrer i la varen intentar reflectir com més bé varen ser capaços. S'ha de dir per cert que els va precedir en el temps un pintor britànic John Constable, prou desconegut.
Tota aquesta elucubració que em faig és des de la objectivitat relativa de la persona del carrer que veu els quadres d’en Picasso, Miró, Tharrats, Dalí o Tapies i senzillament se'n fot moltes vegades, per la simplicitat o absurditat que hi veu en la majoria de les obres de la suposada obra mestre pictòrica. Bé, aquesta seria la visió genèrica de l’home del carrer, però, si un hom es para a pensar-hi una mica i intenta abstreure’s d’allò tan terrible en art que se’n diu lògica, i analitza o intenta esbrinar el perquè del canvi radical en aquests pintors esmentats, els quals tots en saben o en sabien i molt de fer-ho a la manera convencional, comença a dubtar, que tot s'ha de dir i reconèixer -.
Picasso, perquè decideix abraçar el cubisme?, de que li ve aquest enamorament?, o l’època blava, o perquè en Miró pintava el que pintava? o els quadres eternament iguals d’en Tapies. Potser si son farsants, i no és errònia ni ofensiva la desqualificació, dins la farsa sorgeix l’art, espontani, brutal a vegades. L’art com els sentiments es pot insinuar, i no deixa de ser per se una farsa, però no es pot explicar, s’ha de percebre.
Si, possiblement Picasso fos un farsant, als ulls d’un ignorant com jo i molts altres, però alguna cosa hi ha en veure el Guernica, que jo vaig ser incapaç de percebre com ja he escrit més amunt, però o molts van equivocats, o i deu ser. Em varen ensenyar gent sabia, que l’art és percepció i que les maneres d’explicar-lo són infinites, com la percepció o fins i tot l’estat d’ànim dels ulls que el contemplen.
De la mateixa manera doncs que jo podria pensar que en Picasso era un farsant, algú o molts, creuen que era un geni i possiblement no fos ni una cosa ni l’altre, nomes un artista, un home que pintava com i el que creia o li semblava que havia de pintar. I aquest mateix analisi es pot aplicar als altres, llevat de Dalí, que pintava simplement per diners, de fet el que en realitat era, i això és comprovable, un gran dibuixant i un gran venedor de si mateix.
Més que res he volgut matissar, costa, però hauria, i segurament hauriem, d'intentar no ser tan radicals, tot i que de vegades - almenys a mi - em costa."
Jo també em vaig quedar amb les ganes de matisar el meu comentari perquè el vaig fer una mica a corre cuita des d'una andròmina de butxaca.
ResponEliminaD'entrada he de demanar excuses si vaig ofendre algú per la forma en que em vaig expressar. També he de dir d'entrada que no soc entès en art (com en gairebé res), de manera que no estic en condicions de fer, no ja un anàlisi crític de l'obra de Tàpies, sinó ni tant sols de donar una opinió amb criteri sobre què és i què no és art. Per mi la qüestió es planteja en el terrenys molt més primari que és el dels judicis sobre l'obra i sobre l'artista. Si diem que una obra ens agrada, o no ens agrada o, simplement, no ho considerem art, estem expressant un judici de valor; és a dir, una opinió personal. Ara bé, quan donem un pas més i qualifiquem de l'obra de frau i l'autor de farsant, estem fent un judici de intencions: atribuïm a l'autor la intenció (amb la finalitat que sigui) de enganyar-nos. Aquest és el salt que crec que no podem fer. Com es diria en termes legals, l'autor té dret a la presumpció de innocència.
En l'art, com en l'amor i en la guerra, tot s'hi val. De més jove considerava que el "modern" era una presa de pèl, i no me n'estava de dir-ho. Amb els anys mhe anat suavitzant la meva posició al respecte, però no perquè cregui en el correctisme polític sinó perquè realment penso que totes les opinions són igual de bones. Que a mi no em transmet res una obra determinada, mentre que per a algú altre és una cosa genial? Doncs fabulós, i tal dia farà un any.
ResponEliminaI de totes formes, el cert és que a aquestes obres dites contemporànies, els trobo més la gràcia ara que no pas fa uns anys.
Francesc,
ResponEliminaJohn Constable és molt important i molt conegut.
Salutacions i gràcies per les teves expressions que, ho siguin o no, em sonen franques.
entenc el, que vols dir Brian, de la mateixa manera que deia en l'escrit d'ahir que Tàpies com a persona em semblava molt honest i fins que topava amb a la seva obra. Afirmo que Barceló ja no em sembla ni honest i també és dels que es repeteix i tira de rifetes de l'administració.
ResponEliminasi que és conegut Glòria, peròno al nivell de Cezanne, Monet, Van Gogh o Degàs, si preguntes pel carrer pocs sabran qui era Constable.
ResponEliminaFERRAN, en aquest sentit he anat al revés que tu, potser perquè era una época en que tot canviava i s'acceptaba amb alegria lo nou vingués d'on vingués. Després el temps ha posat cada cosa al seu lloc.
ResponEliminaEsto se pone interesante . Insisto en lo del subjetivismo (por aquí se dice que en el arte como en el amor ...-y es así-). Ahora bien, Ud, SR FRANCESC, nos pone la foto de "Las putas de la calle Aviño n9 principal", lugar donde el maestro retozaba. Si se da cuenta, 3 son máscaras negras y 2 blancas. El cuadro se pintó en dos partes. Antes de ver una exposición de Cezanne y a la venida de la misma (las ngeras). Pero no es eso lo que quiero resaltar (a fin de cuentas no es el tema), el tema habla de farsantes o genios, Picasso superaba con creces la manera tradicional de pintar, las perspectiva, el sfumato, el scorzo, las proporciones, la mezcla de colores e incluso la abstracción. Picasso no engañaba. Quiso expresarse de otra forma, de otra manera, con una nueva manera de ver lo que el veía y los demás no. De tal forma que creó escuela Braque (analítica) y Gris (sintética) , pero hubieron muchos más, incluso Miró se decanto en sus primeros momentos...Mire, Sr FRANCESC, seguro que de un escritor no le gustará todas sus obras, y de un pintor tampoco, pero estoy convencido de que de Picasso hay alguna, alguna que le atrae ( a mí me pasa con casi todos), pero resulta, y vuelvo a las andadas) que con el pintor de ayer, no hay absolutamente ninguna obra de las que yo haya visto en persona, que me haga estremecer. Y es ahí donde he querido ir a parar. Un placer. Bon dia y salut
ResponEliminaJO SOC UNA AUTENTICA "BURRETA" AMB ART PICTORIC,NPMES SER SI UN CUADRO M'AGRADA O NO M'AGRADA,JIMENO , NONELL,CASAS QUE HAN FAN SENTIR EMOCIONS,PICASSO I TAPIES NO,PERO ADMIRO A TAPIES COM A PERSONA PUBLICA.
ResponEliminaJUGANT AMB BARCELONA
de Picasso, sinceramente nom me atrae ninguna OBRA SUYA MIQUEL, ni el GERNIKA, LO SIENTO...
ResponEliminaaquest és problema d'incomunicació del que parlava de Tàpies, que a la majoria de la gent la persona lu cau bé i la trova honesta, i en canvi la seva pintura agrada o l'entenen pocs.
ResponElimina