El primer dels nous submarins S-80 podria no arribar a temps. Durant la fase de construcció han aparegut diversos problemes no observats en el disseny inicial. El principal, el seu pes: Navantia ha d'augmentar la seva eslora per garantir la seva flotabilitat i operativitat.
El Confidencial Digital informava recentment que, de moment, la gran carena del submarí 'Tramuntana' no està prevista. No es té en ment assumir el cost que generarien aquestes tasques d'actualització i reparació del submarí, pel que la seva vida útil arribaria a la seva fi aquest proper estiu.
No obstant això, els plans de l'Armada, tal com expliquen fonts militars a ECD, passen per "una temporada de baixa disponibilitat d'arma submarina" que deixarien a Espanya sota mínims de submarins fins a l'arribada del primer dels S-80, en principi estimada per a 2016.

Però els problemes es van acumulant. S'havia parlat molt en cercles de l'Armada de diversos defectes de disseny del S-80, contratemps que en principi no eren greus i s'esmenaven sumant hores de treball. Però la realitat sembla molt més greu. Segons fonts extraoficials de Navantia-constructor del vaixell-, l'S-80 té un problema de pes. Els càlculs inicials que suportava el casc són molt inferiors als finals-introduint tots els equips electrònics i de guerra-, així com algunes novetats introduïdes en l'apartat de l'habitabilitat.

Per això, en aquests cercles es dóna per fet que el primer de la sèrie S-80 no arribarà a 2016. Navantia haurà de trobar una solució a aquest problema, que passaria per augmentar l'eslora del vaixell per compensar l'excés de pes. Si es confirma aquesta solució, el projecte sumaria mesos al temps estimat de construcció arribant a 2017. Cal recordar que el 'Mistral', que va finalitzar la seva carena en 2011, es 'jubila' el 2016, per la qual cosa Espanya quedaria durant un any almenys amb un sol submarí, el 'Galerna'.

Dit de manera entenedora, aquest submarí, pot flotar i es pot submergir però es veu que no podria tornar a sortir a la superficie que és una de les gràcies dels submarins, que es sumergeixin i tornin a emergir. La bestiessa aquesta que fa aigues té un cost de 517 milions d'euros, però resulta que rere seu se n'han de construïr tres més, amb un cost total d'entre 1.700 i 2.100 milions d'euros, segons les fonts.

Diuen que no saben per on retallar, doncs a banda del Senat i Diputacions, podrien començar per aquí i deixar de malbaratar dos mil milions d'euros en uns submaríns que no es necessiten per a res i que a més a més, si s'enfosen al fons del mar ja no en tornen a sortir, es quedarien a fer companyia a Bob Esponja. Coses de la 'Marca España'